  • 51. Data: 2012-08-02 20:31:37
    Temat: Re: Jakie macie hobby?
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-08-02 17:47, Piotr Gałka pisze:
    [...]
    > Tamte przekaźniki były (z tego co pamiętam) bardzo małe. Jakieś 15 x
    > 20mm i wysokość rzędu 5mm.
    > Przez przezroczystą pokrywkę było widać obracającą się kotwicę - tak
    > jakby normalnie nie była połączona z żadnym z biegunów a obracając się
    > łączyła po obu stronach.

    Mówimy o różnych przekaźnikach. Mój ma podstawę 20x28 i wysokość 37 mm.

    > Przypuszczam, że prąd był mniejszy więc R
    > wyższe, a L - ? -może wcale nie większe tylko drut dużo cieńszy.
    >
    > Przy R=1k wychodzi mi już tylko 200V. Ale założenia mocno niepewne.
    >
    > Takie nagłe skojarzenie.
    > Dotychczas zakładałem, że jak w cewce przekaźnika płynie prąd np. 100mA
    > to przy wyłączaniu przez diodę bocznikującą cewkę popłynie impuls góra
    > 100mA.
    > Ale odsuwanie kotwicy powoduje zmniejszenie L cewki.

    Pomiar numer dwa:
    Po zdjęciu obudowy 341 mH.
    Po dociśnięciu kotwicy paluchami (mocnym) 356 mH.
    Przyznam się, że jestem nieco zaskoczony. Wydawało mi się, że zmiana
    powinna być większa.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 52. Data: 2012-08-03 09:25:45
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:jv0iqb$lof$1@node1.news.atman.pl...

    > Muszę Cię zmartwić - nierealne :-)
    > Jak już człowiek ma zajęcie inne od pracy zarobkowej, to brak tej
    > ostatniej tylko redukuje ilość wolnego czasu. Co może wydawać się swojego
    > rodzaju paradoksem i tematem na pracę doktorską.

    Do emerytury mam jeszcze kawałek czasu ale faktycznie patrząc po moim ojcu
    to musi być prawda. Bo to chyba odkłada się sprawy do zrobienia na
    emeryturze no i okazuje się, że jest ich tak dużo... Ostatnio, jak urodziło
    mi się dziecko (rok temu) przestałem liczyć dni, liczę tygodnie. I znów
    piątek i znów nie zrobiłem...

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 53. Data: 2012-08-03 09:29:24
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@n...invalid> napisał w
    wiadomości news:pme.1343831597@news.chmurka.net...
    > Otoczenie ma większy wpływ na samopoczucie niż to się
    > wydaje, wielu hobbystów tego nie dostrzega (i są cały czas zmęczeni).

    Święta prawda, ja jestem zdrowszy odkąd zwaliłem wszystkie projekty z
    biurka.
    Nie denerwuje mnie, że to nie dokończone czy tamto. Czasem pogrzebie w pudle
    wyciągne jakąś płytkę i dolutuje coś albo napisze kawałek kodu - ale to już
    jak mam konkretnie chęć. Nic mnie nie straszy.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 54. Data: 2012-08-03 09:38:21
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Zakładając C (z sufitu) 1nF i pomijając straty w R wychodzi mi ponad 800V.

    Jak to liczysz?

    --
    Gof
    http://www.chmurka.net/

  • 55. Data: 2012-08-03 17:13:04
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@n...invalid> napisał w
    wiadomości news:pme.1343979501@news.chmurka.net...

    > Jak to liczysz?

    U liczę zakładając, że I^2 * L = U^2 * C.

    Coś pomyliłem ?
    P.G.

  • 56. Data: 2012-08-03 17:21:42
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> napisał w
    wiadomości news:501ac788$0$1298$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
    > Po dociśnięciu kotwicy paluchami (mocnym) 356 mH.
    > Przyznam się, że jestem nieco zaskoczony. Wydawało mi się, że zmiana

    Dokładnie tak samo mi się wydawało dlatego, że AL rdzeni bez szczeliny to
    rząd tysięcy, a z 1mm szczeliną to rząd setek.
    Możliwe, że gdzieś w obwodzie magnetycznym jest na stałe szczelina aby
    kotwica się nie "kleiła".

    No cóż, nie jesteśmy chyba ekspertami od konstrukcji przekaźników.
    "Jak działa przekaźnik" to najbardziej się interesowałem jak w książce
    Wojciechowskiego chyba "Elektronika dla wszystkich" dotarłem do opisu
    przekaźnika ze szpulki od nici i gwoździa tylko nie wiedziałem wtedy co to
    jest prawdziwy przekaźnik i miałem kłopoty rozczaić do czego to ma być i o
    co z tym gwoździem chodzi ;-)
    P.G.

  • 57. Data: 2012-08-04 00:20:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 2 Aug 2012 10:38:48 +0200, Piotr Gałka napisał(a):
    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl.invalid> napisał w
    > Tam był mały, nieznany mi (nie było Googla wtedy ;-) ) NPN. Być może na dość
    > wysokie napięcie.
    > Nie wiem jakie jest przepięcie z cewki przekaźnika. Może jej pojemność
    > ogranicza je do akceptowalnego poziomu.

    przy bipolarnych jest imho tak samo - mozna marnowac energie w przebiciu.
    poki sie nie przegrzeje.

