eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieria › Jak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ?

  • 1. Data: 2022-10-05 12:16:10
    Temat: Jak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ?
    Od: a a <m...@g...com>

    Mamy koło w przestrzeni o promieniu r i rzutujemy go na płaszczyznę.

    Jak się zmienia pole powierzchni koła rzutowanego na płaszczyznę gdy je obracamy
    wokół osi wyznaczonej przez linię średnicy, rownoległą do płaszczyzny rzutowania ?

    Wiadomo, że rzutowanie zmniejsza powierzchnię, ale o ile w zalezności od kąta obrotu
    koła wokół osi obrotu, wyznaczonej przez linie przebiegająca przez średnicę koła.

    A drugie pytanie.

    Rysujemy na powierzchni sfery okrąg.

    Jaki jest stosunek pola powierzchni wycinka sfery, ograniczonej tym okręgiem do pola
    powierzchni koła, wyznaczonego tym okręgiem ?

    Wiadomo, że wypukłość oznacza większą powierzchnie i ten stosunek będzie > 1, ale jak
    go obliczyć.

    Czy są narzędzia on-line w internecie z wizualizacją, do takich obliczeń ,
    może w JavaScrypcie, może w HTML5 ?

    Gdzie szukać ?

  • 2. Data: 2022-10-05 13:20:23
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-10-05 o 12:16, a a pisze:
> [...]
    obrotu koła wokół osi obrotu, wyznaczonej przez linie przebiegająca przez średnicę

    Do tego nie trzeba specjalnych narzędzi tylko wystarczy szkolna matematyka.
    Możemy powierzchnię koła podzielić na n prostokątów, o długim boku
    prostopadłym do średnicy.
    Weźmy jeden taki prostokąt o wysokość h i szerokość D/n.
    Przy obróceniu koła wokół średnicy D o kąt alfa, rzut wysokości tego
    prostokąta to: hr=h*cos(alfa), a D/n się nie zmieni.
    Pole prostokąta przed obrotem to S=h*D/n , po obrocie Sr=h*cos(alfa)*Dn,
    czyli Sr/S=cos(alfa).

    Masz odpowiedź, że po obrocie o kąt alfa, pole figury będzie mniejsze,
    czyli takie jak po przemnożeniu przez cos(alfa).

> [...]
    pola powierzchni koła, wyznaczonego tym okręgiem ?

    > Wiadomo, że wypukłość oznacza większą powierzchnie i ten stosunek będzie > 1, ale

    Wzór na powierzchnię czaszy kuli jest podany tutaj.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Czasza_kuli

    > Czy są narzędzia on-line w internecie z wizualizacją, do takich obliczeń ,
    > może w JavaScrypcie, może w HTML5 ?
    >
    > Gdzie szukać ?

    Zupełnie przypadkiem dowiedziałem się o istnieniu darmowego programu
    GeoGebra.
    Do celów matematycznych jest idealny.
    To co wcześniej robiłem z mozołem w programie FreeCad, w GeoGebrze robię
    migiem.
    Dla mnie rewelacja, polecam.

    https://www.geogebra.org

    WM

  • 3. Data: 2022-10-05 13:42:09
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 5 October 2022 at 13:21:03 UTC+2, WM wrote:
> [...]
    > Do celów matematycznych jest idealny.
    > To co wcześniej robiłem z mozołem w programie FreeCad, w GeoGebrze robię

    piękne dzięki

    właśnie zacząłem liczyć

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Czasza_kuli

    S = 2*Pi*r*H

    b**2 = r**2 - a**2

    b = pierwiastek kwadratowy z (r**2 - a**2)

    h = r - b = r - pierw2 (r**2 - a**2)

    Pole powierzchni czaszy wynosi 2*Pi*r*H
    = 2*Pi*r* pierw2(r**2 - a**2)

    a = pierw2 (r**2 - (r-h)**2) = pier2 (r**2 - r**2 + 2*r*h - h**2) = pierw2 ( 2*r*h -
    h**2) = pierw2 (h*(2*r- h))

    Ale problem jest takiego rodzaju, że mam obraz tarczy słonecznej z teleskopu jako
    macierz punktową o rozdzielczości X * Y

    Tutaj obrazek tarczy słonecznej w animacji

    https://spaceweather.com/images2022/30sep22/limbacti
    vity.gif

    Obrazek z teleskopu zapiszę malej rodzielczości w tablicy, odfiltruje szumy z innego
    obrazka i będę szukał algorytmu znalezienie w macierzy środka koła i brzegu koła,
    promienia koła.
    Jak znajdę to będę regenerował rozmiarowo punkty w zależnosci od oddalenia od środka
    koła,
    czyli mnożył punkty x powierzchnię jaką stykowo zajmują na sferze słonecznej 3D.
    Czyli punkty polożone na rowniku czy poludniku, będą rozpinały odcinek na sferze o
    dlugości Pi*r

    Czyl;i będę obliczal teoretyczną odleglość każdego punktu zapisanego w macierzy
    od środka rzutu tarczy słonecznej na powierzchnię obrazu z teleskopu

    I szukam narzędzi on-line typu telescope image processing

    Znalazłem podobny projekt napisany w C #

    ale muszę samodzielnie dojśc jak to działa

    A potem będę stosował do obrazu różne filtry i obliczał wskaźnik szarości, czy RGB,
    dla calej tarczy slonecznej, zregenerowanej do sfery i będę obserwowal jak się
    zmienia w ciągu dnia, miesiąca , bo NASA ma archiwa zdjęć tarczy słonecznej
    wykonanych óżnymi filtrami.

  • 4. Data: 2022-10-05 13:46:09
    Od: a a <m...@g...com>

> [...]
    > Do celów matematycznych jest idealny.
    > To co wcześniej robiłem z mozołem w programie FreeCad, w GeoGebrze robię

    nie znalazłem narzędzi do obliczeń z zakresu geometrii sferycznej

    https://www.geogebra.org/calculator

  • 5. Data: 2022-10-05 14:00:05
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 5 October 2022 at 13:46:11 UTC+2, a a wrote:

> [...]
    pola powierzchni koła, wyznaczonego tym okręgiem ?

    > nie znalazłem narzędzi do obliczeń z zakresu geometrii sferycznej

    to znalazlem

    https://www.amateurastrophotography.com/basics-of-so
    lar-imaging

    czyli będzie najpierw zdjęcie tarczy słonca i wszystko obliczę zregeneruję

    a potem algorytm planuje zapisac w JavaScriptcie i umieścić w HTML5 w przeglądarc e
    na smartfonie, podpiętym do teleskopu, aby przetwarzał obraz co minutę i zapisywał
    a potem dalsze pomysly i automatyczne liczenie plam na slońcu

  • 6. Data: 2022-10-05 14:51:44
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-10-05 o 13:46, a a pisze:

> [...]
    pola powierzchni koła, wyznaczonego tym okręgiem ?

    > nie znalazłem narzędzi do obliczeń z zakresu geometrii sferycznej

    Trzeba wiedzieć gdzie szukać pomocy.
    Jest wyszukiwarka tematów aplikacji geogebry.
    Analizujesz wzory znalezionej aplikacji i masz inspirację.
    https://www.geogebra.org/search/geometria%20sferyczn
    Więcej jest aplikacji anglojęzycznych.
    https://www.geogebra.org/search/spherical%20geometry

    WM

  • 7. Data: 2022-10-05 15:03:05
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 5 October 2022 at 14:52:01 UTC+2, WM wrote:

> [...]
    > Trzeba wiedzieć gdzie szukać pomocy.
    > Jest wyszukiwarka tematów aplikacji geogebry.
    > Analizujesz wzory znalezionej aplikacji i masz inspirację.

    dzięki, to sa sferyczne tutoriale ze wsparciem animacji

    https://www.geogebra.org/m/H3yBWbsw

    ale nie ma kalkulatora do obliczeń sferycznych

    https://www.geogebra.org/calculator

    ktoś z Polski się dopisał

    https://www.geogebra.org/search/geometria%20sferyczn

    czyli muszę to nadal sam policzyć, napisac wzory.
    może do konca roku skonczę projekt automatycznego teleskopu liczącego plamy na słoncu

    Nie wiedziałem, dlaczego liczba plam na słoncu tak gwałtownie się zmienia,
    a wadliwy jest algorytm ich obliczania

    -----
    Just look at formula used to calculate the number of sunspots.

    For the same telescope "K" is contant, less than 1.

    ======
    Case 1

    Number of sunspot groups = 1
    Number of sunspots = 10

    ======

    R = (10*G + S)*K

    10*1 + 10 = 20*K

    Case 2

    Number of sunspot groups = 2
    Number of sunspots in each group = 5

    10*2 + 10 = 30*K

    But actually, number of sunspots in Case 1 and Case 2 is the same

    So I opt for the topological definition of sunspots index, as the sum of the volcanic
    activity on the Sun, calculating total volcanic energy ejected by every sunspot in
    total towards the Earth,
    since what matters is mass and energy of coronal/coronary plasma ejected toward the
    Earth ,
    since CMEs exactly fluctuate solar activity,
    resulting in Short Term Climate Changes
    one-month/year Climate Changes

    Since pictuire of the Sun is no more 2D
    and we can study solar surface activity in 3D
    there is no need to calculate number of sunspots, which is fake index, as explained
    above.

