  • 1. Data: 2021-01-21 15:51:10
    Temat: Elektromobilność - chyba tylko latem?
    Od: nadir <n...@h...org>

    https://www.poboczem.pl/naszym-zdaniem/news-najwieks
    ze-klamstwo-ostatnich-lat,nId,4996558#iwa_source=wor
    thsee

    "Bardzo ciekawie, zwłaszcza w kontekście elektrycznej rewolucji w
    motoryzacji, kształtuje się też analiza danych dostarczonych przez
    Polskie Sieci Energetyczne S.A. - operatora systemu przesyłowego energii
    elektrycznej. Firma potwierdziła, że w poniedziałek padł w naszym kraju
    historyczny rekord zapotrzebowania na moc. O 10:45 było to aż 27 380 MW.
    Wartość przekraczająca 27 000 MW utrzymywała się w całym okresie szczytu
    porannego. Poprzedni rekord - 26 817 MW - padł kilka tygodni temu. 10
    grudnia 2020 roku wynosił on 26 817 MW. Warto dodać, że - by sprostać
    poniedziałkowemu zapotrzebowaniu - "saldo wymiany transgranicznej" (prąd
    przesyłany z zagranicy) wynosiło 834 MW. Cała krajowa fotowoltaika
    wygenerowała w szczytowym momencie 700 MW, a farmy wiatrowe - 300-450
    MW. W sumie "zielona" energia zapewniła więc 1150 MW, czyli nieco ponad
    4,2 proc. zapotrzebowania"

    Na razie tych aut elektrycznych jest tyle co kot napłakał, ale co to
    będzie jak będziemy mieli ich milion czy dwa?

  • 2. Data: 2021-01-21 16:09:18
    Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
    Od: K <n...@e...com>

    On 21/01/2021 14:51, nadir wrote:
> [...]
    >
    > Na razie tych aut elektrycznych jest tyle co kot napłakał, ale co to
    > będzie jak będziemy mieli ich milion czy dwa?

    Raczej ogolna bieda nie pozwoli na taka ilosc elektrykow w Polsce w
    najblizszym czasie ale bardziej martwi to, ze rowniez nie zrobimy nic w
    kierunku zapobiegniecia temu problemowi. Skonczy sie podwyzkach i
    limitach. Na pewno powstana jakies spolki skarbu panstwa ds. zbadania
    problemu.

  • 3. Data: 2021-01-21 16:23:29
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-01-21 o 15:51, nadir pisze:
> [...]
    >
    > Na razie tych aut elektrycznych jest tyle co kot napłakał, ale co to
    > będzie jak będziemy mieli ich milion czy dwa?
    Czyli nadwyżka mocy którą 'wycisnęli' z systemu była na czysto ponad 2GW.
    Czyli jak będą ładowarki 100KW to takich jednocześnie może pracować 20
    000 oczywiście jak nie będzie mrozu :)
    Jak będzie wiatr to więcej bo z wiatraków mamy w porywach do 5,5GW mocy.
    Więc jak na razie nie jest źle, jakiś zapas jest.

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2021-01-21 16:41:29
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 21.01.2021 o 16:23, Janusz pisze:

    > Czyli nadwyżka mocy którą 'wycisnęli' z systemu była na czysto ponad 2GW.
    > Czyli jak będą ładowarki 100KW to takich jednocześnie może pracować 20
    > 000 oczywiście jak nie będzie mrozu :)

    O jakiej nadwyżce piszesz? Ja tam widzę niedobór 0,834GW.

    > Jak będzie wiatr to więcej bo z wiatraków mamy w porywach do 5,5GW mocy.

    Tylko, że te porywy nie chcą się pokrywać z potrzebami.

    > Więc jak na razie nie jest źle, jakiś zapas jest.

    Tak, na papierze.

  • 5. Data: 2021-01-21 17:44:19
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-01-21 o 16:41, nadir pisze:

    > O jakiej nadwyżce piszesz? Ja tam widzę niedobór 0,834GW.
    Popatrz na dzisiejsze zużycie, w szczycie rannym było 24GW z małym
    hakiem co daje różnicę 3GW, ponad 0,8GW brakowało to można policzyć że
    było 2GW na plus.

