  • 1. Data: 2023-02-15 03:28:07
    Temat: DIY kolorymetr z obsługą pod pythonem
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Chciałbym się pouczyć trochę konkretniej pythona co najlepiej by mi
    poszło gdybym miał do zrobienia jakiś sensowny projekt. Będę w którymś
    momencie potrzebował zmajstrować prosty kolorymetr. Ma to wyglądać tak,
    że będą np. 3 źródła światła, mogą być jakieś standardowe LEDy, może być
    laser i współpracujące z tym czujniki mierzące intensywność światła
    (fotodioda, forotrazystor, czy coś). Sterować LED'ami nie jest krytyczne
    (jako opcja, czemu nie), ale odczyt intensywności chciałbym robić
    właśnie z poziomu pythona. Do kupy min. 3 kanały do odczytu, lepiej
    więcej, np. również dla temperatury.

    Platforma dowolna ale linuksowa (RPi, inne SBC, zwykły laptop/pc).
    Wolałbym raczej po usb niż gpio. Nie musi mieć rzecz jakiś wyszukanych
    bibliotek pythonowskich - więcej się nauczę grzebiąc głębiej.

    Jak to w sposób rozsądny zrealizować?

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2023-02-15 08:02:47
    Temat: Re: DIY kolorymetr z obsługą pod pythonem
    Od: A S <a...@e...pl>

    > Chciałbym się pouczyć trochę konkretniej pythona co najlepiej by mi
    > poszło gdybym miał do zrobienia jakiś sensowny projekt. Będę w którymś
    > momencie potrzebował zmajstrować prosty kolorymetr. Ma to wyglądać tak,

    Co chcesz zrobić?

    1. Posadziś kogoś przed 3 gałkami, żeby sobie dobrał kolor farby wyrażalny w RGB
    2. Odpowiedzieć jakie RGB ma dana barwa?

    --
    A S

  • 3. Data: 2023-02-15 08:54:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-15, A S <a...@e...pl> wrote:

    > Co chcesz zrobić?
    >
    > 1. Posadziś kogoś przed 3 gałkami, żeby sobie dobrał kolor farby wyrażalny w RGB
    > 2. Odpowiedzieć jakie RGB ma dana barwa?

    Chcę szacować stężenia rodanków niektórych metali w roztworach wodnych.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2023-02-15 13:02:50
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 15 February 2023 at 08:54:50 UTC+1, Marcin Debowski wrote:

    > Chcę szacować stężenia rodanków niektórych metali w roztworach wodnych.
    >
    > --
    > Marcin
    W czym jest niedobry spektrometr ?

  • 5. Data: 2023-02-15 13:34:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin Debowski chciałby się pouczyć trochę konkretniej pythona:

> [...]
    > intensywności chciałbym robić właśnie z poziomu pythona. Do kupy min.
    > 3 kanały do odczytu, lepiej więcej, np. również dla temperatury.

    Ja mam dużo więcej ponad to minimum, bo całe spektrometry z liniowymi
    czujnikami światła. W niektórych jest równiez odczyt temperatury, a
    nawet stabilizator i peltier chłodzący detektor.

    > Platforma dowolna ale linuksowa (RPi, inne SBC, zwykły laptop/pc).
    > Wolałbym raczej po usb niż gpio. Nie musi mieć rzecz jakiś wyszukanych
    > bibliotek pythonowskich - więcej się nauczę grzebiąc głębiej.

    Dalej wszystko się zgadza. Spektrometry Ocean Optics mają wyjście USB
    i bardzo dobrze współpracuje z nimi biblioteka python-seabreeze (łatwo
    znaleźć).

    > Jak to w sposób rozsądny zrealizować?

    Może zamiast strugania kolorymetru pójść w kierunku pełnej spektroskopii?
    Ocean Optics robi spektrometry tanie jak na warunki profesjonalne, ale
    jak dla hobbysty, to raczej zbyt drogie. Na szczęście da się kupić też
    coś taniego, więc może warto (zanim się wyhoduje węża w kieszeni). W razie
    czego mogę odszukać informajce na temat kanałów zaopatrzeniowych. To dość
    niszowe rzeczy, samodzielne poszukiwania mogą trwać długo.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2023-02-15 14:41:21
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Marcin Debowski <a...@i...zoho.com> wrote:

> [...]
    > (jako opcja, czemu nie), ale odczyt intensywności chciałbym robić
    > właśnie z poziomu pythona. Do kupy min. 3 kanały do odczytu, lepiej

    A może jeden kanał odczytu i trzy kanały sekwencyjnie sterujące LEDami?

    > Wolałbym raczej po usb niż gpio. Nie musi mieć rzecz jakiś wyszukanych
    > bibliotek pythonowskich - więcej się nauczę grzebiąc głębiej.

    Jak po USB, to zobacz tryb bitbang w (bodajże) FT232RL.

    --
    Mistrz w pchnieciu kula do trenera:
    - Dzis musze pokazac klase... na trybunie siedzi moja tesciowa.

  • 7. Data: 2023-02-16 01:11:19
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-15, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:
> [...]
    > czego mogę odszukać informajce na temat kanałów zaopatrzeniowych. To dość
    > niszowe rzeczy, samodzielne poszukiwania mogą trwać długo.

    Mam do dyspozycji Perkin-Elmer Lambda 850 i jeszcze jakiś starszy,
    Shimatdzu.

    Samym celem tej małej kolorymetrii jest m.in. próba oceny zrobienia
    taniego urządzenia (powiedzmy do 300USD), które umożliwi taki pomiar. To
    jest część większego projektu i kolorymetria jest częścią pewnej
    metodologii, ale nie mam za bardzo jak wejść w szczegóły. Ogólnie
    planowałem wziąć sobie te 3 diódki, pojedyńczy sensor / 3 sensory, jakąś
    ad-hoc kuwetę i pomierzyć rzecz multimetrem, ale właśnie chciałem to
    wykorzystać, żeby pogrzebać w tym pythonem i tak się go pouczyć.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2023-02-16 01:13:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-15, Arnold Ziffel <a...@h...invalid> wrote:

    > A może jeden kanał odczytu i trzy kanały sekwencyjnie sterujące LEDami?

    Może być. Generalnie bardziej mi tu zależy abym miał na czym z sensem
    popythonic, niż upierać się przy specyficznym podejści. Wariant 3 źródła
    jeden sensor też rozważałem.

    > Jak po USB, to zobacz tryb bitbang w (bodajże) FT232RL.

    Dzięki, zaraz popatrzę.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2023-02-16 02:11:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-16, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:

    > Dzięki, zaraz popatrzę.

    To jest dla mnie trochę za mądre. Widzę np. coś takiego:
    https://www.aliexpress.com/item/1005004797409323.htm

    ale to mi wygląda na usb do serial, a tak jak sobie rzecz wyobrażałem to
    potrzebuję też jakiegoś przetwornika ADC.

    Myśałem, żeby wziąć np. fotodiodę, jakiś rezystorek, zasilanie i
    podłączyć do czegoś w tym stylu:
    https://www.aliexpress.com/item/1005004702805432.htm

    a dalej czytać wartości napięcia pod Linuksem via python.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2023-02-16 13:53:54
    Od: A S <a...@e...pl>

    > Chcę szacować stężenia rodanków niektórych metali w roztworach wodnych.

    Czyli nie skład widmowy (rodanek jakiego metalu) a stężenie w roztworze? Czyli
    amplituda barwy?

    pozdro
    --
    A S