  • 111. Data: 2020-12-04 14:45:19
    Temat: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/12/2020 14:40, Mateusz Bogusz wrote:
    > Serwis wygląda identycznie jak ten który robisz sam przy monobloku.

    Ale przy monobloku nie jest wymagany. Cośtam ustawa z 2015 roku mocno
    namieszała przy F-gaz.

    > Napisz jak podłączysz do wentylacji co z tego wyszło :-)

    Zastanawiam się nad tym pod kątem nie tego czy się da tylko co powiedzą
    "prestiżowi" sąsiedzi jak pociągne rurę z wylotu pompy do okna budynku.
    Wyeksmitują mnie? Jakiś prawnik sobie griluje kiełbaski a w tle
    najnowsze Audi które kupił wczoraj i 20 metrów dalej rura wystajaca z
    okna sąsiada, w krzaki. Może być pozew.

  • 112. Data: 2020-12-04 14:57:55
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    > A nie ma podatku od oddychania? Jest. Podatek klimatyczny czy jakoś tak się nazywa.
    Jakiś prawnik wygrał sprawę o zwrot bo tam gdzie pojechał na wakacje pobrali podatek
    a powietrze było bardzo zanieczyszczone. Gdzieś czytałem że podatek od słońca jak się
    światło przerabia na prad jest. On jest pod jakimiś warunkami które trzeba spełnić
    żeby placic.

    Dziwne, ze wygrał.
    Opłata klimatyczna nie jest za oddychanie czystym powietrzem tylko za
    psucie powietrza w uzdrowisku swoim pobytem.

  • 113. Data: 2020-12-04 16:39:01
    Od: MiSter <U...@w...pl>

    > Spada, ale nie gwałtownie i nie przy 3 stopniach.
    >
    > Tu masz protego chińczyka, nawet taka pompa działa przyzwoicie jak na
    > 95% zimnych dni w PL:

    Wiem, wiem, papier wszystko przyjmie.

    Zazwyczaj jak coś piszę, to są to sprawdzone informację.
    Długo bym mógł na ten temat pisać.
    Fakty:
    Mam zainstalowane klimatyzatory o mocy ponad 15 kW i wiem jak to grzeje
    przy temperaturze zewnętrznej poniżej 3 stopni. Po prostu wymiennik się
    oszroni i sprawność wymiany spada, następnie się odszrania( oczywiście
    inteligentnie z wykorzystaniem specjalnych algorytmów :)), a w
    pomieszczeniach wtedy czuć chłód :) bo jednostka pobiera z wewnątrz
    ciepło aby stopić szron na wymienniku zewnętrznym. i to jest proces
    cykliczny. A czym chłodniej tym gorzej z tym odszranianiem i coraz
    bardziej niebezpiecznie bo potężne sople zagrażają życiu. Po pewnym
    czasie robi się takie igloo, skorupa, a wewnątrz wymiennik.

    W 2017 grzałem całą zimę tym i zrezygnowałem.
    W 2018 i 2019 grzałem już gazem, znacznie taniej wychodzi, nie
    wspominając o komforcie.
    I mówię nie o jakimś chińczyku, tylko podobno markowym sprzęcie,
    montowanym w Szwecji, przystosowanym do grzania w trudnych warunkach.

    Oczywiście dostałem foldery na których w holu leży sobie piesek, a koło
    niego skąpo ubrana niewiasta "odpoczywa po trudach dnia" :), niestety z
    realiami to nie ma nic wspólnego.

  • 114. Data: 2020-12-04 16:49:33
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/12/2020 16:39, MiSter wrote:
> [...]
    > oszroni i sprawność wymiany spada, następnie się odszrania( oczywiście
    > inteligentnie z wykorzystaniem specjalnych algorytmów :)), a w

    W przypadku pompy powietrze->woda nie ma tego efektu w żadnej postaci
    wyczuwalnej. bufor ma znacznie większą pojemnośc cieplną niż wymagana do
    odszronienia.

    > cykliczny. A czym chłodniej tym gorzej z tym odszranianiem i coraz
    > bardziej niebezpiecznie bo potężne sople zagrażają życiu.

    Możesz mi wyjaśnić dalczego masz sople zagrażajace życiu? Zgaduje:
    prawdopodobnie mówisz o innej pompie ciepła niż moja. Moja stoi na
    powierzchni gruntu. Sople zagrażają co najwyżej mrówkom. Ale jeszcze nie
    widziałem ani jednego.

    > Po pewnym
    > czasie robi się takie igloo, skorupa, a wewnątrz wymiennik.

