  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Czasy zalączenia transoptora cny-17
    Date: Tue, 21 Jul 2009 12:21:43 +0200

    Użytkownik "roxy" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:h3s86h$khf$1@news.onet.pl...
    > Czy na czas "zalaczenia/wylaczenia" transoptora ma wplyw watrość prądu
    > If fotodiody?
    Tak, jak również wiele innych czynników.

    > Jaki ma być prąd If fotodiody aby uzyskać jak najlepsze czasy przełączania
    > i jakiej wartości będą te czasy (tzn.w przybliżeniu kilkanascie
    > mikrosekund czy kilkadziesiąt usek)?

    W ubiegłym wieku bardzo ambitnie (wręcz się uwziąłem) doskonaliłem
    konstrukcję pętli prądowej w oparciu o transoptory TLP112 (później TLP114).
    Nie mam zanotowanych wyników czasu przejścia zboczy przez sam transoptor,
    ale przez całą pętlę (dwie wtyczki RS232 połączone ze sobą 4 przewodami -
    dwie pętle po 3mA dla TXD i RXD, wyszło mi, że z RS232 uda się uzyskać do
    10mA, więc wzięcie 6mA to rozsądny poziom).
    Diody IRED transoptorów sterowałem też prądem 3mA.
    Czasy przejścia zależą od:
    - CTR transoptorów (wśród kilkuset trafiłem na sztuki od 14% do 58%),
    - zbocza,
    - długości kabla łączącego ze sobą obie wtyczki,
    - długości trwania poprzedniego stanu przed zboczem.
    - kierunku transmisji (A->B, czy B->A)
    Przez A oznaczam stronę aktywną (zasilającą pętle), przez B stronę bierną
    (zawierającą transoptory).
    Dla kabla=0m czasy wahają się od 0,6us do 1,5us
    Dla kabla=100m czasy wahają się od 1,16us do 3,15us
    Dla kabla=1200m od 10us do 40us

    Przyjmując kryteria:
    - opóźnienie zbocza nie większe niż 50% bitu
    - różnica opóźnień zboczy nie większa niż 20% bitu
    wyszły mi następujące maksymalne prędkości transmisji (uwzględniając
    wszelkie rozrzuty):
    - przy 100m kabla: A->B - 470 kb/s, B->A - 320 kb/s
    - przy 1200m kabla: A->B - 10,2 kb/s, B->A - 25 kb/s

    Kluczowe znaczenie dla przyspieszenia działania ma użycie transoptora w
    takim układzie, aby na jego kolektorze nie występowały duże wahania napięcia
    (w moich rozwiązaniach kolektor transoptora steruje bazą tranzystora).
    Dodatkowo, jeśli nie ma pewności co do wartości napięcia zasilania (ja
    przyjmowałem, że z RS232 dostanę od 5V do 12V) poprawę uzyskuje się jeśli
    obciążeniem kolektora transoptora nie jest rezystor, a źródło prądowe.
    Rezystor musi być na tyle duży, aby przy 12V poradził sobie z nim transoptor
    o najmniejszym CTR (uwzględniając rozrzuty, starzenie się transoptora i
    zależność CTR od temperatury). Z kolei transoptor o największym CTR będzie
    się szybko włączał i nasycał, a co za tym idzie długo wyłączał. Ponad
    dwukrotne obniżenie prądu kolektora przy 5V dodatkowo przyspieszy jego
    włączanie i wydłuży wyłączanie (być może około 2 razy). Stosując źródło
    prądowe można uniknąć tego dodatkowego przyspieszenia jednego i opóźnienia
    drugiego ze zboczy (jednakowe opóźnienie obu zboczy prawie nie ma znaczenia,
    ale powiększanie różnicy opóźnień ma duże znaczenie dla maksymalnej
    prędkości transmisji).
    Transoptory TLP112 są z grupy szybkich transoptorów (fotodioda odbiorcza nie
    jest połączona wewnątrz z kolektorem tylko wyprowadzona na zewnątrz - można
    uniknąć opóźnień spowodowanych sprzężeniem zwrotnym). Tam gdzie nie ma
    stałego napięcia zasilania - transoptor sterujący źródłem prądowym
    stanowiącym nadajnik (B->A) napięcie podane na tę diodę może się wahać, ale
    w czasie zbocza musi być stabilne, aby sprzężenie zwrotne nie spowalniało
    zbocza - zasilałem ją przez układ RC (100k i 100n).
    Dlaczego w kierunku B->A źródło prądowe po stronie, która nie zasila pętli,
    a nie po stronie zasilającej to też ważne, ale nie dotyczy już samego
    transoptora więc pomijam.
    P.G.