    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Klawiatura do Pi z miejscem na Pi
    Date: Fri, 20 May 2022 20:42:48 +0200

    On 20/05/2022 19:55, ptoki wrote:
    > Mam wrazenie ze cos cie w tym boli ale nie wiem co.

    Nic mnie nie boli. Zauważam błędną analizę wyników.

    > Fakt ze cyfra-analog-cyfra?
    > Hu kers?
    > Wyswietla? tak.
    > Widac roznice? Zazwyczaj nie.

    W HDCP widać. Na jednym wyświetla film, na drugim czarny protokąt.

    > Moglbym sie przywalic ze wiekszosc obrazu jest wyswietlana w 60Hz mimo ze wiekszosc
    sprzetu umi szybciej.
    > ale tu tak samo: i co z tego?

    W HDMI/DP możliwe są wyższe częstotliwości i freesync. W DP masz za
    friko daisychain. VGA nie potrafi osiągnąc czegokolwiek w tym temacie.
    Nic dziwnego, że nikomu to nie potrzebne, to technologia archaiczna.

    Zaznaczam, że 90% kabli dostepne na rynku, VGA, to guano, psujace obraz.
    Widziałem i pewnie jeszcze zobaczę nie raz, podpięty dobry monitor
    kiepskiem kablem VGA i właściciela, który nie widzi problemu.

    > Tak ci sie zdaje :)

    Nie zdaje mi się. Akurat doktoryzowałem się z zakupu monitora nie dalej
    niż tydzień temu. Oferty z VGA to niskopółkowe guano.

    > Wejdz dzis na strone della czy lenovo. Dostaniesz szokera ze ich serwery maja na
    czole dsuba. No nie jest niebieski ale to moze byc dla ciebie drugi szok.

    To że serwer ma DSUBa nijak nie kształtuje rynku konsumenckiego, na
    którym VGA nie istnieje od 5 lat. A rynek konsumancki wymusi na
    serwerach posiadanie HDMI/DP, bo w końcu admini będa szukać monitorów na
    śmietnikach.

    > I pomysl czemu bo wiesz w datacentrach maja kase na sensowne monitory i w
    wiekszosci maja jakies drace immy czy inne ilo...
    > A jednak dsub jest. I to nie tylko na tych tanich.

    Dlaczego? Może własnie dlatego, ze kilku zakonserwowanych w formalinie
    adminów nie jest w stanie wyobrazić sobie włożenia innej wtyczki w serwer.

    > Nie che mi sie trzepac oferty sprzetu consumerowego ale sporo ma jeszcze vga.

    Sporo? Już nie "większość" albo "zazwyczaj"?

    > Mniej i coraz mniej ale sporo ma.

    Sporo? Nie potrafie znaleźć ani jednej sensownej kary graficznej, od
    wielu lat, z VGA. A potrzebowałem.

    Ostatnie karty wspierajace VGA w ogóle nie miały gniazda tego typu,
    tylko korzystały ze złacza DVI. DVI tez już nie istnieje, wygineło
    chwile po VGA.

    > I bedzie miec jeszcze jakis czas.

    Nie. Już nie ma.

    > Rownie dobrze moge powiedziec ze hdmi umarlo bo zniknie za pare lat.

    Nie mgóbym powiedzieć "równie dobrze" bo HDMI jest używany w sprzęcie
    niekomputerowym powszechnie, więc nie mam podstaw.

    > Umarlo?

    Rozwija się.

    > Nope. No chyba ze jak wyzej, to samo zastosujemy do hdmi. Umarlo?

    Jak juz wspomniałem: zastosować się tego samego nie da.

    > Kiedy pogrzeb?

    Był. 5 lat temu, razem z ostatnimi płytami z VGA na pokładzie.

    > A kiedy byl pogrzeb dsuba?

    W jakich zastosowaniach?

    Jesli wydaje Ci się, że DSUB9 jako RS232 umarł, to nie. On umrze z
    ostatnim automatykiem i adminem. Czyli pewnie nigdy. Jest czymś w
    rodzaju "golden hammer" w świecie automatyki.

    > Skoro nowe sie rodza.

    DSUB jako standard złącza istnieje tylko obecnie jako RS232 na wyjątkowo
    specjalizowanej częsci urządzeń, któe zazwyczaj nie istnieją w
    przestrzeni konsumencjiej i nie generują trendów rynkowych.

    > Bo widzisz ze nie masz racji.
    > Czepiasz sie slowek jakby 11% miedzy 40 a 51 robilo roznice.

    Robi. Jedno to "niektóre" drugie to "większość".

    I to jest wazne. Bo oznacza, czy VGA jest czy nie technologią istotną.
    No wiec nie jest. Własnie widzisz wyprzedawanie resztek magazynowych.

    > POGRZEBU NIE BYLO.

    Był, tylko przegapiłeś.

    > A ze technologie przemijaja to norma. Kazda przemija, nawet ta co idzie w gore
    teraz przeminie. Nie warto kruszyc kopii o pierdoly.

    Ale kruszysz. Cały dzień przytaczane są jakieś procenty starając się
    udowodnić, że to martwe VGA jeszcze żyje. Brzmi to komicznie,
    szczególnie że ani nowe komputery nie mają tego gniazda ani nowe monitory.

    > Ludzie tego uzywaja. Stety czy niestety. Uzywaja.

    Tak samo jak RS232.

    Czy to oznacza, że RS232 nie umarło?

    Chyba zalezy kto pyta.

    W sprzęcie konsumanckim ostatni port RS232 na płycie (brz gniazda)
    widziałem 10 lat temu, w nowej płycie.