-
Data: 2013-11-09 13:58:49
Temat: Re: Jak liczyć pojemność silnika
Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2013-11-09 12:31, Tomasz Pyra pisze:
> Silnik benzynowy ma przepustnicę, która na biegu jałowym przepuszcza
> niewiele powietrza.
> W kolektorze dolotowym znajduje się więc powietrze pod niskim ciśnieniem.
> Tym powietrzem (z dodaną dawką paliwa) napełniane są cylindry.
Trochę Cię "pociągnę za język", jeśli pozwolisz.
Najpierw może tytułem popularyzacji, takie zagadnienie: Jechać na 4-ce,
czy 3-ce?
Jak wiadomo silnik ma swoją ch-kę obroty-moc, a raczej weźmy
obroty-sprawność (gdzie na osi Y może być zużycie paliwa kg/J). Zajmijmy
się tą drugą. Ta krzywa ma maksimum przy obrotach optymalnych, powiedzmy
(dla jakiegoś-tam silniczka) przy 3800 rpm. Wyżej i niżej sprawność jest
mniejsza, a zużycie paliwa na wyprodukowanie każdego dżula - większe.
Jeśli autko ma jechać (powiedzmy po płaskim terenie) ze stałą, określoną
prędkością (powiedzmy 60km/g), to potrzebuje na sekundę czy na km
określoną liczbę dżuli na pokonanie oporów. Jeśli teraz mamy do wyboru
jechać tą 60-ką na czwórce przy 2500rpm, albo na trójce przy 3300rpm
(liczby z sufitu), to TEZA: Bardziej opłaca się jechać na trójce.
Zgoda?
(Niejeden się zdziwi...)
A teraz pytanie, zechciej się odnieść, a najlepiej odeślij do jakichś
obrazków:
Charakterystyki silników (np moc lub sprawność w zal. od obrotów) nie
uwzględniają otwarcia przepustnicy. Tę samą moc można uzyskać przy
dużych obrotach i mniejszym otwarciu przepustnicy oraz przy mniejszych
obrotach i dużym otwarciu przepustnicy (podobna ilość paliwa pójdzie z
dymem, z zastrz. powyższych dywagacji). Jakie charakterystyki, czy inne
parametry pozwolą to zobrazować i "pojąć"?
> Natomiast nie da się tego policzyć "per litr", bo 2x mniejszy silnik wcale
> nie zużywa 2x mniej paliwa na biegu jałowym.
Zgoda, że zależność nie jest liniowa, ale jest monotoniczna. Mały
silniczek na pewno zużyje mniej paliwa dając z siebie 2kW mocy, niż taki
o nominalnej max >100kW podobnie obciążony. Dopiero, gdy żądana moc
wyjedzie poza "optymalne obroty" tego małego, to duży może się zacząć
opłacać.
--
Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.
Następne wpisy z tego wątku
- 09.11.13 14:21 J.F.
- 09.11.13 14:47 J.F.
- 09.11.13 14:58 masti
- 09.11.13 15:17 Tomasz Pyra
- 09.11.13 18:22 Tomek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Shrek, wzrośnie cena prądu :-)
- Renault Symbioz
- OZE dały Polsce więcej prądu niż elektrownie węglowe
- Kto potrafi sprawdzić aku BMW 48V 10Ah Li-Ion do mini hybrydy, czy sprawny ?
- Wakacyjna promocja dla użytkowników samochodów ...
- Re: W USA już miliony mieszkają w swoich samochodach
- Re: W USA już miliony mieszkają w swoich samochodach
- Zasilanie elektryków w Polsce
- BMW
- Re: Recykling akumulatorów
- Re: Zatonął kolejny statek wiozący 800 palnych elektryków
- Re: Elon właśnie gada, że za rok będzie 1.000.000 autonomicznych samochodów w Ameryce
- Gdzie kupowac aku?
- 5w30 zamiast 0w30
- Klima i samodzielne uzupełnienie
Najnowsze wątki
- 2025-07-05 Shrek, wzrośnie cena prądu :-)
- 2025-07-05 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2025-07-05 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Internal Consultant <=
- 2025-07-05 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Konsultant wewnętrzny <=
- 2025-07-06 Płacić za wodę ze studni
- 2025-07-06 Kolejny inżynier...
- 2025-07-05 UE ustępuje pod presją Trumpa. Socjaldemokraci: oddaliśmy miliardy
- 2025-07-04 od kiedy można obrażać Plastusia i do kiedy Batyra?
- 2025-07-05 UE ustępuje pod presją Trumpa. Socjaldemokraci: oddaliśmy miliardy
- 2025-07-03 Trybik
- 2025-07-04 Renault Symbioz
- 2025-07-04 Architektura IIIRP: Wyjątkowa, a prymitywniejsza niż stodoła pod zaborami
- 2025-07-04 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-07-04 Wrocław => SAP ABAP Developer <=
- 2025-07-04 Warszawa => Mid/Senior IT Recruiter <=