  • 1. Data: 2020-11-03 20:25:35
    Temat: Czym skopiować cały dysk do obrazu
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    No i stało się. Zaczął mi gwałtowanie padać dysk systemowy. Od pewnego
    czasu wolniej przeprowadzał operacje dyskowe. Dzisiaj działający system
    Win XP Pro na komputerze, z którego korzystam na co dzień trafił na
    uszkodzone sektory i zaczęła się katastrofa. Kilkanaście minut od
    uruchomienia PC system zaczął siadać - programy się zawiesiły, nie dało
    się pozamykać okien otwartych programów, zabić procesów w Task Managerze
    i uruchomić na nowo explorer.exe Musiałem odłączyć wtyczkę zasilania od
    obudowy.

    Włączyłem komputer na nowo, ale już nie po to, by wystartować z niego
    system, ale uruchomić pendrive z Linuxem. Komputer uruchamiając BIOS
    wyświetlił komunikat, że S.M.A.R.T. dysku raportuje "disk failure" i
    żeby jak najszybciej skopiować dane. Linux się uruchomił, ale
    uszkodzonego dysku nie montowałem.

    Jak na ironię od dłuższego czasu czeka na mnie zapasowy komputer, na
    który będę przenosił się z obecnego. Dokupowałem do niego ostatnio
    pamięć, dysk SSD M.2 NVME na system i miałem w tym tygodniu zamawiać
    dysk HDD 4 TB, żeby cały dysk starego komputera przerobić na obraz VHD
    dla maszyn wirtualnych i by mieć dostęp do danych także z obrazu.
    Padanie dysku w starym PeCecie tylko przyspieszyło decyzję o zakupie.

    Dysku nie zamierzam już uruchamiać bez potrzeby. Chcę na początek zrobić
    jego kopię sektorową w trybie "tylko do odczytu" do obrazu na innym
    dysku. Gdy znajdę czysty dysk do nagrania obrazu. Nagrywać będę
    prawdopodobnie przez kontroler USB dla dysku. Ewentualnie spróbuję
    podłączyć stary dysk pod kontroler SATA na płycie głównej, a dysk na
    obraz przez kontroler SATA na USB. Z komputerów, które mam jedynie ten
    nowy ma miejsce na 2 dyski + napęd. Ewentualnie ten nowy wybebeszę z
    dysków i podłączę stary do skopiowania i nowy na obraz. Reszta to stare
    SFF / HTPC, gdzie jest miejsce 1 napęd dyskowy. Narzędzia mogę uruchomić
    z pendrive bootując komputer.

    Pytanie więc jakim programem / narzędziem wykonać obraz dysku, ale w
    taki sposób, by program skanował uszkodzone sektory i próbował
    odzyskiwać z nich dane, a nie zaznaczał jako uszkodzone i leciał dalej?
    Chcę jak najwięcej danych odzyskać, bo nie wiem jak długo ten dysk
    jeszcze pożyje i czy będzie możliwość uruchomienia go ponownie.

    Potem chcę skorzystać z możliwości konwersji RAW disk IMG na VHD według
    instrukcji ze stron

    <https://softwarerecs.stackexchange.com/questions/18
    966/how-to-mount-raw-hdd-image-on-windows>
    <https://nerddrivel.com/2016/03/14/converting-virtua
    l-machine-disk-formats/#more-1251>

    by mieć dostęp do plików w nich zawartych. Ewentualnie (odpukać, oby nie
    było takiej potrzeby) z obrazu RAW odzyskiwać pliki.

    Podrzucicie nazwy narzędzi i rozwiązania jak przeprowadzić tę operację w
    w możliwie najbardziej bezpieczny sposób?

    Z góry i z dołu dziękuję za pomoc.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 2. Data: 2020-11-03 21:11:45
    Temat: Re: Czym skopiować cały dysk do obrazu
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/11/2020 20:25, Krystek wrote:
    > Pytanie więc jakim programem / narzędziem wykonać obraz dysku, ale w
    > taki sposób, by program skanował uszkodzone sektory i próbował
    > odzyskiwać z nich dane, a nie zaznaczał jako uszkodzone i leciał dalej?

    ddrescue.

  • 3. Data: 2020-11-04 00:55:40
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A to spokojnie, zainstaluj sobie system od zera i to raczej nowszy niż XP (no i
    później programy, taka karma), a dane przecież masz
    na dysku (lub co najmniej partycji) niesystemowym .

    -----

  • 4. Data: 2020-11-04 01:05:40
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-11-04 o 00:55, ąćęłńóśźż pisze:
    > A to spokojnie, zainstaluj sobie system od zera i to raczej nowszy niż
    > XP (no i później programy, taka karma), a dane przecież masz na dysku
    > (lub co najmniej partycji) niesystemowym .

    Systemy to ja mam różne - nie tylko XP, bo w domu kilka komputerów, a na
    nich Win 7 Pro, a na tym najnowszym Win 10 Pro. Chciałem zmigrować z XP,
    bo w obecnych czasach staje się już nieużywalny, ale mieć dostęp do
    plików i całego systemu w obrazie na maszynie wirtualnej.

    A na tym dysku mam dwie partycje: systemową z systemem i sporą liczbą
    plików w Moich dokumentach, jak i drugą partycją z różnymi plikami. Chcę
    uratować tyle, ile jest tylko możliwe.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 5. Data: 2020-11-04 08:33:39
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A to zacny pomysł, miałem taki sam, na razie dysk z XP leży w szafie i czeka na
    wirtualizację.
    "Moje dokumenty" to zawsze na dzień dobry przenosiłem w systemie na partycję D:.

