    From: Poldek <p...@i...eu>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
    Date: Tue, 26 Jan 2021 21:22:32 +0100
    <600a8fcc$0$524$65785112@news.neostrada.pl> <rue9ft$bn5$1@dont-email.me>
    <600acbba$0$522$65785112@news.neostrada.pl>
    <rulu17$1vgp$1@gioia.aioe.org>
    <600e80f2$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    <runk1f$1on1$1@gioia.aioe.org>
    <600fd571$0$554$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2021-01-26 o 09:40, T. pisze:

    > Ale przecież ciężarówki płacą za prawie wszystkie drogi, po których się
    > poruszają + podatek w paliwie. Trudno to precyzyjnie policzyć...
    > T.

    Te opłaty to kropla w morzu w porównaniu do tego ile kosztują grunty pod
    drogi, utrzymanie, remonty hałas, spaliny i degradacja przestrzeni po
    obu stronach drogi.
    Weźmy np. las o powierzchni paru hektarów. Przetnijmy go przez środek
    drogą, po której jeżdżą TIRy. Droga jest cienka, ale ten las jest już
    zdegradowany po obu stronach - hałasem, spalinami i tym, że nie można
    swobodnie przechodzić. Za tego typu rzeczy TIRy nie płacą.
    Kolej zresztą też akurat za takie coś nie płaci, ale mówienie o rzekomym
    "wolnym rynku" w transporcie, to jest nonsens. Nie ma wolnego rynku,
    jest lobby spalinowo-samochodowe.
    Na początku XX wieku w USA branża paliwowa z premedytacją wykupiła
    działające przedsiębiorstwa tramwajowe w miastach, tylko po to, żeby je
    zlikwidować. Zeby utrudnić ludziom życie bez samochodu. Do dziś w USA
    prawie nigdzie nie ma tramwajów.