  • 1. Data: 2009-08-20 16:55:43
    Temat: Detektor obecności WN
    Od: "Konrad" <r...@w...pl>

    Szukam jakiegoś detektora obecności WN, napięcie to służy do jonizacji
    powietrza (nie wiem dokładnie ale cos ok. 3-5kV) , możecie cos polecić ? Sa
    jakieś "neonówki" na takie napięcie ? żeby przy okazji pobierało zbyt dużo
    prądu, nie osłabiała parametrów urządzenia.

  • 2. Data: 2009-08-20 17:16:29
    Temat: Re: Detektor obecności WN
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Konrad wrote:

> [...]
    > Sa jakieś "neonówki" na takie napięcie ? żeby przy okazji pobierało zbyt
    > dużo prądu, nie osłabiała parametrów urządzenia.

    Właśnie neonówka. Do tego opornik ok 200MOhm, złozony z mniejszych (Vmax dla
    normalnych oporników to ok. 500V), czyli przynajmniej 10x20M, lepiej
    20x10M.

    Waldek

  • 3. Data: 2009-08-20 17:23:37
    Od: "Konrad" <r...@w...pl>

    > Właśnie neonówka. Do tego opornik ok 200MOhm, złozony z mniejszych (Vmax
    > dla
    > normalnych oporników to ok. 500V), czyli przynajmniej 10x20M, lepiej
    > 20x10M.

    Właśnie szukam podobnych rozwiązań.. na koniec wątku
    http://plmiscelektronika.elektroda.net/plmiscelektr/
    05_2004_2/05_2004_1142.htm
    autor pisze cos o kondensatorze, takie rozwiązanie pasowało by mi dużo
    bardziej bo dawało by jakieś pojęcie o wartości napięcia ... może ktoś
    rozjaśnić jak to podpiąć?

    ?

  • 4. Data: 2009-08-20 18:07:22
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Konrad wrote:

> [...]
    > autor pisze cos o kondensatorze, takie rozwiązanie pasowało by mi dużo
    > bardziej bo dawało by jakieś pojęcie o wartości napięcia ... może ktoś

    szeregowo. Ale znajdź kondensator ok. 10nF na 10kV. Zasada działania jest
    dość prosta: kondensator ładuje sie elektrostatycznie (neonówka stanowi
    dobra izolacje), po osiagnieciu napiecia przebicia krótko mrugnie (kondzior
    sie rozładuje) i apiat' od poczatku. Domowym sposobem lepiej zrobić toto na
    kilku neonówkach z rezystorami szeregowymi, jak w schemacie na ww stronie.
    Progi mozesz wymierzyć woltomierzem cyfrowym na zakresie 1000V dorabiajac
    szeregowy opornik 90MOhm (9x10), o ile twoje źródło te 5-10mikroA
    obciazenia zniesie. Jak juz te progi bedziesz mial, to neonówki mniej
    pociagna.

    Waldek