    From: jacek <j...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Automatyka domowa - coś z aliexpress?
    Date: Mon, 30 Sep 2019 07:00:39 +0200

    W dniu 2019-09-30 o 05:44, k...@g...com pisze:
    > Nie bardzo wiem jak ugryźć ten temat. Upraszczając - lampka nad łóżkiem, którą chcę
    sterować przełącznikami po obu stronach łóżka. Dotąd prosto - 2 przełączniki,
    instalacja "korytarzowa". Natomiast wymyśliłem że super byłoby jeszcze przełączać tą
    lampe zdalnie z wejścia do pokoju, czyli bezprzewodowo. No i tutaj widzę różne
    rozwiązania od druciarstwa po profesjonalne "home automation" :)
    > 1) przełączniki przy łóżku monostabilne i (nie wiem jak to się nazywa - zwłaszcza
    po angielsku) rodzaj przekaźnika przełącznego stosowany w takich instalacjach. Często
    widuje to zwłaszcza w hotelach. Pod jakim hasłem tego szukać? Część bezprzewodowa
    'pro' albo jakoś dorobiona na sprzęcie z aliexpress, nadajnik + odbiornik 433MHz
    (albo 315MHz - gdzie się stosuje?) np. taki jak niżej.
    > https://www.aliexpress.com/item/32987328077.html?spm
    =a2g0s.8937460.0.0.53fd2e0eHAWylq

    > 2) jakieś większe druciarstwo ale w sumie prościej - podobny odbiornik z Ali ale
    żeby dodatkowo miał wejście przełączne z przycisków. Tylko że takiego nie mogę
    znaleźć póki co.

    > Macie jakieś doświadczenia?
    Czy instalacja już jest i musi być bezprzewodowo?
    Jeśli nie to wystarczy jeden przełącznik krzyżowy i wtedy wszystko bez
    radia się obędzie.
    Krzyżowych możesz dowolną ilość dołożyć i wystarczy Ci do tego 3 żyły na
    jeden punkt świetlny.
    Jeśli się nie da zastosować krzyżowego to automatykę najlepiej wpiąć z
    wyjściami przekaźnikowymi o układzie krzyżowego.
    Nawet gdy radio zawiedzie zawsze włączniki działają w przeciwieństwie do
    układu z przyciskami monostabilnymi "dzwonkowymi" gdzie uszkodzenie
    automatu powoduje brak możliwości zapalenie światła...

    --
    pzdr, j.r.