  • 1. Data: 2024-01-17 14:27:40
    Temat: MBR GPT itd
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    Ma ktoś pojecie dlaczego nie mogę na SSD zainstalować Win10 64bit?
    Wersja 32bitowa instaluje się bez problemu. W trakcie instalacji
    komunikat - "Przy UEFI instalacja systemu 64bitowego na dysku MBR jest
    niemożliwa". Po przekonwertowaniu na innym kompie na GPT nowy komunikat
    że "instalator nie widzi dysku", mimo tego że na tabeli wyboru jest.. O
    co tu chodzi?

  • 2. Data: 2024-01-17 15:32:30
    Temat: Re: MBR GPT itd
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 17 Jan 2024 14:27:40 +0100, Trybun napisał(a):

> [...]
    > niemożliwa". Po przekonwertowaniu na innym kompie na GPT nowy komunikat
    > że "instalator nie widzi dysku", mimo tego że na tabeli wyboru jest.. O

    Może dla UEFI nie zgadza się hash dysku.
    Wyczyść trochę początkowych sektorów i powinno ruszyć.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2024-01-18 08:45:16
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    W dniu 17.01.2024 o 15:32, Adam pisze:

    > Może dla UEFI nie zgadza się hash dysku.
    > Wyczyść trochę początkowych sektorów i powinno ruszyć.

    Winny jest/był najprawdopodobniej sam SSD, który ostatecznie (chyba)
    padł. Dobiłem go chyba tymi ostatnimi kilkoma formatowaniem i konwersją
    MBR-GPT, bo Windows już go nie widzi. Jednak nadal widoczny jest w
    BIOSie.. Pytanie, czy z tym dyskiem da się jeszcze coś zrobić czy tylko
    na złom?

  • 4. Data: 2024-01-18 11:43:52
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 18 Jan 2024 08:45:16 +0100, Trybun napisał(a):

> [...]
    > MBR-GPT, bo Windows już go nie widzi. Jednak nadal widoczny jest w
    > BIOSie.. Pytanie, czy z tym dyskiem da się jeszcze coś zrobić czy tylko

    Wyzeruj, jak pisałem wcześniej i sprawdź ponownie.
    Jak będzie wyzerowany, to możesz spróbować założyć partycje konsolowym
    diskpart - tylko się nie pomyl.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2024-01-18 17:58:34
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    W dniu 18.01.2024 o 11:43, Adam pisze:

    > Wyzeruj, jak pisałem wcześniej i sprawdź ponownie.
    > Jak będzie wyzerowany, to możesz spróbować założyć partycje konsolowym
    > diskpart - tylko się nie pomyl.

    A konkretnie? Dla mnie to magia, mogę coś próbować zrobić z dyskiem, ale
    tylko wtedy gdy jest widoczny w systemie.

  • 6. Data: 2024-01-19 01:40:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-01-18, Trybun <M...@j...cb> wrote:

    > A konkretnie? Dla mnie to magia, mogę coś próbować zrobić z dyskiem, ale
    > tylko wtedy gdy jest widoczny w systemie.

    Jesli dobrze kojarzę to jakiegoś Linuksa (np. z "live" z pendrajawa lub
    płyty) od czasu do czasu tykasz? Jesli tak, to odpal, otwórz okienko
    terminala, zidentyfikuj, który to ssd, jeśli to sata lub sata po usb to:
    lsblk|grep sd

    np.:

    agatek@agatek:~$ lsblk|grep sd
    sda 8:0 0 465.8G 0 disk
    +-sda1 8:1 0 465.8G 0 part /data/0
    sdb 8:16 0 476.9G 0 disk
    +-sdb1 8:17 0 4G 0 part
    +-sdb2 8:18 0 400G 0 part /

    Jeśli to będzie przykładowo sda to dalej:
    sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda count=1 bs=1M

    Tylko sie nie pomyl w literkach dysków.

