  • 1. Data: 2010-01-01 08:13:02
    Temat: Dobry prostownik do 300 zł?
    Od: "pytas" <c...@t...com>

    Jaki prostownik kupić? Co polecacie? Z tego co na razie się dowiedziałem to
    ważne jest utrzymanie wysokiego napięcia (do 16 V) i zabezpieczenia. Jaki
    sprzęt sie sprawdził i na co trzeba uważać?

  • 2. Data: 2010-01-01 11:07:41
    Temat: Re: Dobry prostownik do 300 zł?
    Od: Piotrek <b...@o...pl>

    Dnia Fri, 1 Jan 2010 08:13:02 +0100, pytas napisał(a):

    > Jaki prostownik kupić? Co polecacie? Z tego co na razie się dowiedziałem to
    > ważne jest utrzymanie wysokiego napięcia (do 16 V) i zabezpieczenia. Jaki
    > sprzęt sie sprawdził i na co trzeba uważać?

    To zależy jaki akumulator chcesz ładować. Po pierwsze prostownik trzeba
    dobrać odpowiednio do pojemności bo akumulator ładuje się prądem wynoszącym
    1/10 pojemności przez 10 godzin. Więc jak masz 100Ah akumulator to
    prostownik dający np. 4A na pewno będzie za słaby.
    Po drugie trzeba dobrać prostownik do tego czy będzie ładowany akumulator
    obsługowy czy bezobsługowy. W przypadku obsługowego, wystarczy by
    prostownik miał odpowiednio duży amperaż, najlepiej regulowany pokrętłem.
    Pod koniec ładowanie napięcie wzrośnie do mniej więcej 16,8v i akumulator
    będzie gazować. Dolewa się wtedy wody i po krzyku. W przypadku
    bezobsługowego akumulatora jeżeli jest on całkowicie szczelny to prostownik
    musi mieć jeszcze stabilizację napięcia w zakresie 13,8 - 14,4v, bo w
    przeciwnym razie nastąpi gazowanie w akumulatorze i może go rozsadzić, a
    jeżeli tak się nie stanie to i tak nie będzie jak uzupełnić ubytku wody no
    i może nastąpić opad mas czynnych. Tyle że ładowanie takim prostownikiem
    trwa niestety znacznie dłużej, bo akumulator w 90 - 95% prostownik naładuje
    w 10 godzin, ale te ostatnie procenty to nawet 3x dłużej bo własnie nie da
    się napięcia podwyższyć, a akumulator przyjmuje już zaledwie prąd rzędu 200
    - 300 mA i łatwo sobie policzyć ile się będzie do pełna ładował. Polecić
    jakikolwiek prostownik jest ciężko, bo nie wiadomo jakiej pojemności
    akumulator będzie ładowany. Zerknij tu http://semi.com.pl i tu
    http://kuklab.eu, tutaj był test
    http://www.auto-swiat.pl/poradniki,artykuly,Czym-lad
    owac-akumulator-,Test-ladowarek-12-V--Sprawdz-czym-n
    aladujesz-baterie-naprawde-do-pelna,19565.html
    i tu http://www.youtube.com/watch?v=wGi4Q41DubY

    ja ostatecznie kupiłem Einhell model Bt Bc 22e bo ma możliwość naładowania
    kazdego typu akumulatora i kazdej pojemności, ale to chińszczyzna, więc
    kupna nie polecę, choć odpukać nic się złego nie dzieje

  • 3. Data: 2010-01-01 13:48:34
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 1 Jan 2010 08:13:02 +0100, pytas wrote:
    >Jaki prostownik kupić? Co polecacie? Z tego co na razie się dowiedziałem to
    >ważne jest utrzymanie wysokiego napięcia (do 16 V) i zabezpieczenia. Jaki
    >sprzęt sie sprawdził i na co trzeba uważać?

    Mnie sie wydaje ze przesadzasz - prostownik mozna kupic i za 50zl .. i
    tez bedzie dobry. Nawiasem mowiac i to 50 wydaje sie drogo :-)

    Z napieciem cos chyba przesadzasz - powinno byc miedzy ~13.8 a 14.5V -
    powyzej akumulator gazuje niepotrzebnie. No chyba ze w jakies
    odsiarczanie chcesz sie bawic.
    Te najtansze prostowniki to szczytowe napiecie maja wieksze.

    Istotne zeby mial z 5A, chetnie 10A z regulacja, automatyka to juz w
    miare potrzeb.

    A za 300zl to juz jakis rozruchowy moze byc
    http://www.allegro.pl/item869815728_prostownik_rozru
    chowy_12v_300a_aerometr_gratis.html
    http://www.allegro.pl/item868383372_prostownik_rozru
    chowy_einhell_bt_bc_30_blue.html
    http://www.allegro.pl/item860635720_nowy_prostownik_
    rozruchowy_12v_150a_2_lata_gwar.html

    Choc polecic nie polece, bo jak to widze, to mam watpliwosci co w
    srodku jest i co to warte.

    J.

  • 4. Data: 2010-01-01 18:35:17
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "pytas" <c...@t...com> napisał w wiadomości

    > Jaki prostownik kupić? Co polecacie? Z tego co na razie się dowiedziałem
    > ważne jest utrzymanie wysokiego napięcia (do 16 V) i zabezpieczenia. Jaki
    > sprzęt sie sprawdził i na co trzeba uważać?

