  • Data: 2023-01-26 23:17:34
    Temat: Re: 'Ma przekonac Warszawiaków ze chca'
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 26/01/2023 21:12, J.F wrote:
    > No chyba, ze jednak ma
    > https://www.qnovo.com/blogs/inside-the-battery-of-a-
    nissan-leaf

    Te akumulatory mają metalowe obejmy (przypuszczalnie m.in. do
    chłodzenia) i masę zabezpieczeń, w tym do upuszczania gazu.

    To co jest na filmie, to znęcanie się nad baterią przez przeładowanie
    jej, co jest niemożliwe w ani jednej cywilizowanej i porządnej baterii
    liion na rynku z prawidłowymi zabezpieczeniami.

    Ba, większośc bateri "płaskich", o sporej pojemnosci, ma wbudowane
    zabezpieczenie, pod tą folią. Idę o zakład, że zostało ono na filmie
    usunięte dla zapewnienia efektu spektakularnego bum, o iel w ogóle było.

    > wbudowane, a i tak puchna.

    18650? Pierwsze słyszę. Miałem uszkodzone ogniwo w latarce. Ładowane
    produkowało gaz (hipoteza). Porządne, z BMSem w obudowie. Podczas
    ładowania było słychać jak "cyka" coś w środku, przypuszczalnie zawór, w
    okolicy dodatniego bieguna. Ogniwo w bardzo krótkim czasie nie dało się
    już kompletnie ładować.

    Obudowa tego ogniwa to jednak solidna blacha. Jak by miało coś puchnąc,
    to co najwyżej wyskoczy przodem. Ale wątpie - w środku to jest zwinięty
    arkusz i nie ma powodu, aby cokowliek miało w nim puchnąc, bo nie jest
    hermetyczny, jak w płaskich. Wypierdzi przez dodatni biegun (nie bez
    powodu jest z dziurami na bokach).

    > poltora roku temu mi dwa telefony spuchly - letni upał?

    Zostawiłem kiedyś teleon obok wylotu powietrza z laptopa - spuchła
    bateria po 2 tygodniach.

    Po wyjęciu - mimo że to Motorola, albo: bo to właśnie Motorola - bateria
    nie miała zabezpieczeń. Kupiłem chiński zamiennik i o dziwo miał
    zabezpieczenia (elektroniczne, nie wiem co z zaworem).

    te zabezpieczenia nie pomogły by na spuchniecie od gorąca, to moja wina.
    Ale przynajmniej dowiedziałem się, że duże korpo też potrafią liczyć centy.

    > Ogarnia, ogarnia, a potem sa pozary hulajnog :-)

    Wiesz, w rowerze elektrycznym (w zasadzie wspomaganym) znajomego bateria
    nie ma BMS. Po prostu druty z ogniw llion wystają przez obudowę i
    podawane są wprost przez sterownik na silnik. To jakiś chiński rowerek.
    Wiem już na co zwracać uwagę. A brak BMSa może mieć związek, że tam
    jednak spore prądy płyną i taki BMS to już nie jest tania rzecz.

    Ogólnie rowerki liion to cieżki temat jeśli chodzi o jakość i
    bezpieczeńswo wykonania. Chińczycy optymalizują bezustannie każdy
    aspekt. Niekupowałbym.

    > Bo nie uszkadzają sobie aku?

    Uszkadzają. Tylko nie widać od razu. To jest właśnie w tym najzabawniejsze.

    > Wystarczy nie byc leniem, pojsc po odpowiednim czasie i odłączyc :-)

    To wyjątkowo trudne zadanie. Mam od tego uC, a ostatecznie mogę użyć
    programatora mechanicznego. Ale komu by się chciało.