  • 11. Data: 2010-11-28 17:31:52
    Temat: Re: Jak oświetlić garaz bez dostępu prądu
    Od: Piotrek <b...@o...pl>

    > A możesz tak dokładniej opisać jakie prace będziesz tam robił ? Raz na miesiąc
    sprawdzał, ewentualnie zmieniał płyny (i potrzebujesz akumulatorowego zasilania do
    oświetlenia jarzeniowego), czy planujesz większe majsterkowanie z elektronarzędziami
    (i wówczas agregat będzie lepszym zakupem).

    raczej zmiana płynów itd, standardowe rzeczy przy samochodzie, nawoskowanie
    przed zimą, żadnych elektronarzędzi eksploatować nie zamierzam. Po prostu
    chciałem żeby widzieć dokładnie auto podczas np pokrywania uszczelek
    silikonem przed zimą, woskowania, dolewania płynów. Nic więcej. Wystarczy
    że będzie świeciło przez maksimum godzinę podczas pracochłonnych czynności,
    ale dość wyraźnie, a podczas codziennej eksploatacji wystarczy mi 5 minut
    dziennie.

  • 12. Data: 2010-11-28 17:50:52
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    To jaki ten garaz duzy? Jak masz miejsce na otwarcie drzwi na fulla by
    silikonowac uczelki to garaz po byku... Takie rzeczy mozna i przed garazem.
    10minut na wietrze nie zabije.

  • 13. Data: 2010-11-28 18:07:23
    Od: Piotrek <b...@o...pl>

    Dnia Sun, 28 Nov 2010 18:50:52 +0100, Papkin napisał(a):

    > To jaki ten garaz duzy? Jak masz miejsce na otwarcie drzwi na fulla by
    > silikonowac uczelki to garaz po byku... Takie rzeczy mozna i przed garazem.
    > 10minut na wietrze nie zabije.

    normalny. Ale jak wracam z pracy to jest już ciemno, no i o wiele wygodniej
    mieć oświetlenie niż latać z latarką - co w zasadzie robię do teraz i co
    jest dość uciążliwe.

  • 14. Data: 2010-11-28 19:16:55
    Temat: Re: Jak oświetlić garaz bez dostępu prądu - lampa przenosna
    Od: "085" <z...@g...pl>

    > normalny. Ale jak wracam z pracy to jest już ciemno, no i o wiele
    > wygodniej
    > mieć oświetlenie niż latać z latarką - co w zasadzie robię do teraz i co
    > jest dość uciążliwe.

    Tak sie zdarzylo, ze wykonuje czasem prace wymagajace dobrego oswietlenia w
    miejscach, gdzie generator odpada.

    Korzystam z:

    1) 1 szt. reflektora glownego - zestaw wykonany na bazie przetwornicy do
    samochodowych "ksenonow" i zarnika o barwie 4000K - 1x35W, 3A > 3000 lm
    2) 4 szt. reflektorow pomocniczych - pierwsza para na swietlowkach Phocos
    12V przeznaczonych do kamperow, 2x 15W, 2,5A, > 900 lm kazda
    - druga para na
    swietlowkach sciemnialnych Osram Vario 12V - 2x11W / 2x6W, 2A/1A, > 600lm /
    300 lm kazda

    Zasilam ten zespol swietlny przy pomocy akumulatorow zelowych 14Ah lub
    wiekszych zwyklych. Sterowanie poszczegolnymi obwodami ze skrzynki
    sterowniczej, zawierajacej stacjonarny woltomierz (kontrola rozladowania) i
    zabezpieczenia przeciwko spadkowi napiecia ponizej 10,5V (z czasow kiedy
    korzystalem z klasycznych zarowek, potrafily one gleboko rozladowac
    akumulator, swietlowki i ksenon rozlaczaja gdy napiecie spadnie ponizej
    krytycznej wartosci).

    Oprawy oswietleniowe na podstawie dostepnych w handlu, i tak:
    - zmiescilem przetwornice do klosza po 1000W halopaku, zeby kable WN mi sie
    nie plataly, tak ze obwody WN sa zamkniete hermetycznie.
    - odblysniki dla swietlowek wykonalem z... foremek do ciasta, bo zalezalo mi
    na odblysniku o okreslonym, plaskim snopie swiatla (jak w latarni)

    Oprawy w zaleznosci od potrzeb podwieszane lub mocowane na statywach lub na
    "naturze". Zestaw przenoszony w pojemniku z tworzywa na zaprawe typu
    "kastra" dostepnego w sklepach budowlanych.

    Budzet - okolo 1500 w mojej wersji, ale mozna zbudowac dobre oswietlenie
    przenosne za 1/3 tej kwoty. Profesjonalne oswietlenie przenosne (bez
    generatora) to wydatek od 2500 w gore (okolo).

    Ogolnie: Jezeli nie chcesz bawic sie w lampiarstwo, kup dobra czolowke z
    dyfuzorem - fenix hp10, petzl myo xp - ale to jest ostatecznosc wcale nie
    taka tania. Dobrze, gdy oswietlenie nie jest z jednego punktu, a conajmniej
    z dwoch. Pewnym minimalnym optimum nazwalbym dwie oprawy ok 1000 lm i mocna
    czolowke do oswietlenia rak. Nie nalezy przesadzic z roznica w lumenach
    miedzy silniejsza a slabsza oprawa - silniejsza generuje ostre cienie,
    ktorych slabsza nie rozprasza.

