  • 1. Data: 2009-02-15 23:12:56
    Temat: BIOS - ograniczenia wielkości dysku (+coś ze S.M.A.R.T)
    Od: Jacek Politowski <s...@n...istnieje>

    Mam komputer na płycie Soltek SL-62b (to chyba chipset BX był), który
    robił swoją robotę (domowy, linuksowy serwer plików), ale padł mu dysk
    (120GB, Hitachi), włożyłem mu rzadko używane 200GB (Samsung), ale
    S.M.A.R.T nie przechodzi short testu (read failure - już podczas
    pierwszych 10% testu).

    Główne moje pytanie jest o ograniczenia wielkości dysków w starych
    płytach.

    Jeśli jest w stanie bootować się z tego 200GB dysku, to chyba znaczy,
    że tradycyjne ograniczenie 137GB ma za sobą - jakiego następnego można
    się spodziewać? Różnice w cenach między 80GB a 320GB (a w zasadzie
    nawet i 500GB) są znikome, więc jeśli obsługa 200GB oznacza również
    500GB (lub 320GB), to coś takiego chętnie bym kupił.

    A przy okazji, może ktoś rzuci światło na wyniki S.M.A.R.T-a

    W atrybutach nie widzę nic niepokojącego, poza zastanawiającymi mnie:
    195 Hardware_ECC_Recovered 0x001a 100 100 000 Old_age
    Always - 11717
    197 Current_Pending_Sector 0x0012 100 100 000 Old_age
    Always - 1

    A wyniki testów:
    Num Test_Description Status Remaining
    LifeTime(hours) LBA_of_first_error
    # 1 Extended offline Completed: read failure 90% 257
    # -
    # 2 Short offline Completed: read failure 90% 257
    # -
    # 3 Short offline Completed: read failure 90% 257
    # -

    Wynik dla ECC recovered niby ok, choć jeśli raw value jest
    rzeczywista, to chyba można wiązać to z z wynikami testu i
    Current_Pending_Sector.

    Właśnie pending_sector mnie zastanawia (reallocated sector i event
    count = 0(raw) = 253(value) (przy threshold oczywiście 000)) - jak
    groźne to jest. W googlach znalazłem jedynie informację, że
    pending_sector może zamienić się w reallocated - jeśli elektronika
    dysku po pewnym czasie zdecyduje się faktycznie ten podejrzany sektor
    uznać za niesprawny. Słusznie to opisano?

    --
    Jacek Politowski

  • 2. Data: 2009-02-16 21:30:10
    Od: Jacek Kalinski <jacek_kal@go2._NOSPAMPLEASE_.pl>

    W artykule <s...@t...rallypl.eu.org>, Jacek Politowski napisał(a):

    > Jeśli jest w stanie bootować się z tego 200GB dysku, to chyba znaczy,
    > że tradycyjne ograniczenie 137GB ma za sobą - jakiego następnego można
    > się spodziewać?

    Nie do końca. A jaka pojemność LBA jest wykrywana w BIOSie?
    Generalnie jeśli wykrywa Ci dysk 200GB, to powinien wykryć i 1.5TB.
    Jest tylko jedno "ale". Niezależnie od wielkości dysku, zalecałbym
    aby wielkość partycji systemowej była <=120GB. Reszta będzie zależała
    od systemu operacyjnego.
    PS: pod linuksem na jakimś pierwszym pentiumie mam dysk systemowy
    80GB, a jako pozostałe dyski mam 1.5TB - działają wyśmienicie.

> [...]
    >
    > W atrybutach nie widzę nic niepokojącego, poza zastanawiającymi mnie:
    > 195 Hardware_ECC_Recovered 0x001a 100 100 000 Old_age

    To bym jeszcze zignorował, choć dla samsunga powinno być w teorii zero.

    > 197 Current_Pending_Sector 0x0012 100 100 000 Old_age
    > Always - 1

    o 1 za dużo ;)

    > A wyniki testów:
    > Num Test_Description Status Remaining
    > LifeTime(hours) LBA_of_first_error
    > # 1 Extended offline Completed: read failure 90% 257
    > # -

    Nie obcięło Ci czegoś? Np:
    #19 Extended offline Completed: read failure 90% 6262 45354126

    Powinno się w ostatniej kolumnie pojawić LBA sektora uszkodzonego.
    U Ciebie go nie ma. Wklej jeszcze raz poprawnie wynik smarta.

> [...]
    > dysku po pewnym czasie zdecyduje się faktycznie ten podejrzany sektor
    > uznać za niesprawny. Słusznie to opisano?

    Tenże uszkodzony sektor to może być błąd systemu operacyjnego, elektroniki,
    lub taśmy, która zapisała z błędem dane i sumę kontrolną.
    Jeśli chce Ci się pobawić, to zabezpiecz dane, nadpisz dysk programem,
    który nie czyta dysku przed jego zapisaniem (np: linuksowy badblocks
    z odpowiednimi przełącznikami).
    Jeśli zniknie, to oznaczało to uszkodzenie logiczne. Jeśli nie zniknie,
    wówczas jest trochę większy problem i dysk można reklamować.

    Jacek

  • 3. Data: 2009-02-17 00:32:29
    Od: Jacek Politowski <s...@n...istnieje>

    In article <s...@n...dyski.one.pl>
    Jacek Kalinski <jacek_kal@go2._NOSPAMPLEASE_.pl> wrote:

> [...]

    > Powinno się w ostatniej kolumnie pojawić LBA sektora uszkodzonego.
    > U Ciebie go nie ma. Wklej jeszcze raz poprawnie wynik smarta.

    Wkleiłem względnie poprawnie (modulo zawijanie wierszy) - w ostatniej
    kolumnie jest tylko "-", nie ma adresu.

    > Tenże uszkodzony sektor to może być błąd systemu operacyjnego, elektroniki,
    > lub taśmy, która zapisała z błędem dane i sumę kontrolną.
    (...)
    > Jeśli zniknie, to oznaczało to uszkodzenie logiczne. Jeśli nie zniknie,
    > wówczas jest trochę większy problem i dysk można reklamować.

    Można co najwyżej wyrzucić - używany (niewiele, do
    backupów/archiwizacji - ~60 uruchomień, ~260 godzin), dawno po
    gwarancji.

    Dzięki za informacje.

    --
    Jacek Politowski