  • 1. Data: 2020-11-30 15:33:53
    Temat: Miernik cęgowy, pomiar natężenia
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Mam taki miernik cęgowy - https://www.gotronik.pl/multimetry/unit_ut203.html

    Żadne cuda, ale na moje potrzeby wystarczający. Ten akurat miernik
    kupiłem po to by mierzyć *wygodnie* większe prądy bez wpinania się w
    obwód (jak to robię innym miernikiem). Wszystkie inne pomiary do których
    potrzebne jest użycie przewodów pomiarowych - działają - lub inaczej są
    dla mnie wiarygodne i porównywalne z innym miernikiem uniwersalnym.

    Ale pomiar natężenia prądu nijak mi nie wchodzi ani taki sam jak na
    innym mierniku za pomocą przewodów (szczególnie że na przewodach jestem
    ograniczony do 10A i to na kilka sekund), ani wiarygodny jak dla mnie.

    1) Samo ustawienie na pomiar natężenia (dwa zakresy do 40A i do 400A,
    oba mają automatyczną skalę i rozróżnienie AC/DC) pokazuje od razu jakąś
    (nie małą) wartość. Czasami w okolicy 0,2A czasami 0,5-0,6A. Jest
    funkcja delty pod przyciskiem więc myślałem na początku - nie ma
    problemu, przed pomiarem zeruje i mierzę. Ale kiedy zeruje? Bo dostaje
    znacząco różne wartości kiedy "oczko" miernika jest daleko od przewodu,
    obok lub też np. otwarte z przewodem w środku.

    2) Czy dla pomiaru ma znaczenie czy przewód wejdzie od dołu czy góry
    "ucha" miernika? - bo ja już nie wiem, ale dwie różne wartości pokazuje
    w zależności od tego.

    Przy większych prądach, jak złapię przewód w oczko, to pokaże jakieś
    sensowne wartości po zamknięciu oczka np. kilkanaście amperów. Ale gdy
    chce zmierzyć prądy rzędu 0,1-0,2A to rozstrzał jest tak duży że te duże
    wartości też są dla mnie niewiarygodne, bo nie mam nawet punktu
    odniesienia przy mniejszych (które mogę porównać innym miernikiem za
    pomocą przewodów).

    Miernik do dupy czy to ja coś źle robię?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2020-11-30 17:40:42
    Temat: Re: Miernik cęgowy, pomiar natężenia
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Bogusz" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >2) Czy dla pomiaru ma znaczenie czy przewód wejdzie od dołu czy góry
    >"ucha" miernika? - bo ja już nie wiem, ale dwie różne wartości

    Nie rozumiem - jak to od gory/dolu ?

    Przy AC kierunek przeplywu nie powinien miec znaczenia, ale przy DC
    kto wie ...

> [...]
    >punktu odniesienia przy mniejszych (które mogę porównać innym
    >miernikiem za pomocą przewodów).
    >Miernik do dupy czy to ja coś źle robię?

    IMO - to po prostu nie do tego sluzy.
    Sam widzisz - zakres pomiarowy 400A, a Ty chcesz 0.2A mierzyc.

    Pole magnetyczne za slabe, i lapie wszelkie zaklocenia.

    J.

  • 3. Data: 2020-11-30 17:41:24
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

> [...]

    > wartości też są dla mnie niewiarygodne, bo nie mam nawet punktu
    > odniesienia przy mniejszych (które mogę porównać innym miernikiem za

    Z tego co widzę to na zakresie IAC błąd wynosi 2,5% plus pięć najmniej
    znaczących cyfr. Co na zakresie 400A dla zerowego prądu mierzonego może
    dać wynik od -0,5A do +0,5A, na zakresie 40A będzie to dać od -0,05 do +
    0,05A.

    A czytałeś instrukcje? :)
    Przynajmniej dla UT210 jest opisana szczegółowa instrukcja postępowania.
    Zerowania dokonuje się tuż przy przewodzie, który się będzie mierzyć i
    musi on być usytuowany w konkretnym miejscu przy szczękach.

    --
    AWa.

  • 4. Data: 2020-11-30 20:28:16
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-11-30 o 17:41, Andrzej W. pisze:

> [...]
    > Zerowania dokonuje się tuż przy przewodzie, który się będzie mierzyć i
    > musi on być usytuowany w konkretnym miejscu przy szczękach.

    Może nawet cały kabel przetyka od góry i dołu a nie pojedynczy przewód? :)

  • 5. Data: 2020-11-30 20:32:42
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 30.11.2020 20:28, t-1 wrote:
    > Może nawet cały kabel przetyka od góry i dołu a nie pojedynczy przewód? :)

    Haha, ale śmieszne.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 6. Data: 2020-11-30 20:54:00
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 30.11.2020 17:41, Andrzej W. wrote:
    > na zakresie 40A będzie to dać od -0,05 do + 0,05A.

