  • 441. Data: 2024-05-15 15:08:10
    Temat: Re: Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 15.05.2024 o 13:36, Piotr Gałka pisze:

    > Słysząc o magnetycznych myślałem, że to jakaś mocno przylegająca do
    > telefonu wtyczka z kawałkiem płaskiego magnetycznie przyczepiającego się
    > do tyłu obudowy kabelka i jakimś złączem tam.
    >
    > Takie, kiedyś widziałem, ale nie zajarzyłem wtedy, że to chodzi o to,
    > aby ta końcówka była wiecznie w telefonie.

    Chciałeś zabezpieczyć złącze to takie rozwiązanie podałem.

    > Tylko ze względu na to, że tu jest (jak na mój gust) za dużo, za
    > drobnych pinów.

    Może lepiej je zaprojektowali niż nam się wydaje.

    > Ekstremalnie szybkie dało by się też zrobić na zwykłym, 2 pinowym
    > gniazdku.

    Jakby jedynym celem było ładowanie.

    > Znów zmierzasz w kierunku, jakbyśmy mieli to projektować, a ja tylko
    > napisałem jakie po prostu jest.

    Otóż właśnie w zwykłym kluczyku jest zwykle tylko transponder.

> [...]
    > nadawanie na RS485 niż faktycznie potrzeba. A w systemie, gdzie można by
    > nie pilnować, czy wszystkie urządzenia są cały czas aktywne to mogą być
    > setki tysięcy razy.
    > Teraz weź pod uwagę ile tysięcy scalaków RS485 się sprzedaje każdego
    > miesiąca i pewnie przeciętnie każde 3..5 lądują na jednej szynie RS485
    > która po uruchomieniu wieczyście pobiera 100... 100000 razy więcej prądu
    > niż powinna.
    >
    > Według mnie jak ktoś robi standard, do którego potem mają się wszyscy
    > dopasowywać to powinien brać takie rzeczy pod uwagę.

    A 'bierzesz pod uwagę' Ty i nic z tego nie wynika dla standardu.
    Przecież nie zmienimy go tutaj.

    > Mógłbym to zrozumieć, gdyby to w jakimś stopniu poprawiało
    > funkcjonalność systemu, ale nie poprawia tylko pogarsza - dla mnie takie
    > działanie jest zupełnie pozbawione sensu.

    Uderzaj do tego, kto standaryzuje. Tu raczej nie ma aż tak
    zainteresowanych. Technik komunikacji wiele jest. Zmagamy się z tym, by
    w ogóle je wszystkie ogarnąć. Ostatnio chyba bardziej bezprzewodowo.
    Mnie bezprzewodowy mesh interesuje. Chciałbym by zwykłe urządzenia
    tworzyły sieć którą komunikują się.

    > A rozwiązania krypto to znacznie mniejszy pikuś.
    > Skopiowali prawie 1:1 do szyny połączonej na stałe rozwiązanie stosowane
    > przy komunikacji z kartą zbliżeniową, która to komunikacja trwa
    > sekundę/dwie i się kończy. Można by się zastanowić nad trochę innymi
    > wymaganiami tych połączeń.

    No to ja się zastanawiam, ale jw :-)

  • 442. Data: 2024-05-15 15:51:28
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > Pisałem o dojeżdżaniu do pracy. Samochodem.

    Czyli Twizy.

    > Nie, nie o to. Wóz drabiniasty też ma cztery qłka.

    No i też jest quadem w ogólnym sensie.

    > W Polsce takim "microcarem" był "Mikrus". Napęd miał na *jedno* tylne
    > koło, bo zrobiony z motocykla czy tam skutera. Przemyślany lepiej
    > (jak na nasze warunki) od Twizy, bo miał szyby w oknach i nie wiało,
    > nie trzeba było snopkiem zasłaniać.

    Mnie nie wieje, okna mam. Jak Tobie wieje i snopkiem chcesz zasłaniać to
    nic do Twizy nie ma tylko twojego braku ogarnięcia tematu.

    > Nazewnictwem radzę się zbytnio nie przejmować. Ja całe zycie słuchałem
    > longplejów. Gdy już przestałem, to się dowiedziałem, ze to były winyle.
    > We Włoszech na te wszystkie piaggio mówili, że skutery. Teraz można je
    > nazywać "mikrosamochodami", jeśli ktoś lubi uwspółcześniać historię.

