    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Ktoś coś mówił o rzeczach niemozliwych?
    Date: Mon, 31 Jul 2023 17:22:04 +0200

    On Mon, 31 Jul 2023 16:20:49 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Winna przede wszystkim statystyka. Bo to nie tak, że ludzie w okolicach
    > czterdziestki marli jak muchy. Dość licznie umierały dzieci i młodzież,
    > na te wszystkie szkarlatyny i podobne paskudztwa. Jak komuś udało się
    > dożyć pełnoletności, dalej miał z górki i żył znacznie dłużej niż podana
    > średnia.

    Czytalem gdzies statystyki z Warszawy z 1850.

    1/3 umierala w wieku 0-1 lat. W tym chyba były zgony okołoporodowe.

    6 lat dozywała połowa. czyli tak zgrubsza 1/6 umierala w wieku 1-6
    lat.
    Potem bylo niezle i wiekszosc dozywała co najmniej 18 lat.
    A potem była smiertelnosc umiarkowana, takie powiedzmy 2% rocznie ...
    ale 60 dożyc juz statystycznie niełatwo.

    Medycyna zrobiła olbrzymi postęp i dawne choroby są dziś mało groźne -
    wystarczy podać antybiotyk.
    Szczepienia, Higiena też sie polepszyła, dostęp do lekarzy.

    Dzieci dzis praktycznie nie umierają.
    Co przy okazji oznacza ... ze ustał dobór naturalny.

    Tu macie np rocznik statystyczny 1935
    http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/docmetadata?id=
    14491&from=publication
    https://rcin.org.pl/dlibra/publication/9570/edition/
    14007/content?

    a tam na stronie 19(40), tablice demograficzne - tylko trzeba by
    przemnozyc przez ludnosc ogółem. I skorygować o emigrację?
    A na stronie 28 tablica wymieralnosci z 1927

    i juz tam wynika, ze polowa dozywała 55 lat, a 20-latkowie mieli przed
    sobą srednio 43 lata zycia - czyli 63 lata ...

    J.