  • 11. Data: 2021-12-17 11:40:04
    Temat: Re: Inteligenty PowerBank
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    No właśnie łatwiej naładować po każdej jeździe, niż wozić w kieszeni (bo zimno)
    zapas, by tę na kierownicy rozładować do końca.
    Żyłem w (błędnym?) przekonaniu przeniesionym z czasów NiCd i NiMH, że częste krótkie
    [roz]ładowywanie zmniejsza żywotność?

    -----

  • 12. Data: 2021-12-17 11:41:56
    Od: WS <L...@c...pl>

    piątek, 17 grudnia 2021 o 09:57:51 UTC+1 heby napisał(a):

    > PS2. Czytałem też, że niektóre sterowniki BMS mogą samoczynnie
    > ograniczać ładowanie do 80% (czy coś koło tego), na życzenie. Nie
    > spotkałem takiego, do amatorskich zastosowań z małymi ogniwami.

    Byle modelarska ładowaka ma taką funkcje, np. w Imax B6 , za ~100PLN jest fukcja
    "storage"

  • 13. Data: 2021-12-17 11:58:39
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/12/2021 11:41, WS wrote:
    > Byle modelarska ładowaka ma taką funkcje, np. w Imax B6 , za ~100PLN jest fukcja
    "storage"

    Tak, ale taka ładowarka to nie BMS wielkości znaczka pocztowego ;)

  • 14. Data: 2021-12-17 18:34:48
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 17.12.2021 09:47, ąćęłńóśźż wrote:
    > Czyli jak ładować lampkę LiIon w rowerze - po każdej jeździe

    Ładuj po każdej jeździe.

    a) będziesz miał zawsze naładowaną przed trasą.
    b) wiele małych doładowań będzie zdrowsze dla LiOn niż ładowanie 0-100.
    c) prawdopodobnie wygodniejsze dla Ciebie niż pilnowanie, uważanie...

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 15. Data: 2021-12-17 21:07:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 16 Dec 2021 19:44:52 +0100, Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    wrote:
    > Możesz wyciągnąć np. wniosek że niewielka rezygnacja z pojemności
    > (naładowanie do 80-90%) pozwoli wydłużyć żywotność takiej baterii
    > dwukrotnie - jeżeli to ma znaczenie.

    To jest zupełnie niepraktyczne.
    Zawsze przechowuję lipole naładowane na full bo nigdy nie wiem kiedy
    będą potrzebne. Jakbym miał przechowywać w 80% i naszałaby mnie
    ochota na latanie to ta ochota by mi przeszła (lub warunki do
    latania) przez to czekanie na naładowanie. Nonsens.
    Nie zauważyłem, żeby jakoś znacznie się degradowały gdy przechowuje
    się je naładawone na full. Mam takie co tak od10 lat leżą na full i
    dają radę.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2021-12-18 13:01:44
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 17.12.2021 21:07, Marek wrote:
    > To jest zupełnie niepraktyczne.

    Zgadzam się.

    > Zawsze przechowuję lipole naładowane na full bo nigdy nie wiem kiedy
    > będą potrzebne.

    Też tak robię.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 17. Data: 2021-12-18 13:29:59
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    czwartek, 16 grudnia 2021 o 08:07:50 UTC+1 Mateusz Bogusz napisał(a):
    > Po roku czasu Li-On nadal będzie miał >= 90% pojemności

    OT. Wyrzuciłem ostatnio laptopa do śmieci, przy okazji zajrzałem do biosu i co tam
    zobaczyłem?
    Ano była opcja przedłużania żywotności baterii. Ładowanie do 80% pojemności.

  • 18. Data: 2021-12-18 15:25:38
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 18.12.2021 13:29, alojzy nieborak wrote:
    > OT. Wyrzuciłem ostatnio laptopa do śmieci, przy okazji zajrzałem do biosu i co tam
    zobaczyłem?
    > Ano była opcja przedłużania żywotności baterii. Ładowanie do 80% pojemności.

    Nawet nie wiedziałem że jest taka *opcja* bo zwyczajnie we wszystkich
    laptopach i tabletach widzę że po naładowaniu do pełnia, trzymanie
    podłączonego urządzenia nie powoduje dalszego ładowania tylko zasila z
    sieci a bateria powolutku opada do 90% i dopiero ponownie podładowuje.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 19. Data: 2021-12-19 15:42:31
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Mateusz Bogusz napisał(a):
> [...]
    > podłączonego urządzenia nie powoduje dalszego ładowania tylko zasila z
    > sieci a bateria powolutku opada do 90% i dopiero ponownie podładowuje.

    Też nie wiedziałem. Nie tylko samsung z poziomu BIOSU ma taką , weźmy np. Lenovo
    i sterowanie z poziomu aplikacji.
    https://support.lenovo.com/pl/pl/solutions/ht103159

    Po co się chwalić? Na bateriach też idzie trochę zarobić.

  • 20. Data: 2021-12-19 17:49:58
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 19.12.2021 15:42, alojzy nieborak wrote:
    > Po co się chwalić? Na bateriach też idzie trochę zarobić.

    Ja ich trochę rozumiem. Z jednej strony włączyliby te opcję domyślnie,
    to zaraz w testach nowy sprzęt wyjdzie że "gorszy" bo mniejsza
    pojemność. Zaczną reklamować że mają taką opcję, to pewnie ponownie
    "gorszy" sprzęt bo konkurencja nic nie mówi o takiej opcji to pewnie jej
    nie potrzebuje...

    Ludzie zmieniają telefony co 2 lata, kto z tych osób zauważy jakąkolwiek
    różnicę w żywotności? W przekazie reklamowym i szumie - wszyscy.

    Niestety życie jest jakie jest. Jeżeli wejdziesz w grupę oprychów i
    będziesz chciał się wyróżnić jako dżentelmen, to 9/10 nie skończy się to
    jak w filmach z superbohaterami.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz