  • 11. Data: 2017-11-05 01:50:17
    Temat: Re: Metoda fotochemiczna - wywolywacz
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.> wrote:

    > Ale problemem wątkotwórcy raczej jest naświetlanie.

    Tak myślisz? Nawet przez 9 minut nic by się nie naświetliło?

    Naświetlarka wygląda tak:

    http://www.chmurka.net/r/naswietlarka/img/20171019_2
    32410.jpg

    To stary skaner (Plustek OpticPro 1248U) wyłożony folią aluminiową, na
    niej 4 świetlówki i dwa paski LED (do ustawiania kalki technicznej, jak
    będę chciał naświetlać dwustronnie, podczas normalnego naświetlania
    niewykorzystywane). Szyba (wydaje się szklana, 3,5 - 3,8 mm) może blokować
    UV?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 12. Data: 2017-11-05 01:51:50
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    jacek <j...@w...pl> wrote:

    > Wywołuje kretem 7 do 9 gram na 1 litr wody
    > temperatura kąpieli ok 30 stopni, czas wywoływania
    > do 30 sekund.

    Kuszące, ale tu:

    http://electricstuff.co.uk/pcbs.html

    piszą, że:

    "The main thing to say here is DO NOT USE SODIUM HYDROXIDE for developing
    photoresist laminates. Use of Sodium hydroxide is the primary reason
    people complain about poor results when trying to photo-etch PCBs."

    "It is completely and utterly dreadful stuff for developing PCBs - apart
    from it's causticity, it's very sensitive to both temperature and
    concentration, and made-up solution doesn't last long. Too weak and it
    doesn't develop at all, too strong and it strips all the resist off. It's
    almost impossible to get reliable and consistent results, especially so if
    making PCBs in an environment with large temperature variations (garage,
    shed etc), as is often the case for such messy activities as PCB making."

    Więc wolałem jakiś niekretowy wywoływacz :) Przecież one też muszą
    działać...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 13. Data: 2017-11-05 08:47:43
    Od: szod <b...@a...pl>

    W dniu 2017-11-05 o 01:45, Adam Wysocki pisze:

    > To płytka podzielona na kwadraty 1,5 x 1,5 mm, w kolejności naświetlania:
    >
    > 1min 2min 3min
    > 4min 5min 6min
    > 7min 8min 9min

    To zrób to samo, ale z dłuższymi czasami np. 5, 10, 15, 20 minut, a
    nawet dłużej. To wygląda na niedoświetlenie warstwy światłoczułej. Może
    długość fali UV nie pasuje i trzeba więcej naświetlać.

  • 14. Data: 2017-11-05 11:05:28
    Od: "jacek" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

> [...]
    > shed etc), as is often the case for such messy activities as PCB making."
    >
    > Więc wolałem jakiś niekretowy wywoływacz :) Przecież one też muszą

    Przecież kret to 99.9 % wodorotlenek sodu więc o co chodzi.
    Kup oryginalny wodorotlenek sodu będzie taniej, i łatwiej dostępny bo
    w sklepie za rogiem.

  • 15. Data: 2017-11-05 11:06:36
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    32410.jpg

    > ... Szyba (wydaje się szklana, 3,5 - 3,8 mm) może blokować

    ZTCW, jak najbardziej może, zależy od szkła, przy opalaniu się jest
    powiedziane, że nie przez zamknięte okno, bo ciało może się nie opalić.
    Na początek spróbowałbym choć na chwilę pozbyć się tej szyby i naświetlić
    rzecz bezpośrednio ze świetlówek, nie wiem... może podłożyć coś, aby
    zachować odległość płytki od świetlówek.
    Powtórzyłbym próbę i porównał wyniki, jaka jest różnica. Myślę, że poradzisz
    sobie.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 16. Data: 2017-11-05 11:07:17
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 05.11.2017 o 01:50, Adam Wysocki pisze:

    > Tak myślisz? Nawet przez 9 minut nic by się nie naświetliło?

    Tak sądzę. Wynalazki typu kalka zjadają mnóstwo światła.

> [...]
    > będę chciał naświetlać dwustronnie, podczas normalnego naświetlania
    > niewykorzystywane). Szyba (wydaje się szklana, 3,5 - 3,8 mm) może blokować

    Zwykłe szkło puszcza do 350nm, nie powinno więc być problemów. Pytanie,
    co to za świetlówki?
    Ja mam fabryczną naświetlarkę Proma 140007, z folią Ulano naświetlam
    dwie minuty.

    P.P.

  • 17. Data: 2017-11-05 11:12:47
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 05.11.2017 o 01:51, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > shed etc), as is often the case for such messy activities as PCB making."
    >
    > Więc wolałem jakiś niekretowy wywoływacz :) Przecież one też muszą

    Możesz zrobić ortokrzemian dodając szkło wodne do roztworu NaOH.
    Pytanie, ile go dodać :-) Słyszałem też, że dodatek łyżeczki soli
    kuchennej do roztworu kreta poprawia stabilność, ale tego nie sprawdzałem.
    Moim skromnym zdaniem nie warto się bawić. NaOH po prostu działa.

    P.P.

  • 18. Data: 2017-11-05 11:24:35
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    Tu masz widmo szkła:

    https://www.flickr.com/photos/154223859@N03/37472815
    694/in/dateposted-public/

    Jak widać, nawet trochę dalej niż 350nm, gdzieś tak do 330nm.

    P.P.

  • 19. Data: 2017-11-05 16:57:20
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-11-05 o 01:45, Adam Wysocki pisze:

    > http://www.chmurka.net/r/trawienie.jpg
    >
    > To płytka podzielona na kwadraty 1,5 x 1,5 mm, w kolejności naświetlania:
    >
    > 1min 2min 3min
    > 4min 5min 6min
    > 7min 8min 9min
    >
    > Wzór (przykładałem płytkę do kolejnych kwadratów, przyklejając z powrotem
    > warstwę ochronną po naświetleniu kwadratu):
    >
    > http://www.chmurka.net/r/trawienie.png

    Ale nawet jak Ci się wzór na ostanich na dole pojawia to jest rozmazany,
    kalka sie nie nadaje bo za bardzo rozprasza światło, chyba że ja natłuścisz.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 20. Data: 2017-11-05 17:01:58
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 05.11.2017 o 01:45, Adam Wysocki pisze:

    > Nie. Po zdjęciu warstwy ochronnej (niebieskiej z wierzchu, czarnej od
    > spodu) emulsja wyglądała jak czysty laminat. Jedynie po tym, że woda
    > podczas mycia osiadała na nim kropelkami (inaczej niż na czystej miedzi)
    > można było poznać, że jest tam jakaś warstwa.
    >
    > To ten laminat:
    > http://allegro.pl/fhp50-laminat-swiatloczuly-100x50m
    m-i6997488813.html

> [...]
    >
    > Wzór (przykładałem płytkę do kolejnych kwadratów, przyklejając z powrotem
    > warstwę ochronną po naświetleniu kwadratu):

    Czy to jest to co kupiłeś?
    https://www.reichelt.com/de/en/Single-Coated-PCBs/FP
    H1-160X100/3/index.html?ACTION=3&GROUPID=7781&ARTICL
    E=159513

    Jeśli tak, to producent pisze, że wywoływać można w roztworze NaOH
    (10-15 g/L)
    https://www.reichelt.com/de/en/index.html?ACTION=7&L
    A=3&OPEN=0&INDEX=0&FILENAME=C900%252FRADEMACHER2.pdf

    Jeśli mimo to nie działa to albo źle naświetlasz albo laminat wadliwy.

    --
    Kaczin