    No i tyle bym się spodziewałem odchyłu od pomiaru. A nie że przy drucie
    pokazuje 0,8A a gdy obejmę drut przez który przepływa natężenie to wynik
    zmienia się na 0,65A. To wyższe wskazanie jest obok przewodu niż kiedy
    umieszczę go wewnątrz czujnika?

> [...]
    > Zerowania dokonuje się tuż przy przewodzie, który się będzie mierzyć i
    > musi on być usytuowany w konkretnym miejscu przy szczękach.

    W instrukcji do UT203 nie ma wskazówek co do zerowania.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 7. Data: 2020-11-30 21:05:35
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    >
    > 2) Czy dla pomiaru ma znaczenie czy przewód wejdzie od dołu czy góry
    > "ucha" miernika? - bo ja już nie wiem, ale dwie różne wartości pokazuje
    To znaczy że masz oprócz Ac składową stałą DC i albo się dodaje albo
    odejmuje,
    ale tak nie powinno być, może szczęki masz brudne i źle się zamykają?
    Ja mam UT207 i nie mam takich problemów.

    > Przy większych prądach, jak złapię przewód w oczko, to pokaże jakieś
    > sensowne wartości po zamknięciu oczka np. kilkanaście amperów. Ale gdy
    No ok.

> [...]
    > wartości też są dla mnie niewiarygodne, bo nie mam nawet punktu > odniesienia przy
    mniejszych (które mogę porównać innym miernikiem za
    Bo sa za małe, poza tym na pomiar wpływa otoczenie, metalowe elementy.
    Na najniższym zakrewsie powinno być zerowanie i ja ktak mam, jest guzik
    sero i miernik po kilku chwilach się zeruje i dopiero wtedy robi sie pomiar.

    > Miernik do dupy czy to ja coś źle robię?

    Może być, może Ci spadł i się szczęki dobrze nie zamykają?

    --
    Janusz

  • 8. Data: 2020-11-30 22:54:15
    Od: "Jacek R." <j...@w...pl>

> [...]
    > odniesienia przy mniejszych (które mogę porównać innym miernikiem za
    > pomocą przewodów).
    >
    > Miernik do dupy czy to ja coś źle robię?

    Niestety ale cęgowe tak mają, zależnie od pozycji (przewodu w oczku
    miernika i kąta do przewodu) zmieniają się i to dość znacznie.

    Sam się na to naciąłem mierząc ok 0,4A a wynik miałem 0,2A na 300A.
    Co w sumie nie jest dużym błędem bezwzględnym...
    --
    pzdr, j.r.

  • 9. Data: 2020-12-01 08:12:51
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 30.11.2020 22:54, Jacek R. wrote:
> [...]
    >
    > Sam się na to naciąłem mierząc ok 0,4A a wynik miałem 0,2A na 300A.
    > Co w sumie nie jest dużym błędem bezwzględnym...

    A są cęgowe na "małe prądy" czy z natury sposobu pomiaru wynika że nie
    jest to pomiar dla mniejszych wartości?

    A swoją drogą, jak przekroczę zakres natężenia na kablach to coś się
    zawsze pójdzie - zazwyczaj bezpiecznik. A co się stanie w cęgowym jakby
    zakres powiedzmy dwukrotnie przekroczył - pokaże po prostu MAX czy można
    czujnik halla uszkodzić?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 10. Data: 2020-12-01 09:53:12
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    > A są cęgowe na "małe prądy" czy z natury sposobu pomiaru wynika że nie
    > jest to pomiar dla mniejszych wartości?

    Rodzina UT210 ma zakres 2A.

> [...]
    > zawsze pójdzie - zazwyczaj bezpiecznik. A co się stanie w cęgowym jakby
    > zakres powiedzmy dwukrotnie przekroczył - pokaże po prostu MAX czy można

    W UT210E wystarczy zmienić kilka bajtów w pamięci i już mierzy do 1000A
    zamiast do 100A. :)
    Co prawda jestem pewien, że dokładność idzie się ... gdzieś w okolicach
    150A ale kto by się tym przejmował.

    Tu masz przykład takiego podrasowanego:
    https://allegro.pl/oferta/multimetr-uni-t-ut210e-x-m
    iernik-cegowy-9999-rms-8351300453
    *Nie mam nic wspólnego z tą aukcją ani z jej wystawcą!
    Słowa na aukcji nie ma o gwarancji, ciekawe czemu. :)

    --
    AWa.