eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyLOL "Porażka programu polskich samochodów elektrycznych. Będą... chińskie" › Re: LOL "Porażka programu polskich samochodów elektrycznych. Będą... chińskie"
    Date: Sun, 12 Feb 2023 11:58:51 +0100
    Subject: Re: LOL "Porażka programu polskich samochodów elektrycznych. Będą...
    chińskie"
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    From: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2023-02-08 o 13:11, m4rkiz pisze:
    > "Spółka Electromobility Poland nie była w stanie zbudować polskiego
    > samochodu elektrycznego. Mimo gigantycznych przelewów od spółek
    > energetycznych, miliony złotych zmarnowano na pensję zarządu i sztabu
    > pracowników, którzy po kilku latach ciężkiego stania w miejscu doszli do
    > wniosku, że się nie da i trzeba kupić wszystko od... Chińczyków. Polskiego
    > samochodu elektrycznego nie będzie, za to Polska stanie się jednym z
    > pierwszych krajów w Europie, które skolonizowane zostaną przez Chiny."
    >
    > https://wiesci24.pl/2023/02/08/porazka-programu-pols
    kich-samochodow-elektrycznych-beda-chinskie/

    > szok, zdziwienie, niedowierzanie, zdumienie, konsternacja, osłupienie,
    > zaskoczenie i wstrząs xD

    W tym tekście jest chyba jedynie opinia wyrażona przez autora, nie
    poparta żadnymi sprawdzonymi informacjami. Na stronie spółki mozna
    przeczytać, że EMP kupiło platformę SEA do produkcji elektryków.
    Konkurentem mogła być płyta od VW - MEB. Skąd zatem ionformacje, że tu
    będzie chińska fabryka składająca chińskie samochody?
    Nie wiem, jak ocenić taki zakup. Z jednej strony dominacja VW w Europie
    jest olbrzymia, więc może konkurencja spowoduje pozytywne zmiany na
    całym rynku. Kupując płytę od VW ryzykujemy, że jeśli u nas powstawałyby
    jakieś konkurencyjne konstrukcje dla ID, to Niemcy mogliby blokować
    naszą produkcję na różne sposoby.
    Z drugiej strony wiemy, jak skonczyło Daewoo w FSO, choć to raczej
    nieporównywalne sprawy.
    Morawiecki na gwałt szuka szybkiego dostawcy, który zagwarantuje szybkie
    powstanie fabryki i produkcję, bo się politycznie spali. A BYD to
    światowa potęga.
    Dodam też, że poza płytą samochód to masa innych komponentów. Ponoć w
    samochodach powstających w Polsce jest od 70 do nawet 90% elementów
    wyprodukowanych w Polsce (te 90 proc. to chyba Crafter). Nie wiem, jak
    to jest liczone - ilościowo czy wartościowo. W zasadzie to u nas
    produkuje się chyba wszystko do samochodów za wyjątkiem elektroniki (ale
    tego to sie nawey nie produkuje na Zachodzie - wszystko właśnie leci z
    Chin albo innego Tajwanu). Czego poza tym u nas nie nie produkuje?
    Ps. Właśnie zainteresowałem się nową marka od Chińczyków - Maxus. Na tle
    innych ma ciekawe parametry za rozsądną cenę.
    https://maxuspolska.pl/

    T.