  • 11. Data: 2010-02-09 18:17:28
    Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Tue, 09 Feb 2010 15:09:24 +0100, osobnik zwany J.F.
    wystukał:

    > Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
    > szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza wysokosc
    > razy szerokosc [bez lusterek ?], a Cx jest odpowiednio do tego
    > skorygowany - bo i z taka sugestia sie spotkalem.

    ale co tu szacować? Przecież cały samochód jest projektowany w programach
    CAD. 1 klik i dostajesz wartość :)

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 12. Data: 2010-02-10 08:10:33
    Od: "Wojtekk" <u...@w...pl>

    > Skad ten wspolczynnik ?
    > Powinna byc gestosc powietrza/2, czyli ok 0.65 kg/m^3.

    Zapomniałem uściślić, że wzór był dla prędkości podanej w km/h. Przeliczenie na
    m/s uwzględnione jest w tym współczynniku. Stąd taka mała wartość.

    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 13. Data: 2010-02-10 12:54:09
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 9 Feb 2010 17:55:08 +0100, Kuba (aka cita) wrote:

    >naprawde uważasz, ze to taki problem? No bez jaj ...

    IMHO jest problem, jesli ma byc w miare dokladnie.

    J.

  • 14. Data: 2010-02-10 15:22:29
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    J.F. pisze:

    > Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
    > szacowac powierzchnie rzutu czolowego

    Szacować? W dobie projektowania w komputerze??? Kóry może ci wykreślić
    dowolny przekrój, rzut, cokolwiek? Toż oni ją znają S z dokładnością
    do promili :)

  • 15. Data: 2010-02-10 15:22:43
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Wojtekk pisze:

    > Współczynnik oporu dla płaskiej płyty (kwadratowej lub okrągłej) wynosi
    > nieco ponad 1,

    Jasne, na przykład: 1.2...

    > tak więc można użyć uproszczenia, że Cx określa ile razy
    > opór jest mniejszy od oporu płaszczyzny o polu równym powierzchni rzutu.

    Teraz to "użyć uproszczenia", a przecież miało być: "a tak dokładniej" :)

  • 16. Data: 2010-02-10 15:37:48
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    J.F. pisze:

> [...]
    > wysokosc razy szerokosc [bez lusterek ?], a Cx jest odpowiednio do
    > tego skorygowany - bo i z taka sugestia sie spotkalem.

    Ciekawe to jest coś innego: badania robi się w tunelach aerodynamicznych,
    gdzie samochód stoi na nieruchomym podłożu. To jest inna sytuacja,
    niż gdyby poruszał się zarówno wobec powietrza jak i podłoża, hint:
    prędkość gazu w warstwie przyściennej, i jego interakcje z podwoziem.
    Ciekawe jak w tej sytuacji liczą ów Cx, wprowadzają jakieś poprawki?
    A może mylę się i mają ruchome bieżnie w tej komorze? :)

    A może podawany jest taki "koszerny" Cx, dla bryły samochodu zawieszonej
    swobodnie przestrzeni (bez podłoża)? Ale to by nie miało chyba wielkiego
    sensu, w każdym razie - praktycznego.

  • 17. Data: 2010-02-10 20:37:35
    Od: Paweł Olaszek <o...@g...com>

    Michał pisze:

    > Jesteś pewien? Czyli nie tak łatwo z czystych danych to wyciągnąć... te
    > dane samochodów są takie idiotyczne.

    Wieki temu w ramach jaiejś tam pracy musiałem zrobić wykres trakcyjny
    konkretnego auta. Największa jazda była z obliczeniem pola tej
    płaszczyzny. Trzeba było skombinować jak największy rysunek czoła
    samochodu (lub zdjęcie idealnie na wprost z jak największej odległości),
    przerysować na karton milimetrowy i policzyć ile tych mm^2 jest.
    Następnie przeskalować i voila. Oczywiście czynnik aerodynamiczny trzeba
    było znać z danych producenta, bo jest wyznaczany doświadczalnie w
    tunelu (wówczas był, teraz to pewnie symulacje komputerowe).

    --
    pozdrawiam,
    Paweł

  • 18. Data: 2010-02-10 21:41:00
    Od: Czarek <c...@w...onet.pl>

    Jakub Witkowski pisze:

> [...]
    > Ciekawe jak w tej sytuacji liczą ów Cx, wprowadzają jakieś poprawki?
    > A może mylę się i mają ruchome bieżnie w tej komorze? :)

    Kiedyś czytałem artykuł na ten temat. Chyba w "Młodym techniku".
    Było tam porównanie wyników uzyskiwanych dla bryły samochodu zawieszonej
    w powietrzu, bierzni ruchomej, nieruchomej podłodze. Były oszacowane
    błędy procentowo dla tych przypadków. Czyli to się jakoś uwzglednia w
    badaniach aerodynamiki samochodu.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 19. Data: 2010-02-10 21:42:49
    Od: Czarek <c...@w...onet.pl>

    Czarek pisze:

> [...]
    > w powietrzu, bierzni ruchomej, nieruchomej podłodze. Były oszacowane
    > błędy procentowo dla tych przypadków. Czyli to się jakoś uwzglednia w

    A jeszcze był przypadek z odsysaniem powietrza przez otwory w podłożu.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 20. Data: 2010-02-10 22:44:58
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Wed, 10 Feb 2010 20:37:35 +0100, Paweł Olaszek napisał(a):

> [...]
    > było znać z danych producenta, bo jest wyznaczany doświadczalnie w
    > tunelu (wówczas był, teraz to pewnie symulacje komputerowe).

    Patrz, a ja bym po prostu wyciął i zważył, a potem porównał z wagą całej
    kartki...

    --
    ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98