    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Gazownia
    Date: Mon, 17 Jul 2023 00:33:11 GMT

    On 2023-07-16, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    > Jak dla mnie ważne jest ustalenie gdzie ten gaz powstaje. W szczelnej
    > komorze, gdzie naturalne dla mnie jest, że ciśnienie będzie rosło.
    > Czy też to jakieś otwarte palenisko było?

    Te komory musza być zamkniete, ale bardzo wątpliwe, że były jakoś
    specjalnie szczelne na tyle aby przy nadcisnieniu nie istniało ryzyko
    wydostawania się gazu przez pokrywy (co byłoby kiepskim pomysłem).

    Czy wystarczy różnica w gęstości aby podnieść taką kopułę to nie wiem.
    Różnica jest dość duża, ale raz, ta kopuła z przydatkami, tak delikatna
    to znowu chyba być nie mogła (per analogia z balonem), dwa, przyjmując,
    że rysunek oddaje głowne elementy, to ten "balon" jakoś potem trzeba
    opróżnić, a nie widać mechanizmu np. obciążającego kopułę. Wydaje sie
    więc, że jakieś nadciśnienie być tam musiało.

    https://instsani.pl/technik-inzynierii-sanitarnej/va
    demecum-instalacji-sanitarnych/instalacje-gazowe/wia
    domosci-wstepne-2-3-4-5-6-7-8-9-10/magazynowanie-gaz
    u/nadziemne-magazyny-gazu/

    Maks 5kPa. To nie za dużo. Prosta dmuchawa pewnie styknie. Albo też
    jednak w takim zakresie jednak te retorty pracowały.

    --
    Marcin