  • 1. Data: 2022-11-27 11:56:16
    Temat: Najpewniejsze/Najtrwalsze nośniki danych
    Od: trybun <M...@j...cb>

    Mam trochę ważnych danych i dylemat na jakim nośniku je zarchiwizować,
    płyty CD/DVD, twardy dysk, pendrive czy jeszcze coś innego?  Internetowa
    chmura odpada.

  • 2. Data: 2022-11-27 13:48:08
    Temat: Re: Najpewniejsze/Najtrwalsze nośniki danych
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 27.11.2022 o 11:56, trybun pisze:
    > Mam trochę ważnych danych i dylemat na jakim nośniku je zarchiwizować,
    > płyty CD/DVD, twardy dysk, pendrive czy jeszcze coś innego?  Internetowa
    > chmura odpada.

    To zależy ile tych danych?
    DVD-RAM są w miarę trwałe, płytki CD/DVD M-disk podobno wytrzymują 1000
    lat. Ale z tego co wiem to jeszcze nikt tego nie potwierdził.;)
    Dochodzi jeszcze problem jak to odczytać za X lat?
    Pendrajwy i dyski SSD odpadają.
    Ja takie rzeczy wrzucam na 2-3 dyski HDD, odpowiedniej pojemności, a
    każdy dysk trzymam w innej lokalizacji.
    Co kilka miesięcy/lat zaglądasz na dyski i decydujesz czy zostawić jak
    jest, czy przegrać na coś nowszego.

  • 3. Data: 2022-11-27 14:20:36
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:tlvfog$1jdb$1@gioia.aioe.org>
    user trybun pisze tak:

    > Mam trochę ważnych danych i dylemat na jakim nośniku je
    > zarchiwizować, płyty CD/DVD

    Używam BD-R i DVD+R

    Optical disc formats Average longevity
    CD-R (phthalocyanine dye, gold metal layer) >100 years
    CD-R (phthalocyanine dye, silver alloy metal layer) 50 to 100 years
    DVD-R (gold metal layer) 50 to 100 years
    CD (read-only, such as an audio CD) 50 to 100 years
    CD-RW (erasable CD) 20 to 50 years
    BD-RE (erasable Blu-ray) 20 to 50 years
    DVD+R (silver alloy metal layer) 20 to 50 years
    CD-R (cyanine or azo dye, silver alloy metal layer) 20 to 50 years
    DVD+RW (erasable DVD) 20 to 50 years
    BD-R (non-dye, gold metal layer) 10 to 20 years
    DVD-R (silver alloy metal layer) 10 to 20 years
    DVD and BD (read-only, such as a DVD or Blu-ray movie) 10 to 20 years
    BD-R (dye or non-dye, single layer or dual layer) 5 to 10 years
    DVD-RW (erasable DVD) 5 to 10 years
    DVD+R DL (dual layer) 5 to 10 years

    https://www.canada.ca/en/conservation-institute/serv
    ices/conservation-preservation-publications/canadian
    -conservation-institute-notes/longevity-recordable-c
    ds-dvds.html

    --
    Piter

    poczekaj kawalerze! cyganka powróży przyszłość
    waszego czołgu.

  • 4. Data: 2022-11-27 15:36:23
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 27 Nov 2022 11:56:16 +0100, trybun napisał(a):

    > Mam trochę ważnych danych i dylemat na jakim nośniku je zarchiwizować,
    > płyty CD/DVD, twardy dysk, pendrive czy jeszcze coś innego?  Internetowa
    > chmura odpada.

    No jak to co?
    Na chwilę obecną najpelpiej sprawdza się papier - kilkaset lat to jest nic.
    Ale papier bezdrzewny.

    Masz tyle papieru? ;)

    P.S.
    Dane binarne też da się archiwizować.
    Były nawet programy do drukowania na karce danych binarnych w celu
    przesłania ich faksem i późnej ich odczytywania po zeskanowaniu.
    Ustawiało się gęstość i procent danych kontrolnych.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2022-11-27 17:53:05
    Od: Personalidade ?? Onisciente <p...@l...net.invalid>

    trybun wrote:
    > dylemat na jakim nośniku je zarchiwizować

    Na początku 2012 nabyłem 50 sztuk krążków Millenniata Blue-Ray 50GB
    (kiedyś jeden krążek (z kamienia) kosztował 30 jevvGałganów) służą
    do dzisiaj jako *pewny* magazyn zdjęć (krążki wypalam podwójnie).
    W (bitMłynie/dużej wieży) posiadam 2x wypalarki BD-RE BH16NS55

    (100% trwałości (oczywiście bez używania 10KG młota)).

    --
    Personalidade Onisciente

    ??

  • 6. Data: 2022-11-28 01:54:42
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 27 lis 2022 o 15:36, Adam pisze:

    > Dane binarne też da się archiwizować.

    Perforowaną tasiemką.