    > Tylko, że te porywy nie chcą się pokrywać z potrzebami.
    Dziś wiało cały dzień, jak na razie wiatraki 'robią' większe pokrycie
    dobowe od PV.

    > Tak, na papierze.
    Maruda.

    --
    Janusz

  • 6. Data: 2021-01-21 17:44:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "nadir" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >Na razie tych aut elektrycznych jest tyle co kot napłakał, ale co to
    >będzie jak będziemy mieli ich milion czy dwa?

    Moc zainstalowana elektrowni cieplnych to 34GW
    https://rynek-energii-elektrycznej.cire.pl/st,33,207
    ,tr,75,0,0,0,0,0,podstawowe-dane.html

    czyli ... nie chcialo im sie u wszystkich zamowic, widac zagraniczny
    prad tanszy :-)

    A w godzinach porannego szczytu, to elektryki powinny byc od gniazdek
    odlaczane i jechac.

    No chyba, ze Cavallino pojedzie wczesnie do pracy, aby naladowac :-)

    A potem ... szczyt sie skonczy, bedzie prad dla elektrykow. choc
    raczej weglowcami by je trzeba nazywac :-)

    J.

  • 7. Data: 2021-01-21 18:34:11
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 21.01.2021 o 17:44, J.F. pisze:

> [...]
    ,tr,75,0,0,0,0,0,podstawowe-dane.html

    > czyli ... nie chcialo im sie u wszystkich zamowic, widac zagraniczny

    Jeżeli z zagranicy było taniej to OK, gorzej jakby się okazało, że nie
    ma możliwości(technicznych, logistycznych czy jakichś innych) załączenia
    tych 34GW razem do kupy.
    Bo, że się komuś nie chciało, to taki średni argument.

  • 8. Data: 2021-01-21 18:48:36
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 21.01.2021 o 17:44, Janusz pisze:

    > Maruda.

    Mówisz, że jest zajebiście i nie mamy się czym przejmować.

  • 9. Data: 2021-01-21 19:51:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "nadir" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >załączenia tych 34GW razem do kupy.
    >Bo, że się komuś nie chciało, to taki średni argument.

    Jeszcze jeden wykres, a nawet kilka

    https://www.pse.pl/dane-systemowe/funkcjonowanie-rb/
    raporty-roczne-z-funkcjonowania-kse-za-rok/raporty-z
    a-rok-2019#t1_1

    Srednie obciazenie w styczniu 2019 - 24GW. Rezerwa - 7GW.
    Wiec teraz bysmy nawet rezerwy w calosci nie naruszyli ... ale:

    -remonty kapitalne 1.7GW. Hm, w styczniu to ich wcale nie powinno byc,
    czy mamy taka nadwyzke, ze mozna dwa lata remontowac ?
    -remonty awaryjne 1.9GW. Sypia sie ?
    -pozostale ubytki 10GW

    To bez tych OZE by juz zabraklo. Hm ... te "pozostale" to straty
    przesylowe, czy np wliczamy to w moc elektrowni wiatrowych, ktore
    moglyby prad generowac, gdyby wiatr wiał ...

    No a w nocy spokojnie moga sie elektryki ladowac ... mocy az nadto.

    J.

  • 10. Data: 2021-01-21 20:22:55
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 21.01.2021 o 17:44, J.F. pisze:

    > Moc zainstalowana elektrowni cieplnych to 34GW
    > https://rynek-energii-elektrycznej.cire.pl/st,33,207
    ,tr,75,0,0,0,0,0,podstawowe-dane.html

    Moc dyspozycyjna nigdy się nawet nie zbliża do zainstalowanej.

    No i już wielokrotnie liczyliśmy. Jak zepniemy dupy, zrobimy smartgrida
    i ustalimy że nie jeźdzmy więcej jak 30 km dziennie, to da radę. Mówiąc
    wprost - jak dołożymy kupę kasy, za to żeby mieć produkt gorszy niż
    obecnie (i pewnie docelowo droższy w eksploatacji) to w sumie czemu nie.
    A i prąd (taki zwykły) też podrożeje...

    Generalnie - drogo i bez sensu, ale jak ktoś się uprze to fizycznie
    możliwe. Przynajmniej na ogół, bo po długim weekendzie sieć jebnie już
    pierwszego dnia, więc weekend będzie sporo dłuższy;)

    --
    Shrek