-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.interia.pl!not-for-mail
From: Adam <a...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Cheaptuning ma to sens?
Date: Thu, 7 Apr 2016 13:16:55 +0200
Organization: INTERIA.PL S.A.
Lines: 112
Message-ID: <ne5fj8$pff$1@usenet.news.interia.pl>
References: <3...@g...com>
<ndmq0d$ltl$1@usenet.news.interia.pl>
<1sy01jl7dcdfc$.1a0om226c45yk$.dlg@40tude.net>
<ndp9qn$o3g$1@usenet.news.interia.pl>
<1i01ujwlicfgb.1swm6txdmrnnv$.dlg@40tude.net>
<ne31q7$qoe$1@usenet.news.interia.pl>
<10hhd02ih4sf3.1ra9dfmp6a6ej$.dlg@40tude.net>
NNTP-Posting-Host: ent22.internetdsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: usenet.news.interia.pl 1460027816 26095 83.15.205.22 (7 Apr 2016 11:16:56
GMT)
X-Complaints-To: u...@f...interia.pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 7 Apr 2016 11:16:56 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; WOW64; rv:38.0) Gecko/20100101
Thunderbird/38.6.0
In-Reply-To: <10hhd02ih4sf3.1ra9dfmp6a6ej$.dlg@40tude.net>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2579840
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2016-04-07 o 00:51, Tomasz Pyra pisze:
> Dnia Wed, 6 Apr 2016 15:09:25 +0200, Adam napisał(a):
>
>> W dniu 2016-04-02 o 23:08, Tomasz Pyra pisze:
>>> Dnia Sat, 2 Apr 2016 22:24:57 +0200, Adam napisał(a):
>>>
>>>> W dniu 2016-04-02 o 14:59, Tomasz Pyra pisze:
>>>>> Dnia Fri, 1 Apr 2016 23:42:39 +0200, Adam napisał(a):
>>>>>
>>>>>> W dniu 2016-04-01 o 21:25, Bolko pisze:
>>>>>>> Nadal samochodu nie kupiłem ale mam pytanie :)
>>>>>>>
>>>>>>> Czy zwiekszenie mocy o z 122 do 135 KM dla octavii ma sens?
>>>>>>> I bedzie odczuwalne poza efektem placebo?
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Jeśli też zwiększy się moment obrotowy
>>>>>
>>>>> A to może się nie zwiększyć? :)
>>>>>
>>>>
>>>> Reguluje się balans moc/moment.
>>>> Można ustawić bardzo wysoki moment w małym zakresie obrotów, lub
>>>> bardziej płaski przebieg momentu, ale w szerokim zakresie.
>>>
>>> No zupełnie tak nie jest
>>>
>>> Zwiększenie mocy w jakimś tam punkcie charakterystyki powoduje (i wynika z)
>>> dokładnie takiego samego zwiększenia w tym punkcie momentu obrotowego. O
>>> dokładnie taki sam stosunek.
>>>
>>> Dlatego jeśli ktoś powiększył o 2% moc przy 3456 obrotach, to również o 2%
>>> powiększył moment obrotowy przy 3456 obrotach.
>>> Nigdy więcej i nigdy mniej.
>>>
>>> To co piszesz to trochę tak jakbyś chciał przyspieszyć w km/h, ale nie
>>> przyspieszyć w mph :)
>>>
>>> Moc i moment obrotowy są wielkościami w różny sposób opisującymi zdolność
>>> silnika do wykonywania pracy, powiązanymi ze sobą 1:1 wzorem:
>>> moment[Nm] = 9550 * moc[kW] / obroty[rpm]
>>> I nigdy żaden silnik, jakichkolwiek czarów by nad nim nie odprawić, z tego
>>> wzoru się nie wyłamie.
>>>
>>
>> Jakoś mi to nie koresponduje z przykładowymi wykresami, choćby tu:
>>
>> http://www.gcstuning.pl/wykresy-3
>
> Ale z którym wykresem Ci nie koresponduje?
>
>> Ja się takimi rzeczami "bawiłem" za czasów PF125p i Maluchów. Teraz jest
>> łatwiej - wystarczy przygotować mapę.
>
> Myślę że wiele się tu skala trudności nie zmieniła - a na pewno nie
> powiedziałbym że jest łatwiej.
>
> To gdzie jest łatwo, to w silnikach doładowanych ze sterowanym
> elektronicznie doładowaniem. Tu faktycznie zazwyczaj wystarczy powiedzieć
> sterownikowi żeby dał większe ciśnienie doładowania i można liczyć na
> znaczne przyrosty (zazwyczaj tyle na ile pozwala układ paliwowy).
> Dopiero przy naprawdę dużych potrzebach trzeba zmieniać osprzęt czy
> mechanikę silnika.