    -----

  • 6. Data: 2020-11-04 11:21:50
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 03.11.2020 o 20:25, Krystek pisze:
> [...]
    >
    > Podrzucicie nazwy narzędzi i rozwiązania jak przeprowadzić tę operację
    > w w możliwie najbardziej bezpieczny sposób?

    Nie praktykowałem ale taką funkcje ma choćby - BurnAware premium. Do
    wyboru obrazy ISO albo BIN.

  • 7. Data: 2020-11-04 18:20:20
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-11-04 o 11:21, trybun pisze:

    > Nie praktykowałem ale taką funkcje ma choćby - BurnAware premium. Do
    > wyboru obrazy ISO albo BIN.

    Tak po cichu liczę, że może jeszcze Olaf - jako specjalista od
    karkołomnych operacji na dyskach - może podrzuci jeszcze jakieś pomysły.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 8. Data: 2020-11-04 18:45:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krystek" 5fa1aeaf$0$522$6...@n...neostrada.pl

    > taki sposób, by program skanował uszkodzone sektory
    > i próbował odzyskiwać z nich dane, a nie zaznaczał
    > jako uszkodzone i leciał dalej?

    To nie program uruchamiany bezpośrednio_przez_Ciebie
    bezpośrednio_czyta bądź bezpośrednio_zaznacza -- jakikolwiek
    Twój program zleci te czynności programowi dysku...

    Dysk możesz schłodzić, by więcej odczytać.

    Możesz wielokrotnie męczyć konkretne sektory Victorią lub
    czymś podobnym, ale to nie czyni cudów -- prawdopodobieństwo
    odczytu drastycznie maleje do zera przy każdym podejściu
    i nieskończona liczba czytań niekoniecznie ;) da 100% sukcesu...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( coma |\`-/| .'O`-' .,; o.' e...@g...com '.O_'

  • 9. Data: 2020-11-04 19:04:17
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 4 Nov 2020 18:20:20 +0100
    doszła do mnie wiadomość <5fa2e2d4$0$505$65785112@news.neostrada.pl>
    od Krystek <s...@k...art.pl> :

    >Tak po cichu liczę, że może jeszcze Olaf - jako specjalista od
    >karkołomnych operacji na dyskach - może podrzuci jeszcze jakieś pomysły.

    Jeśli mam być szczery, to heby ma rację(ddrescue), ale jeśli chcesz mieć
    niędzymordzie
    graficzne, to DMDE Free pod Windows go zapewni.
    W DMDE można ustawić reakcję na badsektory, timeout, kopię rewersyjną i podobne(ma w
    zasadzie to samo, co w ddrescue).
    Menu narzędzia/kopiuj sektory/parametry/przycisk parametry i tu masz trzy pozycje,
    interfejs, błędy we/wy i dodatkowe, ściągnij to i sobie zobacz.
    Szkoda, że nie zamieściłeś parametrów SMART tego dysku, ciekaw jestem co padło.
    DMDE ma jeden minus, jest pod Win, a ten będzie usiłował coś na tym dysku pisać albo
    nawet korygować błędy w tle, co nie ma miejsca pod Lin.

  • 10. Data: 2020-11-05 16:20:45
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-11-04 o 19:04, Olaf Frikiov Skiorvensen pisze:
> [...]
    >
    > Jeśli mam być szczery, to heby ma rację(ddrescue), ale jeśli chcesz mieć
    > niędzymordzie graficzne, to DMDE Free pod Windows go zapewni.

    GUI nie jest niezbędne, aczkolwiek byłoby wskazane. Tyle się
    dowiedziałem, że są nakładki na ddrescue. Może uda mi się nagrać na
    pendrive SystemRescue i stworzyć dla niego miejsce do zapisu plików to
    wtedy będę mógł instalować dodatkowe programy i nie znikną one po
    ponownym uruchomieniu SystemRescue -
    <https://www.system-rescue.org/manual/Creating_a_bac
    king_store/>.

> [...]
    albo
    > nawet korygować błędy w tle, co nie ma miejsca pod Lin.

    DMDE na razie sobie daruję. Nie chcę, by mi po dysku jeździł bez
    potrzeby. Jak pisałem: na razie priorytetem jest dla mnie kopia całego
    dysku, by zabezpieczyć jego zawartość. Aktualnie szukam dysku, co by
    zamówić i widzę, że dyski 2TB 2,5 cala to już praktycznie jedynie w
    dyskach zewnętrznych w obudowach się ostały. Same dyski talerzowe o
    takiej pojemności to nieliczne modele w mało atrakcyjnych cenach, więc
    chyba stanie na dysku zewnętrznym w obudowie z portem USB, chociaż nie
    jestem fanem kopiowania danych przez kontroler po USB.

    Siedziałem w nocy i doktoryzowałem się z przenośnych dysków
    zewnętrznych. Okazało się, że te wszystkie nowe WD i TOSHIBA już nie
    mają na płytce z elektroniką złącza SATA tylko USB, więc jeśli coś się
    niedobrego dyskowi przytrafi to potem problem dobrać się do takiego dysku.

    Gdy już kupię odpowiedni to przeformatuję go na exFAT i zrobię jedną
    partycję z tym systemem plików.

    S.M.A.R.T. starego dysku (zdaje się, że na zrzucie ekranu w TinyPic)
    wrzucałem ze dwa lata temu i chyba nawet pisałeś, że nie wiadomo ile
    dysk pożyje. Teraz nie chce mi się szukać tego posta, a na TinyPic już
    nie ma darmowego hostingu obrazów i skasowali zawartość.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/