eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaJak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ? › Re: Jak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ?
  • Data: 2022-10-05 20:53:34
    Temat: Re: Jak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ?
    Od: a a <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Wednesday, 5 October 2022 at 17:36:03 UTC+2, WM wrote:
> [...]
    obracamy wokół osi wyznaczonej przez linię średnicy, rownoległą do płaszczyzny
    rzutowania ?

    obrotu koła wokół osi obrotu, wyznaczonej przez linie przebiegająca przez średnicę
    koła.

    rzucie prostopadłym na płaszczyznę
    > Ściągnij sobie na komputer ten plik i dopisz własny kawałek do
    > obliczania powierzchni i wysyłaniu jej na okienko tekstowe.
    > Wzory już masz, teraz przeanalizuj jego zmienne i użyj w swojej wstawce.
    > Program Geogebra jest bardzo intuicyjny i łatwo się domyśleć co robić.
    >
    > WM
    Dzięki,
    zapiszę się na wykłady z GG do ciebie, bo samodzielnie nie wykombinuję jak działają
    następujące strony / aplikacje.

    Tutaj przykłady ale nic sferycznego

    https://www.geogebra.org/m/pR5DME5S#chapter/618973

    Tutaj notatki

    https://www.geogebra.org/notes

    Tutaj grafika 3D i rewelacja, są obliczenia i wyniki się zmieniają podczas ruszania
    sferą
    i można dodać swoją funkcję

    https://www.geogebra.org/3d

    dodałem punkt E i skopiowałem współrzędne innego punktu i się pokazał, potem
    przesuwałem punkt E i współrzędne się aktualizują, czyli to pięknie działa.

    Nie nie mogę wartośći punktu E skopiowac do schowka, ani wpisu nowego punktu do
    schowka, czy do pliku.

    No i kolor sfery jest jasnoburaczany a punktów z wartościami, niebieski i font mały,
    czyli słabo widoczne.

    ==
    No i jest geometria sferyczna Mic hała

    https://www.geogebra.org/search/geometria%20sferyczn

    a dalej
    https://www.geogebra.org/m/H3yBWbsw

    "Sferyczne centrum i okrąg.

    Autor:
    Steve Phelps

    W geometrii euklidesowej dwusieczne boków trójkąta są zbieżne w ŚRODKU OBWODU,
    punkcie jednakowo odległym od wierzchołków trójkąta oraz w środku okręgu wpisanego.
    Poniższy rysunek przedstawia konstrukcję dwusiecznych prostopadłych trójkąta
    sferycznego. One również są zbieżne w punkcie O, czyli środku okręgu wpisanego.
    Zasadniczo okrąg jest kołem szerokości geograficznej z punktem O jako biegunem.

    Przeciągnij powoli punkty A, B i C.

    No i mogę punkty przeciągać, ale nie widzę menu z lewej strony z obliczeniami,
    współrzędnymi punktów.

    Nie wiem, czy mogę menu dodać i nie wiem skąd się wzięły te wszystkie kolory sfery,
    punktów, bo obraz jest czytelny i gdzie znajduja sie ustawienia tego rysunku/ obiektu

    No i jest wspomniana

    Geometria sferyczna
    https://www.geogebra.org/m/kptgr6sk
    Autor:
    Michał Malinowski

    ale w menu z lewej strony nie moge niczego dodać, no i nie widziałem jeszcze skryptu
    w JS

    Podsumowując.
    Ciekawe narzędzie, działające w przeglądarce, ale nadal nie wiadomo jak działa i
    jakie sa opcje.

    Czy do sfery ze strony

    https://www.geogebra.org/m/H3yBWbsw

    moge dodać rzutowanie na plaszczyznę samego koła/okręgu i coś będzie liczyło jego
    powierzchnię, która będzie sie modyfikowała, gdy będę obracał sferą i koło będzie się
    zbliżało do brzegu tarczy.

    Chyba nie powstanie w takim rzucie elipsa, gdyż poludniki na sferze działają
    zwężająco jak stożek, a nie rzut prostopadły.

    Czyli koło zmieni się w zmodyfikowaną elipsę
    i chce tylko znać jej powierzchnię plaską a potem powierzchnię sfery nad taka elipsą
    i napisać skrypt, który by mi wykonywał obrót sfery z kolem i przybliżał koło coraz
    bardziej do brzegu i obliczał powierzchnię rzutu i powierzchn ię sfery dla tego
    rzutu.

    I chcę te wartości zapisać do macierzy 2/3 wymiarowej, jako współczynniki redukcji
    pola powierzchni koła i sfery nad nim,
    do odzyskiwania rozmiarów obiektów na sferze, gdy w teleskopie widzę jedynie tarczę
    słoneczną w rzucie prostokątnym, na płaszczyznę pola widzenia , prostopadłą do osi
    okularu.

    I tylko tyle na dzisiaj ;)

    Jeżeli jest to możliwe to nie wiem, jak dodać rzutowanie prostopadłe do sfery z
    narysowanym kolem
    i jak zdefiniować obiekt o nazwie zrzut prostokątny i jak umieścić płaszczyznę
    rzutowania z osiami, pod sferą kuli