    Mikrosamochód nie pasuje? Jasne określenie dla małego samochodu. Żadna
    tam historia.

    > Mają. I podobno kradną. Skąd to pytanie?

    Stąd, że jak cofnęli się do hulajnóg to może i mogliby do tych swoich
    "skuterów" a nie 'Włochy są już zupełnie innym krajem'.

  • 443. Data: 2024-05-15 15:55:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Cavallino napisał:

    > Nie. Do typowego użytkownika samochodu, o których to ponoć
    > tak bardzo się martwisz. Tego, który przejeżdża średnio max.
    > kilkadziesiąt km dziennie.

    Ale to ma być typowy Bośniak, Słoweniec, Serb, czy Czarnogórzec?
    Jeśli Włoch, to chyba z Triestu, a co to za Włoch. Bo to oni mają
    kilkadziesiąt km do "przysłowiowej Chorwacji". Tylko nie wiem
    czemu z jednej skrajności (raz w roku) popadamy od razu w drugą
    -- [co]dziennie.

    > Tutaj to nie była kwestia tego co lubimy, tylko kosztów.

    To znaczy że jak? Czegoś nie lubimy, ale że jest tanio, więc...

    > Po co płacić za coś 2 razy więcej, jak nie trzeba?

    Bo się coś lubi? Bo się tak chce? Bo ma się taką fantazję?
    Wiem, bycie poznaniakiem zobowiązuje.

    > A to co lubię, to oczywiście też po trasie zaliczam i tym
    > bardziej mi w tym ładowanie nie przeszkadza.

    W *zaliczaniu* oczywiście nie przeszkadza. Chyba, bo na tym
    się nie znam.

    > Np. pół dnia jazdy i pół dnia na termach na Węgrzech czy północy
    > Chorwacji, albo innego zwiedzania. Idealny moment na ładowanie
    > i tak stojącego i czekającego na mnie auta.

    Jakoś tak sobie mniej więcej to zaliczanie wyobrażałem.

    --
    Jarek

  • 444. Data: 2024-05-15 15:56:50
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-05-2024 o 14:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Cavallino C...@k...pl ...

    > Czy ty naprawde twierdzisz ze ludzie kupuja w 90% coś co jest gorsze?

    Oczywiście.
    Ten przykład to doskonale oddaje.

    > Znowu zapomniałes powiedziec ze wycinasz 10% rynku

    Nie - domyślnie mówimy o nowych autach i ich sprzedaży.
    Jak Ci się to nie podoba, to załóż sobie grupę "zawsze złomem" i tam
    dyskutuj.

  • 445. Data: 2024-05-15 16:01:22
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Ale to ma być typowy Bośniak, Słoweniec, Serb, czy Czarnogórzec?

    Na polskiej grupie raczej Polak.
    Taki z Polski.

    > To znaczy że jak? Czegoś nie lubimy, ale że jest tanio, więc...

    Dokładnie.
    Inaczej w życiu nie jechałbyś jakimś starym samochodem, tylko wynajął
    sobie prywaty odrzutowiec i S-klassę z kierowcą na miejscu.

    > Bo się coś lubi?

    W sensie za to samo zapłacić drugie tyle?

    >Bo się tak chce? Bo ma się taką fantazję?

    Wszystko prawda, tylko jaki to ma związek z dyskusją o kosztach?
    No chyba że nie wiesz (również) w jakim temacie gadasz....

    > Jakoś tak sobie mniej więcej to zaliczanie wyobrażałem.

    Super.
    Ale nadal będziesz twierdził, że tylko z ice tak się da? ;-)

  • 446. Data: 2024-05-15 16:08:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan io napisał:

    > Czyli Twizy.

    To podobno "mikrosamochód".

    > No i też jest quadem w ogólnym sensie.

    Dla mnie ważny jest szczególny sens.

    > Mikrosamochód nie pasuje? Jasne określenie dla małego samochodu.
    > Żadna tam historia.

    Język służy komunikacji. Piaggio jednak zawsze nazywało to skuterami,
    wszyscy to rozumieją, nie ma potrzeby wprowadzania nowomowy.

    > Stąd, że jak cofnęli się do hulajnóg to może i mogliby do tych
    > swoich "skuterów" a nie 'Włochy są już zupełnie innym krajem'.

    Że jaK? Hulajnogi elektryczne już wczesniej mieli? Nie maieli.
    A to całkiem fajny wynalazek, zupełnie nowy. Może dlatego kradną?