    > Były nawet programy do drukowania na karce danych binarnych w celu
    > przesłania ich faksem i późnej ich odczytywania po zeskanowaniu.
    > Ustawiało się gęstość i procent danych kontrolnych.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Taśma_dziurkowana <-- mam trochę takich
    archiwów

    Mam też półcalowe tasiemki magnetyczne.
    (trochę ;) inne niż do magnetowidów JVC)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 7. Data: 2022-11-28 02:42:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-11-27, trybun <M...@j...cb> wrote:
    > Mam trochę ważnych danych i dylemat na jakim nośniku je zarchiwizować,
    > płyty CD/DVD, twardy dysk, pendrive czy jeszcze coś innego?  Internetowa
    > chmura odpada.

    Wspomniane M-disc. Są i DVD i BD.
    Wady:
    - nie są tanie
    - musisz mieć nagrywarkę, która je da rady wypalić (odczytasz na każdym napędzie).

    Jeszcze taki aspekt warto wziąć pod uwagę, że za 20++ lat, możesz nie mieć
    też napędu, którym cokolwiek optycznego odczytasz, ale biorąc pod uwagę, że
    napędy do dyskietek 1.44 nadal są w sprzedazy, to chyba jednak ryzyko
    niewielkie.

    Możesz też poszukać jakiś innych nośników archiwalnych DVD/BD (archival
    grade DVD), przykład:
    https://www.amazon.com/Verbatim-DVD-R-4-7GB-UltraLif
    e-Archival/dp/B000WTO352

    lub nawet standardowych, markowych o dobrych opiniach. Dobrze przechowywane
    te XX lat powinny łyknąć bez problemu. Ale nie wiem czy jednak nie lepiej
    M-disc, bo patrząc na rozwój technologii składowania danych to wszystkie
    pojawiające się technologie konsumenckie są coraz bardziej starzeniowo
    efemeryczne. Oznacza to, że perspektywicznie może lepiej mieć zapas czystych
    M-Disc'ów i odpowiednich nagrywarek.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2022-11-28 02:59:55
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    niedziela, 27 listopada 2022 o 04:56:18 UTC-6 trybun napisał(a):
    > Mam trochę ważnych danych i dylemat na jakim nośniku je zarchiwizować,
    > płyty CD/DVD, twardy dysk, pendrive czy jeszcze coś innego? Internetowa
    > chmura odpada.

    Cenowo, uzytkowo, praktycznie - zwykle dyski HDD.

    Kupujesz zestaw 2 dyskow na backupy. Swoje dane zywe trzymasz na inicjalnym
    "pierwszym". Wgrywasz na drugi co tydzien i na trzeci co miesiac z drugiego albo z
    pierwszego.

    W praktyce wyglada to np tak ze masz 3 dyski zywe - pierwsze o rozmiarze np. 1, 2,
    4TB. Kupujesz dwa dyski 6TB i na nie robisz backupy.

    Co miesciac czy dwa sprawdzasz wszystkie jakims zwyklym dd do dev/null i patrzysz jak
    wygladaja statsy dotyczace pending sectorow.

    Jak ci sie drugi lub trzeci przepelni kupujesz kolejny - 12TB. I te dwa 6TB staja
    sie dwojkami a ten 12TB jest "trojka"

    I tak jedziesz.

    Czasem mozesz nawet te najstarsze sprzedac bo nie beda miec za wiele godzin zycia czy
    uruchomien.

    Tak jest najtaniej i najbardziej pewnie. Caly swoj backup ogarniesz prawie
    automatycznie bo skany czy inne rsynce zrobia sie same a ty tylko smarta sprawdzasz i
    ewentualnie jakims totalcommanderem zweryfikujesz roznice miedzy nimi bo moze jakies
    pliki sie nie pokopiowaly.

    A na dane typu ulubione foty z wakacji czy dokumenty z pracami dyplomowymi czy inne
    takie wgrywaj dodatkowo na CD/DVD. Wspomniane M-ki sa ok ale ponoc ostatnio zmieniaja
    technologie i M-ki juz nie sa tak trwale jak poprzednie. Kiedys jeszczcze AZO byly
    uznawane za sensowny backup.

    Tak czy siak, musisz te nosniki rotowac. Jak myslisz ze nagrasz raz i zostawisz
    wnukom to zapomnij. Moze jak na bezkwasowym papierze nadrukujesz laserowka to tak
    bedzie, wszystko inne zdechnie jak nie bedziesz ogarniac.

  • 9. Data: 2022-11-28 13:44:47
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 28 Nov 2022 01:54:42 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

> [...]
    > archiwów
    >
    > Mam też półcalowe tasiemki magnetyczne.
    > (trochę ;) inne niż do magnetowidów JVC)

    Karty perforowane są mało pojemne.
    Zobacz tu:

    http://www.ollydbg.de/Paperbak/

    --