  • 1. Data: 2023-02-12 15:06:49
    Temat: Monitorowanie danych z inteligentnych gniazdek
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Zanabyłem stadko gniazdek:
    https://www.aubess.net/products/aubess-tuya-wifi-sma
    rt-socket-16a-work-with-alexa-google-home-yandex

    Aplikacje na Androida są dość toporne.
    Gniazdka podpiąłem (na razie) pod Smart Life.

    Chciałbym monitorować przez www z poziomu windows/linuksa, dobrze byłoby
    też móc przechwytywać dane do jakiegoś pliku.
    Jest jakiś sposób na to?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2023-02-12 16:07:57
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 12.02.2023 15:06, Adam wrote:

    > Aplikacje na Androida są dość toporne.

    Dlatego kupuje się coś, co będzie działać z jakimś softem open source.

> [...]
    > Jest jakiś sposób na to?
    > Grafana + Influxfb. Dane do Influxa zbieram w większości po MQTT, ale
    mam też kilka nietypowych źródeł danych, przy których trzeba było
    pokombinować - przydaje się do tego Node Red.
    Żeby nie było - Grafana też ma swoje wady - jeśli ktoś tutaj używa to
    chętnie podyskutuję.

    --
    Mirek.

  • 3. Data: 2023-02-12 17:18:39
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/02/2023 15:06, Adam wrote:
    > Chciałbym monitorować przez www z poziomu windows/linuksa, dobrze byłoby
    > też móc przechwytywać dane do jakiegoś pliku.
    > Jest jakiś sposób na to?

    1) Zainteresuj się czym jest broker MQTT
    2) Zerknij na oprogramowanie ESPHome
    3) Zerknij na oprogramowanie Tasmota
    4) Zerknij na inne tego typu
    5) Zainteresuj się kombajnami do automatyki domowej, np. HomeAssistant
    integruje 1) i 2) w jednym opakowaniu

    Najtańsza opcja: darmowa serwer internetowy MQTT, na gniazdach pracujacy
    ESPHome/Tasmota, skrypt w Pythonie ciągnący dane z MQTT.

    Jesli wyjawisz po co Ci to, to prawodpodbnie okaże się, że chcesz po
    prostu systam automatyki domowej, a nie "przechwytywać dane do jakiegoś
    pliku", bo to i milion razy więcej robią gotowe systemy automatyki.

  • 4. Data: 2023-02-12 17:36:05
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 12 lutego 2023 o 15:06:52 UTC+1 Adam napisał(a):
> [...]
    >
    > Chciałbym monitorować przez www z poziomu windows/linuksa, dobrze byłoby
    > też móc przechwytywać dane do jakiegoś pliku.

    Jakie jest praktyczne zastosowanie takich gniazdek i ich monitorowanie? Do bojlera
    czasowy za 15 złotych z marketu, w wersji ful wypas elektroniczny czasowy z kilkoma
    programami. Mam klimatyzator z wifi. Nawet go sparowałem z telefonem. Ale nie
    korzystam. Jednym przyciskiem na pilocie każe mu się albo na noc wylaczyc i włączyć
    po 6 godzinach, tak ustawilem. Albo przejść w tryb sen i utrzymuje 17 stopni. Ale to
    drugie to marne rozwiązanie.

  • 5. Data: 2023-02-12 17:39:23
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 12 Feb 2023 17:18:39 +0100, heby napisał(a):

> [...]
    > prostu systam automatyki domowej, a nie "przechwytywać dane do jakiegoś
    > pliku", bo to i milion razy więcej robią gotowe systemy automatyki.

    Chcę na jeden wykres wrzucić dane z kilku pomiarów prądu.
    Tyle, nic więcej.
    Wystarczy mi rozdzielczość odczytu/wykresu co 1 minutę.

    Te gniazdka gadają w kilku systemach czy jak tam się to nazywa, m.in.
    jakieś zigbee, jakie google home i jeszcze coś.

    Kilka razy już ktoś może ty, może na innej grupie pokazywał wykresy z
    danymi pochodzącymi właśnie z tego typu gniazdek "smart".

    Jak będzie trzeba, to wyjmę z szuflady jakiegoś R.pi bo go od pewnego czasu
    nie używam, ale z tego, co pamiętam, to dane były brane wprost z jakiejś
    chmury i to bez centralki zigbee.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2023-02-12 18:12:02
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/02/2023 17:39, Adam wrote:
    > Chcę na jeden wykres wrzucić dane z kilku pomiarów prądu.

    https://www.home-assistant.io/dashboards/statistics-
    graph/

    > Te gniazdka gadają w kilku systemach czy jak tam się to nazywa, m.in.
    > jakieś zigbee, jakie google home i jeszcze coś.

    Home Assistant integruje wiele z nich, ale spodzieam się Wifi i Zigbee.
    Przypuszczalnie masz Wifi, a o znowu oznacza, że masz najłatwiejszą
    drogę do rzeźby. W przypadku Zigbee wymagany jest bridge, jako osobne
    urządzenie.

    > Kilka razy już ktoś może ty, może na innej grupie pokazywał wykresy z
    > danymi pochodzącymi właśnie z tego typu gniazdek "smart".

    Takich integratorów automatyki domowej jest wiele. Inne to np. Domoticz
    i Supla.

    > Jak będzie trzeba, to wyjmę z szuflady jakiegoś R.pi

    To zupełnie zbędne. Jedyne co minimalnie chcesz to broker MQTT. Dane do
    niego wysyła ESPHome/Tasmota a odbierasz sam, za pomocą skryptu.

