  • Data: 2020-11-18 10:22:51
    Temat: Re: Czym skopiować cały dysk do obrazu
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 16 Nov 2020 19:10:55 +0100
    doszła do mnie wiadomość <5fb2c0af$0$551$65785112@news.neostrada.pl>
    od Krystek <s...@k...art.pl> :

    >Pytałeś, Olafie, o parametry S.M.A.R.T. tego padającego dysku. Co udało
    >mi się zapisać, to zapisałem. Tutaj logi:
    >
    >smartctl
    ><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/smartctl-hgst50
    0-all.txt>
    ><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/smartctl-hgst50
    0-dbinfo.txt>

    >GSmartControl
    ><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/Hitachi_HDS7210
    50CLA362_JP5570HC064K1P_2020-11-15.txt>

    >Log z działania dd rescue na tym dysku -
    ><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/dd-rescue-op-lo
    g.txt> i mapa sektorów -
    ><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/hgst500.log>

    Najgorsze parametry:
    5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 001 001 005 Pre-fail Always FAILING_NOW
    1703
    197 Current_Pending_Sector 0x0022 093 093 000 Old_age Always - 322

    Czyli dysk nadaje się na przycisk do papieru(zerowanie za pomocą MHDD czy Victoria z
    włączoną reallokacją może coś poprawić, ale dysku to nie uratuje).
    Current_Pending_Sector to najgorsza zaraza(sektor nie został prawidłowo odczytany z
    powodu błędu ECC czy czegoś podobnego), jak to występuje masowo, to od razu
    reklamacja
    zamiast prób naprawy, większość tego typu przypadków kończy się źle po pewnym czasie.

    >Przy okazji możesz zerknąć w S.M.A.R.T. dysku tego zapasowego komputera,
    >na którym teraz pracuję (i spod którego piszę). Dysk, jak pisałem
    >wcześniej, skrzypi i dzwoni talerzami, muli system na nim i będę
    >kopiował jego zawartość na zamówiony SSD 250GB - zrzut z GSmartControl:
    ><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/WDC_WD1600BEKT-
    75A25T0_WD-WX91A90A4318_2020-11-13.txt>

    SMART całkowicie czysty, nie ma powodów do niepokoju.

    >Zupełnie inne pytanie mam natomiast o nowy dysk, który będzie magazynem
    >danych w głównym komputerze. Dysk ten - TOSHIBA MG04ACA400E - 4TB,
    >zainstalowałem już w komputerze, ale jeszcze nie zainicjowałem tablic
    >partycji i nie sformatowałem. Chcę mu założyć dwie partycje GPT po 2TB
    >każda: jedną, pierwszą z NTFS i drugą z exFAT.
    >
    >Programy narzędziowe do zarządzania dyskami z bootowalnego systemu WinPE
    >Siergieja Strzelca (a jest ich tam chyba z 10 do wyboru) pokazują widok
    >dysku tak:
    ><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/TOSHIBA-MG04ACA
    40E-Macrorit.png>,
    >czyli jako jedną ciągłą dostępną przestrzeń do zagospodarowania.
    >
    >A jedynie Paragon pokazuje strukturę zawartości dysku w ten sposób:
    ><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/TOSHIBA-MG04ACA
    40E-Paragon.png>

    >Parametry dysku:
    ><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/TOSHIBA-MG04ACA
    40E-Paragon-properties.png>
    ><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/TOSHIBA-MG04ACA
    40E-Paragon-properties.txt>

    >Dodam, że dysk był fabrycznie zapakowany w antystatyczną folią
    >zgrzewaną, więc nikt wcześniej raczej nie miał szans po drodze przy nim
    >majstrować. Który program mówi prawdę? Czy Paragon jest cwańszy od
    >konkurentów i pokazuje więcej, a te inne programy są głupsze?
    >
    >Chciałbym już go zaprząc do pracy, by móc te 500GB VHD na niego
    >przerzucić. Dysk będzie pracował pod Windows 10 i pewnie z czasem też
    >pod Linuksem / BSD.

    Nie widzę nic niepokojącego, Paragon zgłupiał nie wiadomo z jakiego powodu, na
    szczęście
    jest masa innych partycjonerów do wyboru(osobiście preferuję Gparted).
    Zawsze można poszukać (za pomocą DMDE czy czegoś podobnego, w DMDE to szukaj/inny
    sektor)
    czy są jakieś sektory z niezerową zawartością, teoretycznie takich nie powinno być,
    jeśli
    są, to można domniemywać szfindel.

    Tak na marginesie, ja bym temu dyskowi zafundował secure erase(jak obsługuje, to
    enchanced secure erase - w tym trybie dysk jest zapełniany wzorem bitowym
    przygotowanym
    przez producenta) i kilka zerowań, ostatnio na swoim nowym dysku zrobiłem 8 zerowań,
    może
    to przesada, ale warto wiedzieć, czy dysk nie padnie po tygodniu pracy.