    Potem możesz spróbować założyć pustą tablicę dla GPT:
    sudo fdisk /dev/sda
    1) "g" ("o" dla MBR)
    2) "w"

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2024-01-19 09:07:33
    Od: Trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda count=1 bs=1M
    >
    > Tylko sie nie pomyl w literkach dysków.
    >
    > Potem możesz spróbować założyć pustą tablicę dla GPT:

    Tak, mam Linuksy Live. Jednak zanim zacznę coś robić to przedstawię
    objawy niemocy SSD i jak do tego doszło.
    Wobec tego że nie szło zainstalować 10ki na surowym (drugim dysku na tym
    lapku) SSD to wróciłem do starej wielokrotnie wypróbowanej metody -
    migracji systemu z fabrycznie zamontowanego HDD, a więc powrotna
    konwersja SSD do MBR, i przenosiny za pomocą programu Aiomi, wszystko
    poszło jak zawsze bez błędów.
    Restart kompa, wejście do BIOS i ustawienie SSD jako pierwszego dysku,
    ponowny restart, pokazuje się okienko logowania Windows które zaraz
    znika pozostaje na ekranie tylko ikonka klepsydry, system nie startuje,
    mało tego, po kolejnym restarcie nie można wejść do BIOS, komp nie
    reaguje klawisz DELETE, wielokrotne próby i nadal to samo. Dopiero
    wyjęcie SSD ożywia komputer, czyli jest dostęp do BIOS i można
    wystartować system z HDD.
    Dodam że teraz ten niedziałający SSD jest skonwertowany jako MBR, po
    prostu powróciłem do tego co zawsze działało, czyli migracja na dysk MBR.
     Wobec tego czy wyżej polecana metoda jest nadal aktualna? Kiedyś bylem
    w Linuchach dość biegły ale lata nieużywania sprawiły że z tej wiedzy
    niewiele zostało.

  • 8. Data: 2024-01-19 22:25:35
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:uodak3$31uon$1@dont-email.me>
    user Trybun pisze tak:

> [...]
    > Dodam że teraz ten niedziałający SSD jest skonwertowany jako MBR,
    > po prostu powróciłem do tego co zawsze działało, czyli migracja na

    Podłączyłbym ten dysk ssd kablem usb do jakiegoś kompa i z menadzera
    dysków spróbował. Jeszcze spróbowałbym diskpart clean.

    Jakby to nie pomogło uznałbym dysk za zepsuty-podpadziocha.

    --
    Piter

  • 9. Data: 2024-01-20 10:54:35
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

    W dniu 19.01.2024 o 22:25, PiteR pisze:

    > Podłączyłbym ten dysk ssd kablem usb do jakiegoś kompa i z menadzera
    > dysków spróbował. Jeszcze spróbowałbym diskpart clean.
    >
    > Jakby to nie pomogło uznałbym dysk za zepsuty-podpadziocha.

    Ależ nie trzeba wróżyć z fusów, tylko trzeba odczytać co pokazuje status
    SMART tego dysku.

    Pod Linuksem to będzie polecenie
    smartctl -a /dev/sdb

    Oczywiście przy założeniu, że przedmiotowy dysk to /dev/sdb co należy
    sprawdzić np. tak, jak pisał Marcin Dębowski.

    Pod Windows status SMART można odczytać różnymi programami. Chyba
    większość producentów dysków udostępnia takie oprogramowanie, nawet
    Goodram, albo można użyć darmowego Cristal Disk Info.

    No i teraz jeśli wszystkie parametry SMART będą wyglądać normalne, to
    można jeszcze zapuścić test SMART tego dysku.
    Pod Linuksem
    smartctl -t long /dev/sdb

    To polecenie wykonuje test niedestrukcyjny, więc można bezpiecznie
    zapuszczać go na każdym dysku z danymi.

    PS. Oczywiście nie na umierającym dysku, z którego chcemy wyciągnąć
    dane. Na takim dysku nie należy robić nic oprócz zgrywania danych, a
    jeśli dane są mega ważne, to nawet go nie włączać, tylko oddać w ręce
    jakiego SGdata, który ma do tego narzędzia i wiedzę.
    --
    Olek

  • 10. Data: 2024-01-20 11:50:06
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:uog4pn$f52$1$Olek@news.chmurka.net>
    user Olek pisze tak:

    > Ależ nie trzeba wróżyć z fusów, tylko trzeba odczytać co pokazuje
    > status SMART tego dysku.

    Trybun sprawdzałeś smart cyklicznie co tydzień?
    Jak tak tobie porównaj.

    > Pod Windows status SMART można odczytać różnymi programami. Chyba
    > większość producentów dysków udostępnia takie oprogramowanie,
    > nawet Goodram, albo można użyć darmowego Cristal Disk Info.

    co ty nie powiesz?

> [...]

    > zgrywania danych, a jeśli dane są mega ważne, to nawet go nie
    > włączać, tylko oddać w ręce jakiego SGdata, który ma do tego

    Trybun masz tam mega ważne dane?

    skąd się tacy biorą?

    --
    Piter

    #jebac fliperów pasozytów hieny cmentarne