-
Data: 2011-02-21 23:40:08
Temat: Re: Jak to jest z tym tempomatem?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2011-02-21 23:04, J.F. pisze:
>> Tyle że taka żabka jak proponujesz się nie sprawdzi.
>> Opór powietrza rośnie z sześcianem prędkości, dlatego średni opór przy
>> wahającej się prędkości 80-100, będzie wyższy niż przy stałej prędkości
>> 90km/h, a to już zeżre całą oszczędność wynikającą z wyższej sprawności
>> bardziej obciążonego silnika.
>
> Niekoniecznie. Moc z szescianem, ale na km to juz tylko z kwadratem.
> 100 zamiast 90 to tylko 21% wiecej.
Ale tu chyba jednak trzeba liczyć opór względem prędkości, a nie odległości.
W każdym razie wyszło mi że w stosunku do jazdy 90km/h, siła oporu
powietrza przy 80km/h to 70.2% tej wartości, a przy 100km/h to 137.1%.
Czyli średnio będzie to coś około 3% wyższy opór powietrza, faktycznie
wyższa sprawność silnika obciążonego 2x mocniej powinna to skompensować.
W praktyce pewnie dojdzie tu że silnik w chwili zmiany obciążenia nie ma
optymalnej sprawności.
>> W dodatku zwalnianie 100->80 za pomocą hamowania silnikiem też nie jest
>> efektywne energetycznie. Lepiej by było silnik wyłączać i staczać na
>> luzie
>
> Tak jest.
> Wydaje mi sie ze to jest jedna ze strategii w rajdach na kropelce, ale
> w sumie nie wiem - praktyczna czy teoretyczna :-)
Myślę że praktyczna - hamowanie silnikiem nawet na najwyższym biegu jest
całkiem odczuwalne. A to energia bezpowrotnie tracona.
Wyłączony silnik, skrzynia na luz i energetycznie do przodu.
> A tak swoja droga - tak sobie licze ze przy predkosci 100km/h auto o
> powierzchni czolowej 2m kw i Cx 0.4 potrzebuje 13.5kW. Czyli okolo
> 18KM. Hm, maluch mial 21KM i predkosc maksymalna 105, a jeszcze wielki
> wiatrak w bagazniku. Czyzby te dodatkowe opory nie byly takie duze ?
Myślę że nie są wcale duże.
Gdyby to miały być jakieś duże straty, to elementy gdzie energia byłaby
tak tracone musiałyby się mocno grzać.
Z takich problemów kojarzę co prawda stare, automatyczne skrzynie biegów
które lubiły się przegrzać podczas długotrwałej jazdy z gazem w
podłodze, ale to też były czasy kiedy auta z automatami miały znacznie
gorsze osiągi i więcej paliły (pewnie właśnie z powodu tych strat).
Nowoczesne automaty są już chyba pod tym względem dużo lepsze.
Następne wpisy z tego wątku
- 22.02.11 00:02 J.F.
- 22.02.11 00:26 Mateusz
- 22.02.11 00:59 J.F.
- 22.02.11 12:14 Krzysztof 45
- 22.02.11 15:46 Mateusz
- 22.02.11 16:48 J.F.
- 22.02.11 21:05 ąćęłńóśźż
- 22.02.11 21:16 ąćęłńóśźż
- 22.02.11 22:24 Krzysztof 45
- 05.03.11 19:57 Wiesiaczek
- 05.03.11 20:37 Waldek Godel
Najnowsze wątki z tej grupy
- KIA 2025r
- Rejestracja godna elektryka
- Koniec dopłat
- Odszkodowanie
- Fwd: Uprzejmie proszę o sprostowanie nieprawdziwej informacji w art. premium
- Polacy zbiednieli
- NOWE PRAWO NADCHODZI. KASKI I KARY DLA MŁODYCH KIEROWCÓW. DROGOWE ZERO
- Kiedyś to było. Muszę go mieć ;-)
- Efekt "chińczyków"? Szok! Mazda, VW i inni zaczynają obniżać ceny!
- będzie ten przeglad po nowemu?
- Grawitacyjny magazyn energii Mastera
- Mały box bagażowy i koła rowerowe
- Czy jest nam z tego powodu przykro?
- Czy produkujemy jakiekolwiek auta eksportowane do Stanów Zjednoczonych?
- Motodziennik test - NOWOŚĆ - LEAPMOTOR T03 - LEPSZY OD DACII SPRING. Za 100 zeta miesięcznie...
Najnowsze wątki
- 2025-09-13 KIA 2025r
- 2025-09-12 Rejestracja godna elektryka
- 2025-09-12 Koniec dopłat
- 2025-09-12 Odszkodowanie
- 2025-09-12 Warszawa => Senior SAP Consultant - PP area <=
- 2025-09-12 Adopcja "na organy" jest/będzie legalna (dla "psów ze schroniska")?
- 2025-09-12 Białystok => Kotlin Developer <=
- 2025-09-12 Myśl prawna bodnarów tuskistanu podbiła Brazylię? [wyrok za "organizacje przestępczą"]
- 2025-09-12 Czy zwrot na kartę zmniejsza kwotę wydatków powodujących niepobieranie opłat za obsługę?
- 2025-09-11 Warszawa => Asystent/tka ds. Administracji <=
- 2025-09-11 Gdynia => Sales Executive / KAM <=
- 2025-09-11 Warszawa => Specjalista/stka ds. Organizacji <=
- 2025-09-11 Warszawa => Dyrektor IT <=
- 2025-09-11 Wypadek w Chrzanowie. Czas na zmianę w Ustawie?
- 2025-09-11 Własny dzwonek