    =========================
    The sunspot number is calculated using the simple equation: R = (10*G + S)*K. Where:
    R = the sunspot number. G = the number of sunspot groups observed.
    How do you calculate the n...
    edaboard.co.uk
    The sunspot number is calculated using the simple equation: R = (10*G + S)*K

  • 8. Data: 2022-10-05 15:49:39
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-10-05 o 15:03, a a pisze:

> [...]
    > edaboard.co.uk
    > The sunspot number is calculated using the simple equation: R = (10*G + S)*K

    Do obliczeń nie potrzebujesz geometrii sferycznej.
    Czaszę o promieniu r1, na kuli o promieniu R dzielisz wycinkiem koła o
    promieniu r1 i kącie alfa na część o powierzchni alfa/2pi czaszy. To
    samo robisz dla czaszy o promieniu r2.
    Odejmujesz i masz teraz wymiary kawałka czaszy ograniczonego kątem alfa
    i promieniami r1 i r2.

    WM

  • 9. Data: 2022-10-05 16:43:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 5 Oct 2022 03:16:10 -0700 (PDT), a a wrote:
> [...]
    obrotu koła wokół osi obrotu, wyznaczonej przez linie przebiegająca przez średnicę

    Normalnie, jak kosinus ... w rzutowaniu prostopadlym.

> [...]
    > okręgiem do pola powierzchni koła, wyznaczonego tym okręgiem ?
    >
    > Wiadomo, że wypukłość oznacza większą powierzchnie i ten stosunek

    Ten wycinek sfery ma powierzchnie (z pamieci)
    4*pi*R^2*(1-cos alfa)
    gdzie alfa to kat srodkowy stozka wyznaczonego przez okrąg i srodek
    kuli.

    Tzn polowa kąta rozwarcia stozka.

    Dalej sobie policzysz sam :-)

    > Czy są narzędzia on-line w internecie z wizualizacją, do takich obliczeń ,
    > może w JavaScrypcie, może w HTML5 ?

    Ale chcesz warosc w/g wzoru wyliczyc, czy problem opisowo zadac i
    wzór uzyskac?

    J.

  • 10. Data: 2022-10-05 16:45:59
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 5 October 2022 at 15:49:40 UTC+2, WM wrote:

> [...]
    > samo robisz dla czaszy o promieniu r2.
    > Odejmujesz i masz teraz wymiary kawałka czaszy ograniczonego kątem alfa

    ok, ale gdy człowiek jest plaskoziemcem od 100 lat i uzywa w internecie jedynie ASCII
    to mi to zajmie troche czasu zanim to ogarnę.

    To znalazlem

    https://www.geogebra.org/3d

    i założyłem konto i mogę rysowac sfery, kilka sfer i je rzutować i coś obliczać dla
    punktów, obracać, powiększać sfery.
    Może i da się narysowac kółko / okrąg na sferze i oblioczyć powierzchnię tego koła
    ale nie wiem czy algebra, kalkulator wpiera aktyalizację obliczeń, gdy się zmieniają
    dane wejściowe, gdy obracam kulę.

    Nie wiem jak narysować koło/ okrąg na kuli, na sferze
    i może się da, ale muszę się naumieć
    bo widziałem tutoriale z trójkątami narysowanymi na sferze kuli i kąty można
    zmieniać, powiększać.

    Czyli to pieknie działa i coś liczy i musze się tego naumieć

    A na dzisiaj chce sie nauczyć rzutować łuk koła, 90 stopni, na prostą, na oś z
    podziałką,
    abym wiedział ile łuku się znajduje pomiędzy 0 a 1, pomiędzy 1 a 2
    czyli jak rzutowanie łuku koła na prostą oś, zmniejsza dlugości odcinków łuku kola.

    Może kalkulator ma funkcję obliczania powierzchni.
    Wtedy narysuję okrąg/koło na sferze kuli - zatem obliczenie powierzchni i będę
    obracal kulę, abym widział rzut koła w peerspektywie sferycznej, o zmniejszającej się
    powierzchni.

    Czyli bardzo trudne zadanie, gdy trygonometrią sferyczną nie zajmowałem się nigdy