-
Data: 2011-02-21 23:40:08
Temat: Re: Jak to jest z tym tempomatem?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2011-02-21 23:04, J.F. pisze:
>> Tyle że taka żabka jak proponujesz się nie sprawdzi.
>> Opór powietrza rośnie z sześcianem prędkości, dlatego średni opór przy
>> wahającej się prędkości 80-100, będzie wyższy niż przy stałej prędkości
>> 90km/h, a to już zeżre całą oszczędność wynikającą z wyższej sprawności
>> bardziej obciążonego silnika.
>
> Niekoniecznie. Moc z szescianem, ale na km to juz tylko z kwadratem.
> 100 zamiast 90 to tylko 21% wiecej.
Ale tu chyba jednak trzeba liczyć opór względem prędkości, a nie odległości.
W każdym razie wyszło mi że w stosunku do jazdy 90km/h, siła oporu
powietrza przy 80km/h to 70.2% tej wartości, a przy 100km/h to 137.1%.
Czyli średnio będzie to coś około 3% wyższy opór powietrza, faktycznie
wyższa sprawność silnika obciążonego 2x mocniej powinna to skompensować.
W praktyce pewnie dojdzie tu że silnik w chwili zmiany obciążenia nie ma
optymalnej sprawności.
>> W dodatku zwalnianie 100->80 za pomocą hamowania silnikiem też nie jest
>> efektywne energetycznie. Lepiej by było silnik wyłączać i staczać na
>> luzie
>
> Tak jest.
> Wydaje mi sie ze to jest jedna ze strategii w rajdach na kropelce, ale
> w sumie nie wiem - praktyczna czy teoretyczna :-)
Myślę że praktyczna - hamowanie silnikiem nawet na najwyższym biegu jest
całkiem odczuwalne. A to energia bezpowrotnie tracona.
Wyłączony silnik, skrzynia na luz i energetycznie do przodu.
> A tak swoja droga - tak sobie licze ze przy predkosci 100km/h auto o
> powierzchni czolowej 2m kw i Cx 0.4 potrzebuje 13.5kW. Czyli okolo
> 18KM. Hm, maluch mial 21KM i predkosc maksymalna 105, a jeszcze wielki
> wiatrak w bagazniku. Czyzby te dodatkowe opory nie byly takie duze ?
Myślę że nie są wcale duże.
Gdyby to miały być jakieś duże straty, to elementy gdzie energia byłaby
tak tracone musiałyby się mocno grzać.
Z takich problemów kojarzę co prawda stare, automatyczne skrzynie biegów
które lubiły się przegrzać podczas długotrwałej jazdy z gazem w
podłodze, ale to też były czasy kiedy auta z automatami miały znacznie
gorsze osiągi i więcej paliły (pewnie właśnie z powodu tych strat).
Nowoczesne automaty są już chyba pod tym względem dużo lepsze.
Następne wpisy z tego wątku
- 22.02.11 00:02 J.F.
- 22.02.11 00:26 Mateusz
- 22.02.11 00:59 J.F.
- 22.02.11 12:14 Krzysztof 45
- 22.02.11 15:46 Mateusz
- 22.02.11 16:48 J.F.
- 22.02.11 21:05 ąćęłńóśźż
- 22.02.11 21:16 ąćęłńóśźż
- 22.02.11 22:24 Krzysztof 45
- 05.03.11 19:57 Wiesiaczek
- 05.03.11 20:37 Waldek Godel
Najnowsze wątki z tej grupy
- Zasieg elektrykow
- Gwarancja na używane AUTO. Czy dziś WARTO?
- Komitet kolejkowy :-)
- #Motodziennik Używane - OGROMNE PRZEBIEGI - najlepsze silniki diesla i benzynowe ostatnio
- Dlaczego Heweliusz zatonął? Kulisy tragedii I Heweliusz. Prawdziwa historia #1
- Masz 20 sekund na poddanie się :)
- automat czy manual
- Co może być gorsze od pożaru elektryka?
- brylant
- dziś ostatni raz
- pizza motorek
- HYUANDAI NIE POJEDZIE DALEJ! Potrzebuje PILNIE POMOCY!
- Sprężarka klimy
- Elektryczna Urszula Zielińska nawet nie wie, że pomaga Chińczykom 3XDOBITNIE
- Do tego nadają się samochody elektryczne
Najnowsze wątki
- 2025-11-05 Warszawa => C Programmer <=
- 2025-11-05 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-11-05 Warszawa => OSS System Administrator <=
- 2025-11-05 Gdańsk => Programista Delphi <=
- 2025-11-05 Warszawa => AWS Cloud Engineer <=
- 2025-11-05 Wrocław => Programista React ze znajomością C++ <=
- 2025-11-05 Wrocław => React Developer with knowledge of C++ <=
- 2025-11-04 A jednak o prawnikach
- 2025-11-04 Wyzwanie prawniczenia: Dlaczego poseł KO mecenas G. NIE JEST JUŻ "fujarą i miękiszonem"?
- 2025-11-04 Jak sie smazy elektronike z odleglosci kilkuset metrów?
- 2025-11-04 Warszawa => DevOps Engineer <=
- 2025-11-04 Warszawa => OSS System Administrator <=
- 2025-11-04 4 lata za zabicie czlowieka, czyli prawo w Polsce
- 2025-11-04 Warszawa => APM/Observability Engineer (Inżynier Presales) <=
- 2025-11-04 Zasieg elektrykow




Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei