  • Data: 2009-02-16 21:30:10
    Temat: Re: BIOS - ograniczenia wielkości dysku (+coś ze S.M.A.R.T)
    Od: Jacek Kalinski <jacek_kal@go2._NOSPAMPLEASE_.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W artykule <s...@t...rallypl.eu.org>, Jacek Politowski napisał(a):

    > Jeśli jest w stanie bootować się z tego 200GB dysku, to chyba znaczy,
    > że tradycyjne ograniczenie 137GB ma za sobą - jakiego następnego można
    > się spodziewać?

    Nie do końca. A jaka pojemność LBA jest wykrywana w BIOSie?
    Generalnie jeśli wykrywa Ci dysk 200GB, to powinien wykryć i 1.5TB.
    Jest tylko jedno "ale". Niezależnie od wielkości dysku, zalecałbym
    aby wielkość partycji systemowej była <=120GB. Reszta będzie zależała
    od systemu operacyjnego.
    PS: pod linuksem na jakimś pierwszym pentiumie mam dysk systemowy
    80GB, a jako pozostałe dyski mam 1.5TB - działają wyśmienicie.

    > A przy okazji, może ktoś rzuci światło na wyniki S.M.A.R.T-a
    >
    > W atrybutach nie widzę nic niepokojącego, poza zastanawiającymi mnie:
    > 195 Hardware_ECC_Recovered 0x001a 100 100 000 Old_age
    > Always - 11717

    To bym jeszcze zignorował, choć dla samsunga powinno być w teorii zero.

    > 197 Current_Pending_Sector 0x0012 100 100 000 Old_age
    > Always - 1

    o 1 za dużo ;)

    > A wyniki testów:
    > Num Test_Description Status Remaining
    > LifeTime(hours) LBA_of_first_error
    > # 1 Extended offline Completed: read failure 90% 257
    > # -

    Nie obcięło Ci czegoś? Np:
    #19 Extended offline Completed: read failure 90% 6262 45354126

    Powinno się w ostatniej kolumnie pojawić LBA sektora uszkodzonego.
    U Ciebie go nie ma. Wklej jeszcze raz poprawnie wynik smarta.

    > Właśnie pending_sector mnie zastanawia (reallocated sector i event
    > count = 0(raw) = 253(value) (przy threshold oczywiście 000)) - jak
    > groźne to jest. W googlach znalazłem jedynie informację, że
    > pending_sector może zamienić się w reallocated - jeśli elektronika
    > dysku po pewnym czasie zdecyduje się faktycznie ten podejrzany sektor
    > uznać za niesprawny. Słusznie to opisano?

    Tenże uszkodzony sektor to może być błąd systemu operacyjnego, elektroniki,
    lub taśmy, która zapisała z błędem dane i sumę kontrolną.
    Jeśli chce Ci się pobawić, to zabezpiecz dane, nadpisz dysk programem,
    który nie czyta dysku przed jego zapisaniem (np: linuksowy badblocks
    z odpowiednimi przełącznikami).
    Jeśli zniknie, to oznaczało to uszkodzenie logiczne. Jeśli nie zniknie,
    wówczas jest trochę większy problem i dysk można reklamować.

    Jacek