-
Data: 2013-11-09 13:58:49
Temat: Re: Jak liczyć pojemność silnika
Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2013-11-09 12:31, Tomasz Pyra pisze:
> Silnik benzynowy ma przepustnicę, która na biegu jałowym przepuszcza
> niewiele powietrza.
> W kolektorze dolotowym znajduje się więc powietrze pod niskim ciśnieniem.
> Tym powietrzem (z dodaną dawką paliwa) napełniane są cylindry.
Trochę Cię "pociągnę za język", jeśli pozwolisz.
Najpierw może tytułem popularyzacji, takie zagadnienie: Jechać na 4-ce,
czy 3-ce?
Jak wiadomo silnik ma swoją ch-kę obroty-moc, a raczej weźmy
obroty-sprawność (gdzie na osi Y może być zużycie paliwa kg/J). Zajmijmy
się tą drugą. Ta krzywa ma maksimum przy obrotach optymalnych, powiedzmy
(dla jakiegoś-tam silniczka) przy 3800 rpm. Wyżej i niżej sprawność jest
mniejsza, a zużycie paliwa na wyprodukowanie każdego dżula - większe.
Jeśli autko ma jechać (powiedzmy po płaskim terenie) ze stałą, określoną
prędkością (powiedzmy 60km/g), to potrzebuje na sekundę czy na km
określoną liczbę dżuli na pokonanie oporów. Jeśli teraz mamy do wyboru
jechać tą 60-ką na czwórce przy 2500rpm, albo na trójce przy 3300rpm
(liczby z sufitu), to TEZA: Bardziej opłaca się jechać na trójce.
Zgoda?
(Niejeden się zdziwi...)
A teraz pytanie, zechciej się odnieść, a najlepiej odeślij do jakichś
obrazków:
Charakterystyki silników (np moc lub sprawność w zal. od obrotów) nie
uwzględniają otwarcia przepustnicy. Tę samą moc można uzyskać przy
dużych obrotach i mniejszym otwarciu przepustnicy oraz przy mniejszych
obrotach i dużym otwarciu przepustnicy (podobna ilość paliwa pójdzie z
dymem, z zastrz. powyższych dywagacji). Jakie charakterystyki, czy inne
parametry pozwolą to zobrazować i "pojąć"?
> Natomiast nie da się tego policzyć "per litr", bo 2x mniejszy silnik wcale
> nie zużywa 2x mniej paliwa na biegu jałowym.
Zgoda, że zależność nie jest liniowa, ale jest monotoniczna. Mały
silniczek na pewno zużyje mniej paliwa dając z siebie 2kW mocy, niż taki
o nominalnej max >100kW podobnie obciążony. Dopiero, gdy żądana moc
wyjedzie poza "optymalne obroty" tego małego, to duży może się zacząć
opłacać.
--
Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.
Następne wpisy z tego wątku
- 09.11.13 14:21 J.F.
- 09.11.13 14:47 J.F.
- 09.11.13 14:58 masti
- 09.11.13 15:17 Tomasz Pyra
- 09.11.13 18:22 Tomek
Najnowsze wątki z tej grupy
- jęczy wspomaganie
- wrzesień
- jak się kupuje elektryczny?
- jak sprawdzić czy zerwałem gwint
- Wrześniowe promocje na ładowarkach
- KIA 2025r
- Rejestracja godna elektryka
- Koniec dopłat
- Odszkodowanie
- Fwd: Uprzejmie proszę o sprostowanie nieprawdziwej informacji w art. premium
- Polacy zbiednieli
- NOWE PRAWO NADCHODZI. KASKI I KARY DLA MŁODYCH KIEROWCÓW. DROGOWE ZERO
- Kiedyś to było. Muszę go mieć ;-)
- Efekt "chińczyków"? Szok! Mazda, VW i inni zaczynają obniżać ceny!
- będzie ten przeglad po nowemu?
Najnowsze wątki
- 2025-09-25 Wycofują 3G. Nie będzie nawet internetu.
- 2025-09-25 Pęczniejące LiPo
- 2025-09-25 wyłącznik ścienny
- 2025-09-25 Cenckiewicz ma czy nie ma poświadczenia bezpieczeństwa? [SKW cofnęła, WSA uchylił cofnięcie, NSA się ma wypowiedzieć]
- 2025-09-25 iKO
- 2025-09-25 jęczy wspomaganie
- 2025-09-24 "Wybitna" inteligencja AI
- 2025-09-24 test stereo
- 2025-09-24 Bluetooth stereo
- 2025-09-24 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-09-24 Gdańsk => Delphi Programmer <=
- 2025-09-24 Warszawa => BI Developer / Analityk BI <=
- 2025-09-24 Alior zmiana logowania
- 2025-09-24 Warszawa => Senior Microsoft Dynamics 365 Business Central Consultant
- 2025-09-24 Andżelika Borys odwiedziła [WIELKIEGO PATRIOTĘ - przyp. JMJ] Andrzeja Poczobuta w [białoruskiej - przyp. JMJ] kolonii karnej