    From: Marek <b...@e...com>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: Jak działa nagłówek max-age?
    Date: Mon, 22 Nov 2010 12:35:05 +0100

    W dniu 2010-11-22 07:56, Artur Muszyński pisze:

    > W poprzedniej odpowiedzi twierdziłeś razem z porneLem, że w połączeniu z
    > must-revalidate, przeglądarka zawsze wyśle żądanie do serwera, a teraz
    > twierdzisz, że nie zawsze ("przeglądarka w ogóle nie powinna serwera o
    > nic pytać").

    Zacytowałeś pół zdania mojego, co zmienia sens o 180 stopni. Zdanie
    brzmiało:

    "Gdy natomiast ustawimy max-age na np. 100 sekund, to jeśli przed setną
    sekundą powtórnie wejdziesz na daną stronę, to przeglądarka w ogóle nie
    powinna serwera o nic pytać"

    Albo ustawione jest max-age, albo must-revalidate. Jedno drugie wyklucza
    z logicznego punktu widzenia. Odpowiedziałem Tobie na pytanie jak działa
    must-revalidate a potem przeszedłem do opisu kiedy nie za każdym razem
    przeglądarka odpytuje serwer: odpowiedziałem, że gdy np. ustawimy
    max-age. Wariant "max-age" to DRUGI nie mający nic wspólnego z
    must-revalidate rozważany przypadek.

    > Bez must-revalidate efekt działania max-age będzie zwykle
    > ten sam. Wg RFC z dokładnością do zamiany MAY na MUST, czyli, że
    > przeglądarka w jednym przypadku może podać stary kontent z cache np w
    > przypadku braku połączenia z serwerem, a w drugim musi odpytać serwer i
    > zwrócić świeżą odpowiedź lub błąd. Tak to zrozumiałem, co tam napisali
    > na ten temat.

    Szczerze mówiąc nie czytałem dokumentacji co się stanie gdy ustawimy
    sprzeczne dyrektywy. Podobnie można kombinować co się stanie gdy
    ustawimy no-cache i must-revalidate itd. Chyba nie ma celu rozważać
    takich przypadków?

    ml#sec14.9.3

    > Powyższe zdanie mówi o max-age, nie innych wartościach Cache-Control.

    No a o czym piszę? Jeśli jest max-age, to max-age (cache-control) bierze
    priorytet nad Expires. To samo zdanie można ująć odwrotnie: jeśli nie ma
    max-age, to Expires bierze górę nad cache-control. Przespałeś lekcje
    logiki matematycznej i prawa de'Morgana? :-D

    Poczytaj zdanie *) najpierw bo chyba domyślam się dlaczego tak kombinujesz.

    > Pewnie tak jest, że must-revalidate jest ignorowany z Expire (żeby to
    > zweryfikować, chciałbym żebyśmy ustalili precyzyjnie, jaka jest jego
    > rola). W każdym razie w wielu publikacjach podawany zestaw Expire +
    > must-revalidate (bez max-age), stąd pytanie o sens.

    Sens jest tylko dla HTTP 1.0, który nie obsługiwał cache-control (nie
    analizuję wartości cache control). Gdy wprowadzono w wersji 1.1
    cache-control rozważaniom poddano kwestię konkurencyjności obu
    nagłówków. To tyle jeśli chodzi o dokumentację.

    *) Jeśli jednak masz w intencji pytanie dlaczego JA to zastosowałem
    razem must-revalidate i Expires, to przez pomyłkę (jak wyjaśniłem
    Pornelowi). Paweł zaproponował abym Expires wprowadził a potem
    testowałem kombinacje Expires z cache-control w celu ustalenia czy jakaś
    zmusi cache do nie wysyłania zapytań do serwera.

    > Pewnie problem jak zwykle w takich przypadkach leży zupełnie gdzie
    > indziej. Napisz aplikację testową i podaj kod, to sprawdzimy.

    Ok, czy email jaki podajesz jest po modyfikacji prawdziwy? Chciałbym
    uniknąć publikowania URLi.