    From: "p47" <k...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Coś zamarza w rozruszniku?
    Date: Tue, 26 Jan 2010 21:03:57 +0100

    Użytkownik "kogutek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:5fb7.00000254.4b5f3741@newsgate.onet.pl...

    > Rezystancja wewnętrzna zimnego akumulatora mogącego obrócić rozrusznikiem
    > silnik
    > jest na poziomie 1/100 oma. Przy prądzie 10A wydzieli się na niej 0,1W.
    > Dalej
    > błądzisz. A to że ktoś się Zasada nazywał nie znaczy że był mądry i był
    > świadomy
    > tego co mówił.
    >
    > --

    Jak zwykle pewność siebie jest wprost proporcjonalna do niewiedzy;-))
    Pewien jestes, bo pojecia nie masz o tym, o czym piszesz;-))

    A więc może , jako stary ongis nauczyciel akademicki naprowadzę cię na
    własciwą odpowiedź w sposób stosowany przy tępawych studetach , - krok po
    kroku.

    Czy zgodzisz się, że:
    1.w bardzo niskich temperaturach o jakich mowa w tym poście ładunek , jaki
    oddać może akumulator jest nawet kilkakrotnie mniejszy, niż ładunek oddawany
    przez ten sam i tak samo naładowany akumulator w temperaturze pokojowej?
    2. także w tych samych bardzo niskich temperaturach energia, jaki oddać może
    akumulator jest nawet kilkakrotnie mniejsza, niż energia oddawana przez ten
    sam i tak samo naładowany akumulator w temperaturze pokojowej?
    3. skoro na pytanie nr 1 i nr 2 jedyną poprawną odpowiedzią jest głośne TAK,
    to oczywiste jest, że sprawność energetyczna akumulatora, czyli stosunek
    energii Wwył wydanej podczas wyładowania do energii Wład pobranej podczas
    ładowania, jak również sprawność pojemnościowa akumulatora, czyli stosunek
    ładunku Qwył wydanego przez akumulator podczas wyładowania do ładunku Qład
    pobranego podczas ładowania w tych bardzo niskich temperaturach jest także
    kilkakrotnie niższa od wielkości tych sprawności w temperaturze pokojowej.
    4. W temperaturze pokojowej dla akumulatorów ołowiowych sprawność ładunkowa
    wynosi 0,85-0,92, sprawność energetyczna, która istotna jest dla
    rozważanego zagadnienia jest niższa i wynosi 0,7-0,75
    5. Skoro, jak wykazano w p-kcie 3 w obecnych niskich temperaturach te
    sprawności sa kilkakrotnie (np 3-krotnie) niższe, to wynosza one
    odpowiednio: pojemnościowa ok. 0,29, a energetyczna ok 0,24.
    6. Poniewaz panuje, także w niskich temperaturach;-) zasada zachowania
    energii, przy dostarczaniu z akumulatora mocy 100 W do odbiornika
    zewnetrznego (np. swiatła samochodu) przy sprawności energetycznej
    akumulatora równej ok. 0,24 na oporze wewnetrznym tracona jest moc ok.
    300W. Jest to juz wartość mogąca po pewnym czasie podnieść na tyle jego
    temperaturę, że ten sposób zwiększy jego sprawność i wielkość energii i
    ładunku, jaki ten akumulator może oddać odbiornikowi zewnętrznemu, np
    rozrusznikowi.

    Zrozumiałes w koncu?
    jesli nie, to juz nic na to nie poradzę, w koncu tego uczą aż w zawodówkach,
    a już na pewno w technikach;-))

    p47