  • Data: 2020-11-07 19:10:10
    Temat: Re: Czym skopiować cały dysk do obrazu
    Od: Krystek <s...@k...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2020-11-07 o 17:28, heby pisze:

    > Głowice będą trafiać w inne miejsca niż jak były zapisane.
    >
    > No dobra, to taki żart, ale ... odzyskałem klka dysków na granicy
    > katastrofy (dziwne dzwięki itp). I na ten przykład w 2 sytuacjach
    > pomagało postawienie dysku na boku. Aby odczytać cały dysk ogólnie
    > trzeba było to robić kilka razy, w różnych pozycjach.

    Na boku, powiadasz. W sumie przez cały czas użytkowania tego komputera
    dysk był w pionie, bo obudowa też stała pionowo, czyli ładnych kilka
    lat. Teraz też będzie raczej w pionie, bo ten nowy komputer ma obudowę
    SFF i do niego będę montował ten stary dysk.

    A w sumie to są jakieś badania / sugestie co do sposobu montażu dysków?
    Takie, które uwzględniają uderzenie-udar, gdy drga podłoga w
    pomieszczeniu i wibracje przenoszą się na meble, bo np. sąsiad burzy ściany?

    > Sugerowałbym nie kombinować tylko ratować co się da i dopiero potem
    > rzeźbić:
    >
    > https://www.electric-spoon.com/doc/gddrescue/html/Al
    gorithm.html

    OK. Więc wedle tej instrukcji:

    Rescue the most important part of the disc first.

    ddrescue -i0 -s50MiB /dev/sdc hdimage mapfile
    ddrescue -i0 -s1MiB -d -r3 /dev/sdc hdimage mapfile

    Then rescue some key disc areas.

    ddrescue -i30GiB -s10GiB /dev/sdc hdimage mapfile
    ddrescue -i230GiB -s5GiB /dev/sdc hdimage mapfile

    Now rescue the rest (does not recopy what is already done).

    ddrescue /dev/sdc hdimage mapfile
    ddrescue -d -r3 /dev/sdc hdimage mapfile

    Czyli /dev/sdc to jest nośnik źródłowy, a hdimage i mapfile gdzie
    nagrywa? Na urządzenie-system, z którego uruchomiono ddrescue?

    Czy jeśli wykonam według tej podanej kolejności to będzie OK? I czy
    kolejne etapy piszące do hdimage i mapfile nie nadpiszą poprzednich
    danych zapisanych w tych plikach?

    Na razie testowałem na sucho, ale bez podłączania uszkodzonego dysku.
    Tzn. do komputera, który wybootowałem SystemRescue z pendrive'a
    podłączyłem przez USB ten zakupiony dysk na backup danych i sprawdzałem
    GPartedem rozkład partycji i system plików, ale bez montowania żadnych
    dysków.

    Jutro planuję "Dzień 0". Oby dysk się uruchomił :-/

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/