    From: Piotrek <b...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Dobry prostownik do 300 zł?
    Date: Fri, 1 Jan 2010 11:07:41 +0100

    Dnia Fri, 1 Jan 2010 08:13:02 +0100, pytas napisał(a):

    > Jaki prostownik kupić? Co polecacie? Z tego co na razie się dowiedziałem to
    > ważne jest utrzymanie wysokiego napięcia (do 16 V) i zabezpieczenia. Jaki
    > sprzęt sie sprawdził i na co trzeba uważać?

    To zależy jaki akumulator chcesz ładować. Po pierwsze prostownik trzeba
    dobrać odpowiednio do pojemności bo akumulator ładuje się prądem wynoszącym
    1/10 pojemności przez 10 godzin. Więc jak masz 100Ah akumulator to
    prostownik dający np. 4A na pewno będzie za słaby.
    Po drugie trzeba dobrać prostownik do tego czy będzie ładowany akumulator
    obsługowy czy bezobsługowy. W przypadku obsługowego, wystarczy by
    prostownik miał odpowiednio duży amperaż, najlepiej regulowany pokrętłem.
    Pod koniec ładowanie napięcie wzrośnie do mniej więcej 16,8v i akumulator
    będzie gazować. Dolewa się wtedy wody i po krzyku. W przypadku
    bezobsługowego akumulatora jeżeli jest on całkowicie szczelny to prostownik
    musi mieć jeszcze stabilizację napięcia w zakresie 13,8 - 14,4v, bo w
    przeciwnym razie nastąpi gazowanie w akumulatorze i może go rozsadzić, a
    jeżeli tak się nie stanie to i tak nie będzie jak uzupełnić ubytku wody no
    i może nastąpić opad mas czynnych. Tyle że ładowanie takim prostownikiem
    trwa niestety znacznie dłużej, bo akumulator w 90 - 95% prostownik naładuje
    w 10 godzin, ale te ostatnie procenty to nawet 3x dłużej bo własnie nie da
    się napięcia podwyższyć, a akumulator przyjmuje już zaledwie prąd rzędu 200
    - 300 mA i łatwo sobie policzyć ile się będzie do pełna ładował. Polecić
    jakikolwiek prostownik jest ciężko, bo nie wiadomo jakiej pojemności
    akumulator będzie ładowany. Zerknij tu http://semi.com.pl i tu
    http://kuklab.eu, tutaj był test
    http://www.auto-swiat.pl/poradniki,artykuly,Czym-lad
    owac-akumulator-,Test-ladowarek-12-V--Sprawdz-czym-n
    aladujesz-baterie-naprawde-do-pelna,19565.html
    i tu http://www.youtube.com/watch?v=wGi4Q41DubY

    ja ostatecznie kupiłem Einhell model Bt Bc 22e bo ma możliwość naładowania
    kazdego typu akumulatora i kazdej pojemności, ale to chińszczyzna, więc
    kupna nie polecę, choć odpukać nic się złego nie dzieje