    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: LM317 a wewnętrzne źródło napięcia odniesienia, 6V3?
    Date: Thu, 4 Oct 2018 17:10:33 +0200

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >typowe 1,25V
    >Patrząc na strukturę wewnętrzną
    >http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm117.pdf
    >strona 12
    >rozdział 8.2 Functionalny block diagram, widać tam Zenerkę (pewnie
    >jakieś złącze EB zasialne napięciem wstecznym) D1 na napięcie 6V3
    >zasilaną FET-em Q1 - czyli wygląda na źródło prądowe minimalizujego
    >pływanie napięcia przy zmianach napięcia wejściowego. Czyli gdybam,
    >że wzorzec chodzi na 6V3 i dopiero kolejne bloki tworzą sobie dopiero
    >napięcie 1,25V - widoczne już na nogach stabilizatora.

    Ale tam nie masz 6.3V.

    Tzn - napiecie Vin-Vout moze byc duze, ale moze byc tez male, rzedu
    1.5V.

    Napiecia zasilania uklad wcale nie widzi - widzi tylko potencjaly na
    liniach Vin, Vout i ADJ.
    I otwiera sie lub zamyka w zaleznosci od Vout-ADJ, stabilizujac 1.25V.

    Wiec trzeba spojrzec na ADJ ... hm, glupia sprawa, rzeklbym, ze jak
    spadnie potencjal ponizej ok 0.6V wzgledem Vout, to sie otworza Q17 i
    Q19.

    Chyba spadek napiecia na R14 trzeba doliczyc.
    I byc moze tam sie gdzies kryje uklad kompensujacy wplyw temperatury.

    Tak czy inaczej - D1 ma spora szanse nie osiagnac 6.3V, i bedzie na
    niej tylko Vin-Vout.
    Ale po co m w takim razie ta D1 ?

    Hm, przeciez prad ADJ jest w katalogu, 50uA typowo i 100uA max , co
    nam daje 0.6-1.2V spadku na 12kohm ... cos mi sie tu nie zgadza...

    >Jak się zmienia napięcie wejściowe dla LM317, od wartości rzędu 20V
    >do dolnego progu w okolicy 6V, to wyjściowe napięcie ustawione na
    >wartość równą temu zewnętrznemu Uout=Uref =1,25V (czyli noga ADJ do
    >masy), jakoś się stabilnie trzyma. Schodząc poniżej 6V widać, że już
    >zaczyna też szybciej płynąć w dół to niby referencyjne 1,25V - czyli
    >tak jakby następował koniec stabilizacji napięcia odniesienia.

    A nie powinno, bo powinien juz gdzies tak od 2V spadku napiecia
    dzialac.

    J.