    From: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: MBR GPT itd
    Date: Sat, 27 Jan 2024 15:40:53 +0100

    W dniu 27 sty 2024 o 12:18, Trybun pisze:

    > Napisałeś że Ci nie startuje,

    Prom kosmiczny? Co mi nie startuje i gdzie o tym pisałem?

    > zaproponowałem więc próbę wystartowania
    > kompa z instalatorem Windows 32bity.

    Trybunie -- nie zatrybiłeś jeszcze tego, że to Ty masz problem, nie
    ja czy inni na tej grupie? Twój problem wykracza poza: 32/64, MBR/GPT,
    Legacy/UEFI... Brak Ci szacunku do rzeczywistości -- którą usiłujesz
    pokonać charyzmą... To problem psychiki -- charakteru... Chcesz
    współpracować z zewnętrznym światem? -- może wpierw poznaj prawa
    [i obowiązki?] tegoż świata, by żyć zgodnie z tymi prawami...

    Ptak (z jego ptasim mózgiem) łączony z Ziemią za sprawą Boskiej siły
    (grawitacją zwaną) nie dąży do łamania prawa (grawitacji) lecz radzi
    sobie bez łamania tegoż prawa -- unosząc się nad naszymi głowami...

    Kiedyś w ośrodku komputerowym zapytałem obsługanta:
    - Czy można...
    - Można, ale wal pan dalej.
    Dookoła ludzie śmiali się -- rozumieli, że wg mego rozmówcy można
    osiągnąć wszystko...

    -=-

    Ktoś postanowił -- UEFI nie gada z MBR a Legacy nie gada z GPT.
    Możesz napisać własny soft układowy (coś na kształt BIOSu) bądź
    nawet zbudować komputer od początku do końca -- jednak chyba ;)
    łatwiejszą drogą jest wykorzystanie zastanego świata...

    -=-

    Komputer jakoś startuje -- ów start jest aż nazbyt starannie opisany. Po
    włączeniu zasilania uruchamia się komputerowy soft (BIOS czy jakkolwiek
    to nazwiesz) który przekazuje sterowanie do dysku czy innego urządzenia.
    Jeśli do dysku -- celuje w konkretne miejsce, które na dyskach z MBR nie
    pokrywa się z miejscem na dyskach z GPT... BIOS może sprawdzić i
    zastanowić ;)
    się nad tym, gdzie przekazać sterowanie, ale z jakiegoś powodu nie każdy ;)
    laptop jest tak domyślny...

    -=-

    MBR to sektor 512 bajtów z zerowym adresem. Kiedyś (może teraz też)
    panicznie bałeś się zepsucia tego miejsca... Legacy celuje w ten
    właśnie obszar; UEFI -- celuje w inne miejsce... Można skorygować
    soft tak, by celował i tu, i tam, po czym decydował, ale niekoniecznie
    tak masz u siebie. Gdy inni próbują z Tobą dogadać się i zrozumieć
    zastaną sytuację -- mącisz...

    Proponuję Ci pokorne czytanie ze zrozumieniem i odpowiadanie na zadawane
    pytania...

    --
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s