    --
    Jarek

  • 447. Data: 2024-05-15 16:52:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Cavallino napisał:

    > Na polskiej grupie raczej Polak. Taki z Polski.

    Miało być "raz w roku", nie "kilkadziesiąt km dziennie". Więc jak?

    > Dokładnie. Inaczej w życiu nie jechałbyś jakimś starym samochodem,
    > tylko wynajął sobie prywaty odrzutowiec i S-klassę z kierowcą na
    > miejscu.

    Skąd takie niecne podejrzenie? Ja przecież lubię! A powyższy opis ani
    trochę mnie to nie kręci. Wizz czy tam Ryan do tej "przysłowiowej"
    jest poniżej 150 zł w obie strony (Modlin-Zadar). Samochód na lotnisku
    od 50 zł za dobę. Wiem, nie całkiem to samo, ale jednak bliżej do
    podanego przykładu od czapy niż to, co ja lubię. Za to bardzo tanio.

    > W sensie za to samo zapłacić drugie tyle?

    Za co innego. Nie wszyscy muszą dostrzegać różnicę. A jeśli nawet,
    to nie musi im na niej zależeć. Jednak to tylko "nie wszyscy".

    > Wszystko prawda, tylko jaki to ma związek z dyskusją o kosztach?
    > No chyba że nie wiesz (również) w jakim temacie gadasz....

    Żaden. W mojej optyce koszty są sprawą czwartorzędną. Dla mnie nawet
    LPG ma tyle minusów, że przysłaniają plusy (właściwie chyba jest
    tylko jeden: koszty). Elektryczny samochód niczym mnie nie przyciąga,
    plusów nie widzę. Za to minusów sporo. A nawet jeden by przecież
    wystarczył do (nie)podjęcia decyzji. W ogóle odniosłem wrażenie, że
    dyskusja jest o "całokształcie", nie o kosztach. I znowu zapomniałem,
    że optyka poznańska może być inna.

    > Super. Ale nadal będziesz twierdził, że tylko z ice tak się da? ;-)

    Nie, skąd takie sugestie? Akurat *tak* da się na wiele sposobów.
    Jak ktoś tak lubi.

    Jarek

    --
    W Lubartowie na jarmarku
    można kupić dobre piwo

  • 448. Data: 2024-05-15 16:53:52
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > To podobno "mikrosamochód".

    No taka podkategoria samochodu.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Mikrosamoch%C3%B3d

    "Mikrosamochód, kwadrycykl (ang. microcar, quadricycle) - określenie
    używane w odniesieniu do małego samochodu, ...którego masa własna nie
    przekracza zwykle 550 kg."

    > Dla mnie ważny jest szczególny sens.

    Oj przestań pieprzyć

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Quad

    "
    Quad (wymawiane jako kład) (z ang. quadricycle), wszędołaz[1],
    czterokołowiec, ATV (od ang. all-terrain vehicle) - pojazd czterokołowy
    niezadaszony, przeznaczony głównie do sportu i rekreacji."

    Co to ma do dyskusji? O jakim to niezadaszonym była mowa? Twizy dach
    straciło?

    > Język służy komunikacji. Piaggio jednak zawsze nazywało to skuterami,
    > wszyscy to rozumieją,

    Skutery Piaggio nazywało się skuterami, mikrosamochody Piaggio
    mikrosamochodami. No wszyscy rozumieją, że skuter to nie samochód. Poza
    Tobą?

    > nie ma potrzeby wprowadzania nowomowy.

    Po co wprowadzasz?

    > Że jaK? Hulajnogi elektryczne już wczesniej mieli? Nie maieli.
    > A to całkiem fajny wynalazek, zupełnie nowy. Może dlatego kradną?

    Zwykłe hulajnogi. Twierdzisz, że nie mogą wrócić małe pojazdy a
    hulajnogi w nowym wydaniu jakoś wróciły. Dlaczego?

  • 449. Data: 2024-05-15 18:32:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    io pisze:

> [...]
    >
    > "Mikrosamochód, kwadrycykl (ang. microcar, quadricycle) - określenie
    > używane w odniesieniu do małego samochodu, ...którego masa własna nie

    Mój waży więcej niz 550 kg. Czyli jednak nie Twizy. I nie kwadrycykl.

    > Oj przestań pieprzyć
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Quad

    Pozdrowienia od Henryka Batuty.