    No więc od tygodnia miałem <0 i pompa jak stała tak stoi, radiator
    czyściutki i przewiewny 100%, jedyny objaw to skorupa lodu na kostce
    *POD* nią.

  • 115. Data: 2020-12-04 17:33:14
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 04.12.2020 o 14:38, heby pisze:
    > To raczej nie jest kwestia wiary, to dośc poważna firma która stara się
    > zawojować rynek w europie. Buduje markę, może oszukuje, ale nie do tego
    > stopnia.

    Domokrążca?

    --
    AWa.

  • 116. Data: 2020-12-04 17:46:30
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2020 o 16:39 MiSter <U...@w...pl> pisze:

> [...]
    > Mam zainstalowane klimatyzatory o mocy ponad 15 kW i wiem jak to grzeje
    > przy temperaturze zewnętrznej poniżej 3 stopni.

    Jaka marka i jaki model? - postęp jest tu ciagły i pompa/sprężarka z 2015r
    jest sporo gorsza od tej z 2020r.

    TG

  • 117. Data: 2020-12-04 18:46:41
    Od: MiSter <U...@w...pl>

    > W przypadku pompy powietrze->woda nie ma tego efektu w żadnej postaci
    > wyczuwalnej. bufor ma znacznie większą pojemnośc cieplną niż wymagana do
    > odszronienia.
    Z tym się zgodzę, ale jak na to nie patrzeć sprawność spada.
    Jeżeli kiedyś będę zmuszony użyć pompę ciepła, to tylko
    grunt->woda(podłogówka).

> [...]
    > prawdopodobnie mówisz o innej pompie ciepła niż moja. Moja stoi na
    > powierzchni gruntu. Sople zagrażają co najwyżej mrówkom. Ale jeszcze nie
    Mam dość wysoko jednostki zewnętrzne zamontowane.

    > No więc od tygodnia miałem <0 i pompa jak stała tak stoi, radiator
    > czyściutki i przewiewny 100%, jedyny objaw to skorupa lodu na kostce
    > *POD* nią.
    Za krótko było zimno, nie było jeszcze niesprzyjających warunków. Nie
    wiem gdzie mieszkasz, ja mieszkam 400m.n.p.m. więc klimat chłodniejszy.

  • 118. Data: 2020-12-04 20:15:07
    Od: Mario <M...@...pl>

    > Można kupić pompę powietrze-woda - są tanie.

    Chyba tez nie da się skorzystać z "czyste powietrze". Może ewentualnie
    przy okazji nowej budowy, ale nie chce mi się szukać. Tak czy inaczej
    już też nie ma szans na "Mój prąd" więc póki co PV jest mało opłacalna.
    Trzeba czekać z inwestycją na nową edycję, chociaż nie wiadomo czy są na
    to szanse przy tych problemach budżetowych i sporze o budżet UE.
    Ja w każdym razie parę dni temu dostałem już pieniądze z dotacji. I
    reaktywowałem działanie pompy cieplnej, którą wyłączyłem gdy
    zainstalowali nam na wsi gaz. Jeszcze trzeba resztę inwestycji PV
    odliczyć o dochodów i prawdopodobnie spłacę inwestycję w 4 lata. Sam
    montowałem.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 119. Data: 2020-12-04 20:23:06
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 04.12.2020 o 14:36, Kris pisze:

    > Gdzie masz 15kwp za 60tys?
    > 15kwp to na dzisiaj min 80tys na gotowo

    Jak rozpoczynałem inwestycję na wiosnę to 8,5-10 kW kosztowało 42 kpln
    na gotowo na dachówce cementowej. Nie sądzę żeby się skalowało liniowo,
    bo choćby cena falownika nie rośnie liniowo. Zresztą inni jak szukali na
    dachach z blachodachówką to wychodziło od 34 tys za 8,5 -10 kW.
    Skończyło się tym, że zrobiłem sam 8,6 kW za 26-27 tys.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 120. Data: 2020-12-04 20:30:17
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 04.12.2020 o 14:39, heby pisze:

    > O cholera, za 10kWp wyszło mi coś koło 25kzł. Już tak źle?

    Podejrzewam, że własny montaż. Panele to będzie 13-15 tys, falownik
    beztransformatorowy pewnie z 7 tys, kable i jakieś proste uchwyty,
    uziom, zabezpieczenia. Pomiary miałem za darmo ale kiedyś pewnie to
    odpracuję :) Mi przy 8,6 kW wyszło 26-27 tys.

    --
    pozdrawiam
    MD