    > Nigdy nie zadałem sobie trudu, aby zorientować się jakiego rzędu są L i C
    > cewki małego przekaźnika.

    Zmienne.

    J.

  • 58. Data: 2012-08-04 00:22:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 Aug 2012 17:21:42 +0200, Piotr Gałka napisał(a):
> [...]
    > rząd tysięcy, a z 1mm szczeliną to rząd setek.
    > Możliwe, że gdzieś w obwodzie magnetycznym jest na stałe szczelina aby

    Wrecz obowiazkowo.
    naklejka, nit ..

    J.

  • 59. Data: 2012-08-04 01:52:27
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@n...invalid> napisał w
    wiadomości news:pme.1343831996@news.chmurka.net...

    > Ja zbieram kasę na coś na KF (jestem tylko na 2m i 70cm, a i to bardzo
    > rzadko, jakoś weny brak, no i krótkofalowcy to specyficzne środowisko,
    > średnio do nich pasuję).

    Ja właśnie sobie pomyślałem, zapolować na Puxinga D03 (kto nie wie co zacz -
    STFW) :)
    Przez moment było na Allegro po ok. 850 PLN, teraz jakiś sklep za tauzena to
    opyla. A na "ibeju" można trafić za 520, ino z B, czyli .cn, niby mają
    goście po 98.5-99.5 % pozytywów przy 20kilku tauzenach operacji... tylko czy
    warte to ryzyka? KF bym nabył... oczy chodzą mi za FT817 - mały jest, na
    wypady np. w góry jak znalazł, kłębek drutu w kieszeni, jakaś mała skrzynka
    antenowa w celu wiadomym, żetycę gdzieś od gazdy nabyć, prognozę pogody
    sprawdzić, by nie było, jak z tą rodziną z Warszawy, wdrapać się na Rysy,
    wyżłopać żętycę (czy coś innego, z wiadomym zastrzeżeniem co do ew. C2H5OH,
    nie mylić z Elektrodą) i napluć do sitka :))

    > Co z chemią dokładnie?

    Właściwości pierwiastków, niuanse w reakcjach, rozkminianie struktury
    cząstek i ich rozrysowywanie (kiedyś świetnie się tym bawiłem), ale też
    chemia (w powiązaniu z fizą) na poziomie subatomowym... Uch... teraz
    musiałbym sobie tyle poprzypominać...
    Zresztą, stan zdrowia nie bardo mi pozwala na odpowiednio poważne skupienie
    uwagi, by jakimś szczegółem nie doprowadzić do powstnia problemu (np.
    wybuch, zatrucie, brzydki zapach, itd), musiałby to ktoś ze mną robić, wtedy
    mogę robić cokolwiek (byle nie dimetylortęć, substancję wielokroć
    wredniejszą od znacznie toksyczniejszego od niej botoksu (botulina A))
    wiedząc, że w razie jakiegoś mojego problemu druga osoba przejmie nadzór nad
    doświadczeniem.

    > Kiedyś fotografowałem, ale jakoś nie mam czasu. Został mi tylko sprzęt
    > i trochę zdjęć, wrzuconych razem z innymi rzeczami na wordpressa:

    Ja to różnie. Zdecydowanie brakuje mi cierpliwości, ale jak trzeba, to
    potrafię jedn zdjęcie cyzelować tak dokładnie (różne ujęcia, naświetlania,
    zoom, etc), że zawalam nim pół karty. Także ktoś mi kiedyś podesłał zdjęcie
    zrobione (specjalnie o to prosiłem) w bardzo złych warunkach
    oświetleniowych, a właściwie, to bez światła niemal w ogóle. Było to drzewo
    w parku OIDP. Wziąłem to zdjęcie w obroty programem Neat Image Pro Lite (a
    moze nie pro... w każdym razie wersja darmowa). siedziałem parę godzin i
    zrobiłem je tak, że szumy zniknęły, a korona drzewa zyskała na szczegółach.
    Innym razem potwornie zaśnieżone zdjęcie ze stcji kosmicznej doprowadziłem
    do stanu, że na fotce były jedynie dwie-trzy małe plamki gdzieś po bokach, a
    sama fotka była czyściutka i ostra. Lubię takie rzeczy robić. Choć nie każde
    zdjęcie da się odszumić.
    Bardzo narzekam na matryce przepalające jasne szczegóły... choć mam podstawy
    uważać, że to nie matryca, a elektronika ją obsługująca. Nawet najnowsza
    41Mpix Nokia 808, robiąca przy normalnym świetle świetne (1) zdjęcia -
    przepala...

    > http://www.sp5gof.pl/

    Czym Łysego zrobiłeś?

    > A jak już daję linki: http://motogof.tumblr.com/

    Przejrzę przy okazji...

  • 60. Data: 2012-08-04 11:51:43
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > U liczę zakładając, że I^2 * L = U^2 * C.
    >
    > Coś pomyliłem ?

    Nie wiem - pytanie nie było podchwytliwe tylko rzeczywiste :)

    --
    Gof
    http://www.chmurka.net/