-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Felgi do focusa lub S40
Date: Sun, 28 Mar 2010 17:48:40 +0200
Organization: Aleuania-Pueruania
Lines: 129
Message-ID: <hontou$q2a$1@inews.gazeta.pl>
References: <hojfee$469$1@inews.gazeta.pl> <hokrc1$pdn$1@inews.gazeta.pl>
<hol93h$cg1$1@inews.gazeta.pl> <holjv1$li6$1@inews.gazeta.pl>
<holnlq$ngm$1@atlantis.news.neostrada.pl> <holqgm$e6o$1@inews.gazeta.pl>
<hom1s4$7t8$1@inews.gazeta.pl> <hon94u$elm$1@inews.gazeta.pl>
<honlf8$qk2$1@inews.gazeta.pl>
Reply-To: "Eneuel Leszek Ciszewski" <e...@g...com>
NNTP-Posting-Host: 12-229.89-161.tel.tkb.net.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1269791326 26698 89.161.12.229 (28 Mar 2010 15:48:46 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Sun, 28 Mar 2010 15:48:46 +0000 (UTC)
X-MimeOLE: Numer mego telefonu '665 363835'='Moj Eneuel'
X-Priority: 3
X-User: eneuell
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5512
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2267749
[ ukryj nagłówki ]
"Eneuel Leszek Ciszewski" honlf8$qk2$...@i...gazeta.pl
> ".Peeter" hon94u$elm$...@i...gazeta.pl
>> koła to 15", felga 6" szerokości, ET 43, opona 195/65, a auto wyjechało
>> z fabryki na 16"x7", ET 38, z oponami 205/55? To daje zmianę
>> promienia zataczania o 5mm, a auto nadal jest neutralne. Idąc dalej
>> - oryginalne 17" mają szerokość 7" i ET 38, na to opona 225/45,
>> czyli mamy po 1cm opony więcej symetrycznie, teoretycznie nie
>> zmienia się promień zataczania, ale jednak prowadzenie się zmienia
>> dość mocno.
>> Aktualnie śmigam na 17"x7,5" ET 37, opony 225/45, czyli kolejny
>> 1mm więcej. Owszem, trzeba trzymać kierownicę na koleinach, ale
>> na normalnej drodze wraca sama, auto hamuje prosto, przyśpiesza
Wracanie kierownicy to sprawa wyprzedzenia sworzni zwrotnic. W rowerach
i w motocyklach widać wyraźnie to wyprzedzenie -- mocowanie koła nie jest
pionowe. To wyprzedzenie sprawia, że koła mają tendencję do prostowania się.
Niezerowy PZ daje efekt samoskręcania kół. (czyli odwrotny do
efektu związanego z wyprzedzeniem zworznia zwrotnicy)
Ujemny daje kontrowanie a dodatni nasila zataczanie się. :)
>> prosto, zakręty jeździ bajecznie. Fakt tylko, że obrócenie kierownicą
>> bez odpalania silnika (bez wspomagania) graniczy z cudem, ale to
>> detal. ;-)
> Wszystkie te koła mają tę samą średnicę?
> Nie chcę mierzyć i nie chcę uwierzyć w to, że
> zmiana szerokości opony daję więcej złego niż zmiana ET.
15*25.4+195*1.3=634,5
16*25.4+205*1.1=631,9
17*25.4+225*0.9=634,3
Czyli są takiej samej średnicy.
Jeśli w zawieszeniu nie wprowadzono poprawek, PZ zwiększył się o 5 mm,
później o 6 mm -- nie twierdzę, że nie można z takim czymś jeździć, gdyż
kiedyś PZ był dodatni i jakoś ludzie jeździli, ale twierdzę, że jest to
odczuwalne. A jeśli cały PZ miał -8 mm, to masz niemal zero. :) Auto nie
ma tendencji destabilizujących, ale i straciło autostabilizację niemal
zupełnie. :) Aby było jasne -- nie wiem, jaki konkretnie jest PZ, ale
właśnie jest to kilka mm, a nie kilka cm.
Niepotrzebne zwiększanie PZ jest działaniem wskazującym na bezmyślność
czy wręcz autozłośliwość -- złośliwość skierowaną przeciwko sobie.
Producent buduje samochód z odpowiednim PZ, wkłada w takie budowanie
wysiłek, za który każe płacić nabywcy, :) a nabywca to psuje.
Zwykle jest odwrotnie -- ktoś policzył, włożył wysiłek w liczenie,
a inny ktoś podpatrzył i zbudował wtórnik. ;) (czyli ukradł myśl
techniczną, złamał postanowienia patentowe itp. lub wykorzystał
to, co już nie jest chronione patentami)
> Sam dałem ET o chyba 4 mm mniejsze i efekty były wyraźne. :)
> -=-
> Moje auto po wyjeździe z fabryki miało kartkę homologacyjną, na której podano ET.
:)
> ET można zmieniać, ale trzeba to robić umiejętnie -- wraz
> z ET należy zmienić także inne parametry zawieszenia. Być
> może fabryka to uczyniła. :)
>> W skrócie: demonizujesz jak cholera.
> Nie demonizuję. :)
Najłatwiej sprawdzić wpływ zmiany ET w czasie hamowania na drodze takiej,
na której jej część pod prawym kołem jest zupełnie inna niż część pod
lewym kołem. Można zjechać prawymi kołami na twarde pobocze na przykład
i solidnie przyhamować. :) Ale nawet auto z idealnie ujemnym PZ nie będzie
po czymś takim jechało idealnie prosto, więc należałoby pohamować dwoma
takimi różnymi autami wielokrotnie i wyciągnąć z tego wnioski.