    Podane przy oprawach parametry pozwola obliczyc, jakie akumulatory sa
    konieczne, ile swiatla uzyskujemy z danego zrodla.

    p, zul

    PS Ktos z Was tez oswietla sobie cos we wlasnym zakresie ? :)

  • 15. Data: 2010-11-28 19:34:14
    Od: "085" <z...@g...pl>

    > Tak sie zdarzylo, ze wykonuje czasem prace wymagajace dobrego oswietlenia
    > miejscach, gdzie generator odpada.

    Tu akurat w plenerze :) Zdjecie telefonem, wiec jakosc slaba - ale daje
    ogolne pojecie, o ile takie oswietlenie jest mocniejsze od np. latarki,
    pomijajac juz to, ze latarki zazwyczaj daja swiatlo skupione. W prawym
    gornym ksiezyc - zestaw nie zawiera ksiezyca.

    http://img219.imageshack.us/f/dsc075090.jpg/

    p, zul

  • 16. Data: 2010-11-29 12:09:52
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Nov 2010 14:44:45 +0100, Piotrek wrote:

    > Pytanie jak w temacie.Mam mozliwość wynajęcia garażu ale nie ma w nim
    > prądu. Właściciel nie chce bawić się w przyłącza, zezwolenia itd, ale
    > chciałbym jakieś oświetlenie tam mieć, a im więcej widać tym fajniej.

    Jak wygląda wentylacja?
    Jak dobra, to polecam Petromax HK 500 + lampę czołową na baterie...
    HK500 to taka lampa naftowa z dość ordynarnym kopytem. Uzywam regularnie na
    biwakach i te pe.
    Niekoniecznie dobry pomysł, jak rozbierasz układ paliwowy, ale w
    pozostałych sytuacjach...

    Marek

  • 17. Data: 2010-11-29 13:03:23
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Użytkownik "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl>
    napisał w wiadomości

> [...]
    > Uzywam regularnie na biwakach i te pe.
    > Niekoniecznie dobry pomysł, jak rozbierasz układ
    > paliwowy, ale w pozostałych sytuacjach...

    Jak lampa naftowa to cisnieniowa, tu jedna z lepszych, szwedzki Optimus
    http://www.youtube.com/watch?v=BXt1kppP6Gc

    Mimo ze to lampy naftowa to niemalo kosztuja
    http://www.vest.pl/product-pol-4548-Legendarna-lampa
    -naftowa-PETROMAX-HK-500-wersja-BW-szara.html
    i wg tego co pisza ilosc swiatla z wydajniejszych lamp porownywalna jest z
    halogenem 400W

    A tak bardziej realnie, to pomysl z xenonami na przetwornice jest calkiem
    dobry.

    Tmek

  • 18. Data: 2010-11-29 14:55:16
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Nov 2010 14:03:23 +0100, Tmek wrote:

    > Jak lampa naftowa to cisnieniowa,

    Ale w ogóle, to sprawdziłeś, co ja poleciłem?

    Marek

  • 19. Data: 2010-11-29 15:13:28
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    napisał w wiadomości

    > Ale w ogóle, to sprawdziłeś, co ja poleciłem?

    To samo.
    Moj blad.

    pzdr
    Tmek

  • 20. Data: 2010-11-29 15:15:11
    Od: "085" <z...@g...pl>

    Użytkownik "Tmek" <T...@d...ek> napisał w wiadomości

    > i wg tego co pisza ilosc swiatla z wydajniejszych lamp porownywalna jest z
    > halogenem 400W

    Nie. Oni pisza o mocy lampy - nie wiem jak obliczyli te wartosc w watach...
    moze chodzi o cieplo ? ;) I nie pisza tam nic o halogenie 400W !

    Bez przesady - ta lampa swieci swiatlem odpowiadajacym klasycznej zarowce
    60W/230V, a wiec kilkaset lumenow. Halogeny o mocy 500W osiagaja kilka razy
    wiecej.

    Jak na lampe naftowa faktycznie robi wrazenie, zwykle naftowki mozna
    porownac do znanej z wychodkow bulbki 25W i to pomazanej na brazowo, pod
    koniec eksploatacji :)

    Swiatlo mierzymy w kandelach, lumenach i luksach - zupelnie bezpodstawne
    jest porownywanie lampy naftowej do najasnicy halogenowej o mocy 400W.
    Chociazby dlatego, ze najasnica swieci swiatlem jako tako skupionym, a lampa
    naftowa dookolnym - tu nalezaloby porownac lumeny kazdego zrodla swiatla
    ewentualnie luksy w zaleznosci od powierzchni jaka chcemy oswietlic. Sa w
    Polskich Normach dane nt. wlasciwego do danych prac oswietlenia.

    Zreszta jak chce smierdziec nafta niech sprobuje , ale za jasno miec nie
    bedzie ;)

    p, zul