Dodatkowo jeszcze inaczej się macha łopatkami kierownicy w turbinie, aby
duże ciśnienie doładowania było już nieco powyżej biegu jałowego.
Ja tak miałem ustawione w silniku M47R (silnik BMW, pojazd to Freelander
TD4) - mogłem ciągnąć ciężką przyczepę bez dodawania gazu i to pod
górkę. Jadąc natomiast w ten sposób, aby wykorzystywać moment obrotowy,
a nie moc (tamto auto miałem z ręczną skrzynią biegów) można było
osiągnąć spalanie poniżej 7l/100km i to z pełnym obciążeniem
"turystycznym" - 4 osoby i "tona" bagażu.
>
> Natomiast w silniku wolnossącym sprawa jest trudniejsza, bo praktycznie
> zacząć trzeba od mechaniki - kolektory, wałki rozrządu, zaraz za tym
> sprężynki zaworowe, tłoki, korbowody itp. itd.
"Ostre" wałki duuuużo dawały nawet w Maluchu :)
A kolektory to się polerowało w jeździdełkach dwusuwowych typu Simson
czy Romet, przy okazji obniżając głowicę.
>
>> Ale jestem trochę "za cienki bolek", aby dyskutować dogłębnie na ten
>> temat - musiałbym doczytać. Dobrze by było też porobić parę modyfikacji
>> i sprawdzić w praktyce.
>
> O ścisłym i nierozerwalnym związku parametru wyrażanego przez moc silnika i
> generowany przez niego moment obrotowy to raczej sprawdzać w praktyce nie
> ma co.
> Tak jak już pisałem - podobnie jakbyś chciał żeby prędkość samochodu w mph
> się zwiększała, ale żeby w km/h się nie zwiększała.
> Pewnie potrafisz odpowiedzieć na to pytanie bez "sprawdzania w praktyce" :)
>
Ok, chyba niezupełnie się dogadaliśmy :)
Ja miałem na myśli przesunięcie - czyli np. obniżenie momentu do niskich
obrotów, natomiast mocy - w stronę wysokich obrotów.
Natomiast iloczyn momentu i mocy nie jest jednakowy w funkcji obrotów.
Są stare lokomotywy parowe, mające po kilkanaście KM mocy, ale
dysponujące kosmicznym momentem obrotowym.
--
Pozdrawiam.
Adam
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- Modulacja FM
- Chińczycy już ZAREAGOWALI!!!! Klamki zewnętrzne w samochodzie MAJĄ BYĆ KLAMKAMI
- Giełdy samochodowe
- #Motodziennik 358 - Czy ELEKTRYKI są jak AZBEST? Wyniki badań
- Dieta dla prątkowców
- Re: Leżakujące SSD gubią po roku dane
- Taką elektromobilność należy promować i wspomagać
- #motodziennik 356 - 3.0TDI wraca, Tesla z PRZYCISKAMI, Fiat 500 z ceną, OPŁATA DROGOWA od ELEKTRYKÓW
- DRL tylne
- tankuj na MOL
- konpederacki debil o fotelikach
- Elektryki to jednak smrody
- musimy kupować 25% elektryków czyli MILION samochodów co roku. Jak nie to będzie KARA ;[)
- i znowu JEBNIĘTE POMYSŁY wyznawców religii klimatycznej
- Piraci bezkarni, a zwykli ludzie płacą. Kto chce zarobić na polskich kierowcach?
Najnowsze wątki
- 2025-12-11 To już efekt Żurka czy coś jeszcze GORSZEGO?
- 2025-12-11 Policjanci w mieście Łodzi zmierzą ci prędkość z błędem mniejszym niż producent w laboratorium :-)
- 2025-12-11 Warszawa => Senior Java Developer <=
- 2025-12-11 Kolejny prezent
- 2025-12-10 hameryka
- 2025-12-10 Tak im zależy na wlasnym kraju. :-(
- 2025-12-10 Czy "hipoteka przymusowa" podpada (powinna podpadać) pod ochronę immunitetem poselskim? [Ziobro]
- 2025-12-10 Żurek po raz kolejny wykazał jaki poziom reprezentuje
- 2025-12-10 Gdańsk => Microsoft Dynamics AX/365 SCM Consultant - Service & Suppor
- 2025-12-10 Rzeszów => Konsultant ERP Microsoft Dynamics 365 Commerce <=
- 2025-12-10 Chrzanów => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie f
- 2025-12-10 Chiny => Koordynator Produkcji / Przedstawiciel ds. rozwoju produktu <
- 2025-12-10 Przekroczenie uprawnien
- 2025-12-10 China => Production Coordinator / Representant Product Dev <=
- 2025-12-10 Gdynia => Przedstawiciel handlowy / KAM (branża TSL) <=




2035 rok coraz mniej realny? Europa traci tempo w wyścigu o elektromobilność