    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Detektor obecności WN
    Date: Thu, 20 Aug 2009 20:07:22 +0200

    Konrad wrote:

    > Właśnie szukam podobnych rozwiązań.. na koniec wątku

    http://plmiscelektronika.elektroda.net/plmiscelektr/
    05_2004_2/05_2004_1142.htm
    > autor pisze cos o kondensatorze, takie rozwiązanie pasowało by mi dużo
    > bardziej bo dawało by jakieś pojęcie o wartości napięcia ... może ktoś
    > rozjaśnić jak to podpiąć?

    szeregowo. Ale znajdź kondensator ok. 10nF na 10kV. Zasada działania jest
    dość prosta: kondensator ładuje sie elektrostatycznie (neonówka stanowi
    dobra izolacje), po osiagnieciu napiecia przebicia krótko mrugnie (kondzior
    sie rozładuje) i apiat' od poczatku. Domowym sposobem lepiej zrobić toto na
    kilku neonówkach z rezystorami szeregowymi, jak w schemacie na ww stronie.
    Progi mozesz wymierzyć woltomierzem cyfrowym na zakresie 1000V dorabiajac
    szeregowy opornik 90MOhm (9x10), o ile twoje źródło te 5-10mikroA
    obciazenia zniesie. Jak juz te progi bedziesz mial, to neonówki mniej
    pociagna.

    Waldek