  • 1. Data: 2023-02-13 17:21:42
    Temat: Akcelerometr, inklinometr...
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Czy za pomocą akcerometru (6050, taki trzy osie akcelerometru i trzy
    żyroskopu) można odczytać równoległość do płaszczyzny do któej został
    skalibrowany?

    Wiem, że można, skoro po przyłożenieu do dowolnej płaszczyzny i
    skalibrowaniu, mam X, Y, Z równe zeru.
    Ale jak odtworzyć te trzy kąty na dwie współrzędne. Coś jak bąbelek w
    okrągłej libelce 2D. Bo obrotu nie potrzebuję.

    Mam różne biblioteki, do tego akcelerometru, ale takiej funkcjonalności
    nie posiadają.

    Robert

  • 2. Data: 2023-02-13 18:23:26
    Temat: Re: Akcelerometr, inklinometr...
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 13 Feb 2023 17:21:42 +0100, Robert Wańkowski wrote:

    > Czy za pomocą akcerometru (6050, taki trzy osie akcelerometru i trzy
    > żyroskopu) można odczytać równoległość do płaszczyzny do któej został
    > skalibrowany?

    Niepoziomej?

    > Wiem, że można, skoro po przyłożenieu do dowolnej płaszczyzny i
    > skalibrowaniu, mam X, Y, Z równe zeru.
    > Ale jak odtworzyć te trzy kąty na dwie współrzędne. Coś jak bąbelek w
    > okrągłej libelce 2D. Bo obrotu nie potrzebuję.

    Na oko jakies skomplikowane (średnio) transformacje potrzebujesz,
    ale ... wyobraz sobie, ze plaszczyznę z przyłożonym akcelometrem
    obracamy o np 30 stopni dokola pionowej osi.

    Akcelerometr tego nie zauwazy, a nowa plaszczyzna:
    a) jest nierównolegla do starej? Bo jest, jesli nie byla pozioma.

    b) jest równolegla, jesli ma ten sam kąt nachylenia do pionu/poziomu,
    a ma.

    Zalezy na czym ci zależy ... ale precyzja tego ustrojstwa jest
    wystarczająca do twoich potrzeb ?

    J.

  • 3. Data: 2023-02-13 19:50:42
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2023-02-13 o 18:23, J.F pisze:

    > Niepoziomej?
    Tak. Każdej innej niż poziomej, bo dla poziomej dziłą tak jak myślałem.

> [...]
    > a ma.
    >

    > Zalezy na czym ci zależy ... ale precyzja tego ustrojstwa jest
    Tak, wystarczająca, patrząc jak działa na poziomej powierzchni.
    Tu nagrałem jak to działa.

    https://youtu.be/LAciRC7pnrI

    Na dole wyświetlacza X i Y. Ta wartośc nad, to nieistotne, jest to
    odległość z dalmierza.
    Po resecie następuje kalibracja. Jak obracam na poziomym, to jest
    zgodnie z oczekiwaniem. X i Y równe zero. Odchylenia od osi wskazuje ta
    mała biała kropeczka.

    Jak umieszczę na skośnej płaszczyźnie (tu ekran tabletu), dokona się po
    resecie kalibracja, to podczas obrotów na tej płaszczyźnie X i Y
    rozjeżdżają się.
    A chcę aby były równe, a odchylenie od płaszczyzny było odczytywane,
    coby tą kropeczką tak manipulować, aby będąc w centrum wskazywała na
    równoległość akcelerometru i wskazanej wcześniej płaszczyzny.

    Robert

  • 4. Data: 2023-02-13 19:51:59
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/02/2023 19:50, Robert Wańkowski wrote:
    > https://youtu.be/LAciRC7pnrI

    This video is private

  • 5. Data: 2023-02-13 19:55:40
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2023-02-13 o 19:51, heby pisze:

    > This video is private

    Ok, poprawiłem.

    Robert

  • 6. Data: 2023-02-13 19:57:14
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/02/2023 19:55, Robert Wańkowski wrote:
    > Ok, poprawiłem.

    Dalej nie działa tak samo.

  • 7. Data: 2023-02-13 23:01:21
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2023-02-13 o 19:57, heby pisze:

    > Dalej nie działa tak samo.

    Nooooooooo.... chyba teraz, do trzech razy...

    https://www.youtube.com/watch?v=LAciRC7pnrI

    Robert

  • 8. Data: 2023-02-13 23:55:09
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Nooooooooo.... chyba teraz, do trzech razy...
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=LAciRC7pnrI

    https://youtu.be/LAciRC7pnrI

    Tak się podaje link do YT :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 9. Data: 2023-02-14 12:38:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 13 Feb 2023 19:50:42 +0100, Robert Wańkowski wrote:

> [...]

    > coby tą kropeczką tak manipulować, aby będąc w centrum wskazywała na
    > równoległość akcelerometru i wskazanej wcześniej płaszczyzny.

    Tylko tak ciągle nie jestem pewny - chcesz stwierdzic identyczny kąt
    odchylenia od poziomu/pionu, czy równoleglość dwóch płaszczyzn?

    Np dwie pionowe sciany przy jednym rogu - przyrzad ma swierdzic,
    ze są zgodne, gdy są obie naprawde pionowe,
    czy one nie są równoległe, bo są prostopadłe?

    Akcelerometrem takiej równoleglosci nie zmierzysz.
    Ale czujnik ma tez żyroskopy.
    Zyroskopami teoretycznie zmierzysz ... ale musza byc bardzo dokladne i
    stabilne w czasie. A pewnie nie są.

    Ludzie robią takie urządzenia, ale nie tyle ludzie co powazne firmy,
    za poważne pieniądze, z żyroskopami laserowymi ..

    J.

  • 10. Data: 2023-02-14 13:32:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Tak. Każdej innej niż poziomej, bo dla poziomej dziłą tak jak myślałem.

    Nigdy nie wnikałem w szczegóły działania akcelerometrów ale napiszę co
    mi się wydaje.

    W stanie stabilnym akcelerometrowi powinno wyjść przyspieszenie 1G
    skierowane w dół.
    Jak masz go poziomo i obracasz to jedna zmienna jest 1G a dwie pozostałe
    cały czas są 0.
    Jak umieścisz go ukośnie to dostaniesz 3 wektory, które zsumowane
    powinny dać 1G i wskazać kierunek 'w dół'.
    Obrócenie tej płaszczyzny wokół osi prostopadłej do niej nie narusza jej
    równoległości do poprzedniej pozycji, ale dostaniesz inny zestaw wskazań
    bo dla scalaka jest teraz inny kierunek do ziemi.
    Obracanie płaszczyzny wokół osi prostopadłej do niej odpowiada obracaniu
    tego wektora też wokół osi prostopadłej do scalaka. Wszystkie powstałe
    tak wektory tworzą taki jakby lejek. Każdy z tych wektorów oznacza, że
    płaszczyzna jest równoległa do jej pozycji początkowej.

    Ale to wszystko napisałem bez w ogóle wnikania w to co faktycznie mierzy
    ten scalak więc mogę się głęboko mylić.

    Tak w ogóle to wydawało mi się, że zadanie typu, czy znaleźliśmy się w
    pozycji równoległej do stanu początkowego, wymaga całkowania
    przyspieszeń liniowych i kątowych.

    Ale jeżeli rozważasz stan początkowy i końcowy jako stabilne to się
    chyba trochę upraszcza.
    P.G.