    Za 300zł to polecam kupić nowy akumulator i zapromnieć o problemach z
    ładowaniem akumulatora.

  • 5. Data: 2010-01-01 19:40:54
    Od: krzyśko <R...@c...barg.cy.invalid>

    Dnia Fri, 01 Jan 2010 08:13:02 +0100, pytas napisał(a):

    > Jaki prostownik kupić? Co polecacie?

    Popatrz na serię Multi XS i Zafir firmy CTEK
    http://www.ctek.com/PL/Buy-Charger.aspx

    Bardzo fajne maszynki. Osobiście użutkuję od ok 2 lat Multi XS 3600 i
    bardzo sobie ten sprzet chwalę.

    --
    Krzysiek

  • 6. Data: 2010-01-01 20:19:25
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > Jaki prostownik kupić? Co polecacie? Z tego co na razie się dowiedziałem to
    > ważne jest utrzymanie wysokiego napięcia (do 16 V) i zabezpieczenia. Jaki
    > sprzęt sie sprawdził i na co trzeba uważać?

    Napisz do czego chcesz używać prostownika. Jeden potrzebuje do szybkiego
    naładowania żeby odpalić inny do długotrwałego ładowania małym prądem
    akumulatora w samochodzie co jeździ 3 razy do roku.

  • 7. Data: 2010-01-01 20:23:16
    Od: "Max_P" <M...@x...pl>

    "krzyśko" <R...@c...barg.cy.invalid>

    > Popatrz na serię Multi XS i Zafir firmy CTEK
    > http://www.ctek.com/PL/Buy-Charger.aspx
    >
    > Bardzo fajne maszynki. Osobiście użutkuję od ok 2 lat Multi XS 3600 i
    > bardzo sobie ten sprzet chwalę.

    Wracasz, podnosisz maskę i podłączasz tą zabawkę? Ile razy w miesiącu? Co
    jeszcze robi oprocz ładowania skoro go chwalisz?

    Max

  • 8. Data: 2010-01-01 20:54:11
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    krzyśko pisze:

    > Popatrz na serię Multi XS i Zafir firmy CTEK
    > http://www.ctek.com/PL/Buy-Charger.aspx
    >
    > Bardzo fajne maszynki. Osobiście użutkuję od ok 2 lat Multi XS 3600 i
    > bardzo sobie ten sprzet chwalę.

    ROTFL :D

    --
    Karolek

  • 9. Data: 2010-01-01 21:20:49
    Od: krzyśko <R...@c...barg.cy.invalid>

    Dnia Fri, 01 Jan 2010 20:23:16 +0100, Max_P napisał(a):

    > "krzyśko" <R...@c...barg.cy.invalid>

    > Wracasz, podnosisz maskę i podłączasz tą zabawkę? Ile razy w miesiącu?
    > Co jeszcze robi oprocz ładowania skoro go chwalisz?

    Cenie sobie to, że to sprzęt z kategorii "podłącz i zapomnij"
    Mały, lekki, sprawny (85%), hermetyczna obudowa IP65 (pyło-, wodo- i
    mrozo- odporny)
    Ma specjalny tryb pracy do ładowania na mrozie i wybór prądu ładownia
    (używam go zarówno do samochodu jak i kilku innych aku, np małych
    akumulatorów 9Ah od UPSa)
    A samo ładowanie przebiega kilkufazowo:

    http://www.ctek.com/PL/MULTI-XS-3600.aspx?p=characte
    ristics

    1. cykl odsiarczania (ładowanie pulsacyjne) - dla głęboko rozładowanych
    aku
    2. ładowanie stałoprądowe do ok 80% pojemnoci akumulatora
    3. ładowanie stałonapięciowe od 80% do 100% pojemności
    4. doładowywanie pulsacyjne - w tym trybie energia w aku jest uzupełniana
    w miarę jego samorozładowywania się a ładowarka może byc podpieta do aku
    nawet kilka miesięcy.

    Prąd ładowania to 3.6A co może być trochę za mało do szybkiego
    naładowania naprawdę dużych akumulatorów, ale do tego są inne modele niż
    3600 (np. 7000)
    Są też modele o trochę bardziej zaawansowanych cyklach ładownania.

    U mnie działa to tak, że podłączam sprzęt w garażu i przeważnie zapominam
    o nim. Z reguły odłaczam nastepnego dnia rano, ale bywa, że zostawiam
    dłużej... bo zapomnę :)
    Do samochodu używam go raz-dwa razy w miesiącu.
    A czasem samochód u mnie stoi i dwa tygodnie bez jeżdzenia a w dodatku
    używam go często jako radia jak jestem w garażu, więc wolę, żeby nie było
    niespodzianki z uruchomieniem po dłuższej przerwie - no i nie ma.

    Jeśli się ładuje samochód na dworze to można spokojnie przeciągnąć kabel
    zasilania pod silnikiem, zamknąć maskę z ładowarką w środku i zostawić na
    noc.

    A co do ceny to kupiłem go za 150zł o ile dobrze pamietam.

    --
    Krzysiek

  • 10. Data: 2010-01-01 21:24:58
    Od: krzyśko <R...@c...barg.cy.invalid>

    Dnia Fri, 01 Jan 2010 20:54:11 +0100, Karolek napisał(a):

    > ROTFL :D

    Mógłbyś tę myśl rozwinąć?

    --
    Krzysiek