    > Skutery Piaggio nazywało się skuterami, mikrosamochody Piaggio
    > mikrosamochodami.

    Nie, nie nazywało. Wtedy, w latach siedemdziesiątych, na włoskich
    ulicach można było obejrzeć wszystkie ogniwa ewolucji tych pojazdów.
    Od najwcześniejszych trójkołowców z tylna paką i przodem będącym
    normalnym skuterem, na którym siedziało się okrakiem jak na bujanym
    koniku. Potem takie same, ale z siodełkiem jak w traktorze. Dalej
    te, co miały jakiś daszek. W końcu z zamknięta kabiną, ale wciąż
    z kieronica motocyklową w środku. Gdzieś nie wiadomo skąd nagle
    zjawiała się okrągła kierownica. A także czwarte koło. Niekoniecznie
    "dwuśladowo", jak to w samochodach. Czasem dwa przednie blisko siebie,
    jak w traktorku "Dzik". Albo w tych motocyklach z trzema kółkami,
    co to teraz jeżdżą.

    > No wszyscy rozumieją, że skuter to nie samochód. Poza Tobą?

    Nie, wielu ludzi, również poza mną, rozumie dobrze, że nie ma
    ostrej granicy. Mikrosamochodów na trzech kółkach też było wiele.
    Właściwie to nie ma żadnej granicy. We Włoszech zawsze były to
    skurety, a w Niemczech czy we Francji inaczej. Tak jak we Włoszech
    wieje bora, a w Chorwacji bura. A tak poza tym, to czy nazwa
    "skuter" jest obraźliwa, czy jak?

    > Zwykłe hulajnogi. Twierdzisz, że nie mogą wrócić małe pojazdy
    > a hulajnogi w nowym wydaniu jakoś wróciły. Dlaczego?

    Zdechła mi świnka morska. Smutno patrzeć na puste terrarium.
    W sklepie zoologicznym pytali, czy zamiast świnki morskiej
    nie chciałbym zwykłej, bo morskie im się skończyły.

    --
    Jarek

  • 450. Data: 2024-05-15 23:47:35
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 14.05.2024 o 23:58, io pisze:

> [...]
    > nawet mimo kosztu magazynowania, który niewątpliwie jest, zwracają się.
    >
    > Porównywanie tego z twoim smrodem nie ma jakiegokolwiek sensu bo twojego
    > smroda nikt poza Tobą nie chce, po prostu zanieczyszczasz ludziom
    > powietrze którym oddychają. Dowolny elektryk zużywa mniej energii i
    > niczego nie emituje bo nie ma jak. I w elektrowni też nie wpadają by tak
    > zanieczyszczały jak twój smród bo to po prostu absurdalne.
    >
    > Można zrozumieć zarzuty do tego i owego, ale nie pisanie kompletnych
    > bredni jak to nasz świat uratuje używanie smrodów. Tak nie będzie.
    Ile smrodu i brudu musi powstać żeby wydobyć te 30kg litu na elektryka?

    Jak narzekasz na diesla to co powiesz o benzyniaku na LPG?
    On też smrodzi emitując CO2 i H2O?

    Mam C3 Picasso 1.4 benzyna z LPG.
    Spala średnio z włączoną klimą 120km/h na autostradzie/ekspresówce
    8,5l LPG/100km.

    Gdy jeżdżę po mieście do 60km/h i poza miastem do 100km/h schodzę na
    6,8-7,5l/100km LPG.

    Ile zużyje elektryk prądu przy +30 stopniach C tak jak rok temu w lato
    przy włączonej klimie i jazdy autostradowej 120km/h oraz 140km/h?
    Lub w zimę przy -10 stopniach C jak włączysz grzanie?

    Jakoś nikt nie chce się chwalić wtedy osiągami...

    To jest wyznacznik dla mnie opłacalności gdy auto kupiłem za 20kzł
    LPG dołożyłem za 3kzł i jeżdżę po 21,5zł/100km już od roku.
    Dokładnie 13 miesięcy. Zrobiłem w tym czasie 27kkm.

    Elektryk zużywa ile kW/km? 19? 25?

    Ostatnio czytałem o ładowaniu na szybkiej ładowarce elektryka:
    2,78zł/kW :)

    To ile wyjdzie na 100km?

    Po 5 latach i 1000 - 1500 cyklach ładowania ile pojemności z baterii
    zostanie?

    --
    pzdr, j.r.