  • 11. Data: 2023-05-01 23:04:40
    Temat: Re: Elektrownie szczytowo-pompowe do likwidacji, bo sprawnośc to zaledwie 20% 341 views Subscribe
    Od: Kaczin0 <j...@i...pl>

    W dniu 1.05.2023 o 19:41, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Jaki związek z trzęsieniami ziemi ma ta odpowiedź?
    > Polska *nie jest* stabilna tektonicznie.
    > Historia Wrocławia mówi, że w XV wieku trzęsienie spowodowało poważne
    > zniszczenia.

    Jaki związek z Polską ma Wrocław?
    Polska *to nie Wrocław*, jest poza nim jeszcze spory kawałek kraju.

    --
    Kaczin

  • 12. Data: 2023-05-01 23:08:21
    Od: Kaczin0 <j...@i...pl>

    > https://www.cire.pl/artykuly/serwis-informacyjny-cir
    e-24/108554-elektrownie-szczytowo-pompowe-w-starych-
    kopalniach

    > Wiem, że to tak trochę z pogranicza fantazji, jednak z kwantyfikatorami
    > należy być ostrożnym.
    >
    > Jarek

    Teren objęty szkodami pokopalnianymi to jednak co innego niż sama kopalnia.
    Z cytowaniem trzeba być ostrożnym.

    --
    Kaczin

  • 13. Data: 2023-05-02 19:11:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 1 May 2023 23:04:40 +0200, Kaczin0 wrote:

    > Jaki związek z Polską ma Wrocław?
    > Polska *to nie Wrocław*, jest poza nim jeszcze spory kawałek kraju.

    Jedno trzesienie na terenie Polski wystarcza do stwierdzenia ze kraj
    nie jest stabilny tektonicznie.

    Kojarze jakies drugie, calkiem niedawno, gdzies w okolicach Gdanska,
    podobno teren byl wcisniety lodowcem, lodowiec zniknąl, teren sie
    podnosi.

    https://www.gdansk.pl/urzad-miejski/wiadomosci/zatrz
    eslo,a,5508

    A w poblizu elektrownia miała stać

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Trz%C4%99sienia_ziemi_
    na_ziemiach_polskich

    J.

  • 14. Data: 2023-05-02 19:13:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 1 May 2023 19:27:09 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    kopalniach

    > Wiem, że to tak trochę z pogranicza fantazji, jednak z kwantyfikatorami

    IMO - w takich typowych kopalniach to kiepski pomysł.

    Ale w odkrywkowych? Sam podpowiadam ...

    J.

  • 15. Data: 2023-05-02 20:03:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    e-24/108554-elektrownie-szczytowo-pompowe-w-starych-
    kopalniach

    > IMO - w takich typowych kopalniach to kiepski pomysł.
    >
    > Ale w odkrywkowych? Sam podpowiadam ...

    Nie trzeba podpowiadać, są takie plany względem Bełchatowa. A co do kopalni
    głębinowych, pomysł wygląda na dobry. Jest dziura w ziemi, nikomu już nie
    potrzebna, trochę wody się tam zmieści. Różnica wysokości duża, więc każdy
    litr wody zmagazynuje więcej energii, niż w typowej elektrowni. W teorii tak
    to wygląda, a że praktyka często się z nia rozmija, to zapowiedzi są od lat,
    jednak realizacji nie widać.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2023-05-03 11:14:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 2 May 2023 20:03:08 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > to wygląda, a że praktyka często się z nia rozmija, to zapowiedzi są od lat,

    Roznica wysokosci duza, ale czy nie za duza, jak na wspołczesne
    turbiny? No dobra - Żar ma 440m

    Ale ... zbiornik górny elektrowni na Żarze ma rozmiar 250x650m i
    pojemnosc 2mln m3. z obliczenia wychodzi glebokosc ponad 10m.
    Znajdziesz taka szeroka komore pod ziemia i sie nie zawali?

    turbiny sa typowo ponizej poziomu wody w dolnym zbiorniku ...
    zmiana poziomu o 10m im raczej nie pomoze.

    A teraz wpuszczaj te komore wode codziennie - nie zawali się?
    Po wybetonowaniu - moze nie ...

    J.

  • 17. Data: 2023-05-03 20:24:18
    Od: Grzexs <g...@p...fm>

    > IMO - w takich typowych kopalniach to kiepski pomysł.
    >
    > Ale w odkrywkowych? Sam podpowiadam ...

    A jakby tak w szybie głębokiej kopalni zawiesić ciężarek i tak go jak
    wodę - raz w górę, raz w dół...

    --
    Grzexs

  • 18. Data: 2023-05-03 20:36:03
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Grzexs napisał(a) :

    > A jakby tak w szybie głębokiej kopalni zawiesić ciężarek i tak go jak
    > wodę - raz w górę, raz w dół...

    Czemu nie. Jeśli tylko będzie lepszy niż 2 mln ton wody.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 19. Data: 2023-05-03 21:13:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 03 May 2023 20:36:03 +0200, Zbynek Ltd. wrote:

    > Czemu nie. Jeśli tylko będzie lepszy niż 2 mln ton wody.

    Tak jest.

    Podobne pomysly są, z dźwigami np., IMO bezsensowne, bo ciezar mały, a
    konstrukcja droga.
    Tu bylby jakis sens, bo dziura juz jest. Nawet winda juz jest.
    Tylko ile ton mozna tam spuscic?

    Jeszcze jeden pomysl ciekawy, to były tory na górce.
    pociag moze z 1000t wazyc ...

    J.

    J.

  • 20. Data: 2023-05-04 10:16:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Grzexs,

    > A jakby tak w szybie głębokiej kopalni zawiesić ciężarek i tak go jak
    > wodę - raz w górę, raz w dół...

    Policz wagę ciężarka dla 30 MW.

    --
    Best regards,