Wpływ ASB czy ESP mocno wpływa na stabilność jazdy, więc zmiana PZ
może nie zostać zauważona tak łatwo. Ale to jak z dobrą muzyka słuchaną
stale na słabym sprzęcie -- taki zły sprzęt szybciej męczy niż dobry.
I złym samochodem dojechać można do odległego celu, i dobrym, ale na
dłuższą metę wybieramy dobry nie z powodu prestiżu, ale z powodu wygody
i bezpieczeństwa. :) Podobnie z muzyką -- wybieramy lepszy sprzęt nie
dlatego, że taka jest moda, ale dlatego, że jest lepszy.
-=-
Jeśli uważasz, że potrafisz kontrować kierownicą tak samo jak stosownie ujemnym
PZ, to mylisz się straszliwie! Do hamowania może dojść nie tylko na prostej, ale
i na zakręcie. Na dodatek lepiej jest dla ABSu i ESP, gdy PZ jest odpowiednio
ujemny.
-=-
Ale nawet/także serwis Mercedesa zaproponował nieodpowiednie felgi do W 201. :)
(więc nie twierdzę, że Twoje auto mogło wyjść z fabryki na nieodpowiednich felgach)
Aby było jasne -- Mercedes zaproponował i odpowiednie felgi, i nieodpowiednie. :)
Te odpowiednie są niemal pełne i jedynie na samych końcach (najdalej od środka)
mają otwory, natomiast nieodpowiednie są ładniejsze. :)
-=-
Zwiększenie szerokości opony może powodować trudności z kręceniem kierownicą,
ale nie dlatego, że więcej gumy przylega do jezdni -- przylega jej tyle samo. :)
(bo zależy to od masy samochodu i od ciśnienia w oponie -- opona jest szersza,
ale ugina się słabiej; powierzchnia przylegania musi być taka sama dla różnych
szerokości opon)
Takie zwiększenie siły pochodzi raczej od wyprzedzenia sworznia. :) A więc
zwiększanie szerokości opony da chętniejsze prostowanie się kół. Może więc
problem leży w korekcji tego wyprzedzenia? :) A najprawdopodobniej masz
niekorzystne złożenie obu czynników -- zwiększenie PZ i zwiększenie siły
związanej z wyprzedzeniem sworznia. :)
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
Postscriptum: Dziękuję za informację o tym, że 'Ronal to dobra firma'.
Następne wpisy z tego wątku
- 28.03.10 18:30 DoQ
- 28.03.10 18:42 Artur Maśląg
- 28.03.10 18:46 Eneuel Leszek Ciszewski
- 28.03.10 19:04 Robert Rędziak
- 28.03.10 19:07 Eneuel Leszek Ciszewski
- 28.03.10 19:15 Robert Rędziak
- 28.03.10 20:28 DoQ
- 28.03.10 20:32 Eneuel Leszek Ciszewski
- 28.03.10 20:33 Eneuel Leszek Ciszewski
- 28.03.10 20:51 DoQ
- 28.03.10 20:57 Artur Maśląg
- 28.03.10 21:03 DoQ
- 28.03.10 21:13 Artur Maśląg
- 28.03.10 21:15 DoQ
- 28.03.10 21:38 jerzu
Najnowsze wątki z tej grupy
- wymieniłem termostat
- Felgi
- otwarcie drugiej obwodnicy Trójmiasta
- Prezent dla kierowców od prezydenta Nawrockiego
- czy wiedziałeś że?
- Unijne KOOOORWY mówią że WYCOFUJĄ się z zakazu rejestracji elektryków
- Produkcja energii w elektrowniach atomowych
- Nie widzieć gdzie się jedzie
- Złomnik się SPRZEDAŁ Kanałowi ZERO
- I lewacka ideologia poszła się JEBAĆ
- Dla UTRWALENIA: jak działają "EKO" ZBRODNIARZE
- Emisyjność BEV
- Modulacja FM
- Chińczycy już ZAREAGOWALI!!!! Klamki zewnętrzne w samochodzie MAJĄ BYĆ KLAMKAMI
- Giełdy samochodowe
Najnowsze wątki
- 2025-12-27 pompa CO
- 2025-12-27 Gdynia => Przedstawiciel handlowy / KAM (branża TSL) <=
- 2025-12-27 Ewakuacja ludności
- 2025-12-26 Gdańsk => ERP Microsoft Dynamics 365 Commerce Consultant <=
- 2025-12-26 Kraków => Konsultant Microsoft Dynamics 365 Finance <=
- 2025-12-26 Kraków => Microsoft Dynamics 365 Finance Consultant <=
- 2025-12-26 wymieniłem termostat
- 2025-12-26 Warszawa => Senior Backend Java Developer <=
- 2025-12-25 Finlandia przywraca swastykę
- 2025-12-25 Skuteczność wymiaru sprawiedliwości
- 2025-12-24 Felgi
- 2025-12-24 2,5 x więcej niż Li-Ion
- 2025-12-24 No i kolejny ograniczony
- 2025-12-24 Warszawa => Młodszy Specjalista ds. wsparcia sprzedaży <=
- 2025-12-24 New York Times zagrożeniem bezpieczeństwa narodowego USA - POTUS D. Trump




5 Najlepszych Programów do Księgowości w Chmurze - Ranking i Porównanie [2025]