    Ale całośc tego procesu jest *automatycznie* dostępna w HomeAssistant.
    Nie ma sensu bawić się w protezy. Po prostu zainstaluj Hassio (system
    operacyjny dla HomeAssistanta), choćby na wirtualce, pobaw się i zobacz,
    czy Ci pasuje. Gwarantuje Ci, że pasuje, choć możesz na początku tego
    nie dostrzegać, bo HA wymaga trochę orientacji gdzie co jest. Ale
    zawiera wszystko, co chcesz i 100x więcej, czego jeszcze nie wiesz, że
    chcesz.

  • 7. Data: 2023-02-12 20:20:07
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 12.02.2023 o 15:06, Adam pisze:
> [...]
    >
    > Chciałbym monitorować przez www z poziomu windows/linuksa, dobrze byłoby
    > też móc przechwytywać dane do jakiegoś pliku.

    Supla. Sam używam. Wykresy i historia w app i w przeglądarce, import w
    csv, cokolwiek. Wszystko ładnie opisane, tylko wgrać i używać.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 8. Data: 2023-02-12 21:22:01
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 12 lutego 2023 o 20:20:49 UTC+1 LordBluzg(R)?? napisał(a):

> [...]
    > >

    > Supla. Sam używam. Wykresy i historia w app i w przeglądarce, import w
    > csv, cokolwiek. Wszystko ładnie opisane, tylko wgrać i używać.
    Masz rację baranie. Ogólnie świetna sprawa potrzebna jak zęby w dupie.

  • 9. Data: 2023-02-13 01:21:28
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    niedziela, 12 lutego 2023 o 10:39:27 UTC-6 Adam napisał(a):

    > Chcę na jeden wykres wrzucić dane z kilku pomiarów prądu.
    > Tyle, nic więcej.
    > Wystarczy mi rozdzielczość odczytu/wykresu co 1 minutę.

    Z tego co widze nie masz zbytnio pojecia ani o elektronice po drugiej stronie
    lutownicy ani i programowaniu.
    W takim przypadku dla ciebie odpowiedz brzmi w skrocie: nie ma, nie da sie.

    > Te gniazdka gadają w kilku systemach czy jak tam się to nazywa, m.in.
    > jakieś zigbee, jakie google home i jeszcze coś.

    Zdecyduj sie. W praktyce to co kupisz od duzych graczy to nie ma zrobionych
    integracji z systemami DIY.
    Szukaj czy te twoje gniazdka mama jakies PI albo gotowa integracje. Wpisz sobie model
    jaki masz i slowa klucze jakie ci chlopaki podali (grafana, mqtt, tasmota itp.) Jak
    cos wyjdzie to sie da i mozesz dlaej kombinowac, jak nie to pozostaje ci sie pogodzic
    ze kupiles cos co ci sie nie sprawdzi w pelni.

    > Kilka razy już ktoś może ty, może na innej grupie pokazywał wykresy z
    > danymi pochodzącymi właśnie z tego typu gniazdek "smart".

    Najpewniej nie tych. Te gnizadka nie sa ustandardyzowane tak jak zarowki.

    > Jak będzie trzeba, to wyjmę z szuflady jakiegoś R.pi bo go od pewnego czasu
    > nie używam, ale z tego, co pamiętam, to dane były brane wprost z jakiejś
    > chmury i to bez centralki zigbee.

    No, zaczynasz widziec swiatelko w tunelu. Wyjmij te maline i dlub. Bo i tak gdzies
    ten interfejs musisz wystawic.

  • 10. Data: 2023-02-13 10:25:20
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 12 Feb 2023 16:21:28 -0800 (PST), ptoki (ptoki) napisał(a):

> [...]
    lutownicy ani i programowaniu.
    > W takim przypadku dla ciebie odpowiedz brzmi w skrocie: nie ma, nie da sie.

    Nie przesadzaj.
    Zdarzało się projektopwać urządzenia embedded, zdarzało się i naprawiać
    różną elektronikę. Począwszy od hybrydowej lampowo-krzemowej typu Rubin.
    W cyfrowej niewiele robiłem, bo przerzuciłem się na soft i na sieci.

> [...]
    Jak cos wyjdzie to sie da i mozesz dlaej kombinowac, jak nie to pozostaje ci sie
    pogodzic ze kupiles cos co ci sie nie sprawdzi w pelni.

    Kupiłem na "szybkim strzale" po lilkanaście zł/szt do zupełnie innych celów
    - mają działać tylko jako zdalne wyłączniki sterowane smartfonem.

    Ale stwierdziłem, że skoro je już mam u siebie, a dalej do miejsca
    docelowego będą jechać za kilka miesięcy, to je wezmę na warsztat.

    > Najpewniej nie tych. Te gnizadka nie sa ustandardyzowane tak jak zarowki.

    Nie mam odpowiedniej wiedzy w tym zakresie, ale wiem o istnieniu tuya,
    zigbee, jakichś alexa, apple i google.

    > No, zaczynasz widziec swiatelko w tunelu. Wyjmij te maline i dlub. Bo i tak gdzies
    ten interfejs musisz wystawic.

    Frontenda mogę zrobić choćby i na jakimś serwerze www, bo mam też testowe,
    zarówno na IIS jak i na Apache.
    Chodzi mi raczej o to, jak te dane wyłuskać i skąd, żeby nie pisać czegoś,
    co już jest gdzieś zbierane i dostępne.
    A omawiane gniazdka są wielosystemowe, więc istnieje prawdopodobieństwo, że
    można się z nimi jakoś prosto dogadać.
    Wystarczy mi punkt zaczepienia, resztę wiedzy sobie doczytam. W wolnej
    chwili, bo na razie jeszcze u kilku klientów mam ciężki okres, a kilka dni
    straciłem na odzyskiwanie danych w dwóch firmach.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam