  • Data: 2022-12-07 20:49:16
    Temat: Re: Najpewniejsze/Najtrwalsze nośniki danych
    Od: klakier <k...@e...net> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 28.11.2022 o 18:11, trybun pisze:

    > Dzięki wszystkim za rady i zainteresowanie tematem. Ogólnie potwierdziły
    > sie moje podejście i zamiary. W sumie na tą chwile nie mam tych danych
    > zbyt dużo, a wiec (markowe}   płytki DVD, a poźniej w miarę rozwoju
    > sytuacji migracja i ew dogrywanie na HD.

    Trochę się zawiodłem na płytach CD / DVD. Ostatnio wyrzuciłem
    kilkadziesiąt płyt DVD. Co prawda głównie były to filmy, muzyka, jakieś
    gierki. Wypalałem je gdzieś może od 2007 do 2012 roku. Po ponad 10
    latach w zdecydowanej większości prawie każda płytka zawierała błędy.
    Oczywiście prawie każdą płytę dało się odczytać (widoczne były wszystkie
    pliki na płycie). Jednak, gdy kopiowałem pliki na dysk, to nie dało się
    skopiować większości plików (głównie filmy DivX). Nie, nie jest to wina
    napędu optycznego. Tym samym napędem udało mi się zarchiwizować
    oryginalne, wytłaczane płyty CD z lat 90-tych. Oprócz tego, znalazłem
    płyty CD wypalane również pod koniec lat 90-tych i do roku 2005. Tutaj z
    kolei sytuacja była lepsza. Udało mi się skopiować więcej danych niż z
    płyt DVD wypalanych w latach 2007-2012.

    Co ciekawe, miałem wręcz wrażenie, że płyty DVD marki TDK masowo
    zawierały błędy. Natomiast jakieś "noname" częściej dało się odczytać
    niż TDK.

    Więc polecam zgrywać ważne dane na różne rodzaje nośników, bo może się
    okazać, że za kilka lat nie uda się otworzyć plików zgranych na płytach
    CD/DVD/Blu-ray ze wszystkich kopii.

    Czy dobrze rozumiem: wytłaczane płyty mają znacznie większą trwałość niż
    wypalane płyty?