    From: trybun <M...@j...cb>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Napęd DVD
    Date: Sat, 22 Oct 2022 13:20:23 +0200

    > No owszem, sprzęt musi być na ogół podłączony, choć nie zawsze. Starsze
    > płyty miewały też w biosie boot from usb DVD/CD bez uefi i innych
    > takich. Nowsze, na ogół wystarczy ponaciskać F8 czy F12 w trakcie
    > bootowania a pojawi się stosowne menu.

    Wypróbowane już na 2 PC i laptopie. Na stacjonarnym (ponad 10letnim)
    jest tylko BIOS, no i tu nie sposób wystartować napędu DVD pod USB.
    Nawet rozpoznaje napęd ale wystartować nie chce. Laptop (7/8lat), w nim
    do dyspozycji jest zarówno UEFI jak i BIOS w obydwu wariantach nie ma
    problemu z wystartowaniem z DVD, Co ciekawe - nie nie trzeba wybierać
    wystarczy zaznaczyć sam start z DVD a w nim bootowalna płyta, bez
    znaczenia w którym napędzie, SATA czy USB. Trzecia maszyna to nowy PC,
    tu oczywiście tylko UEFI i cała litania opcji startowych do wyboru. I
    oczywiście po jej przestudiowaniu i zaznaczeniu odpowiedniej opcji napęd
    startuje.

    O możliwości skorzystania z klawiszów F8/F12 nawet nie wiedziałem.

    >>> https://netland24.pl/sklep/587740/Nagrywarka-zewnetr
    zna-ASUS-BW-16D1H-U-PRO-12x-USB-3-1-M-DISC-czarna-re
    tail

    > To jest standardowy rozmiar napędu DVD z podstawowej generacji napędów
    > optycznych. Tj. taki sam rozmian jak szyflada do dysku 3.5".

    Jak rozumiem odnosi się to tylko do napędów tzw wewnętrznych, inaczej
    stacjonarnych?

    > To jest wypalarka BD, więc trochę więcej niz dla DVD.

    To musi być coś więcej, stacjonarny napęd idzie dostać już za 60zł, pod
    USB lekko powyżej stówy.

    > Asus to tylko jeden z producentów. Najtaniej i najrozsądnie kupić napęd
    > np. LG, Asus, HP.. i wsadzić w zewnętrzną obudowę. Niestety, przy obecnej
    > deprecjacji złotówki to wyjdzie z jakieś 400-500zł dla wypalarki BD i ca
    > 200 zł dla DVD. Za całość.
    >
    > A jak już w ogóle chcesz tanio, to kup sam napęd (DVD nagrywarka,
    > wewnętrzna), na allegro za ca 50zł nowa, do tego adapter (15-25zł),
    > np.: https://allegro.pl/oferta/adapter-przejsciowka-usb-3
    -0-sata-2-5-hdd-ssd-dvd-12547814767
    > - tu, ważne, upewnij się, że będzie działać z napędem optycznym bo są
    > takie, które nie działają. Do tego opcjonalnie zasilacz, ale może
    > działać i bez na 2ch usb (jednak lepiej mieć opcję podłączenia zasilania
    > zewnętrznego). Do tego 4 gumowe nóżki i masz zestaw z rasową
    > pełnowymiarową nagrwarką zewnętrzną DVD za ca 70zł, która po biurki
    > łazić Ci nie będzie.

    Pomysł z stacjonarnym napędem DVD pod USB za pomocą przejściówki SATA
    wydaje się przedni. Pytanie tylko o to jak to się sprawuje w praktyce?
    Korzystałeś osobiście z czegoś takiego albo chociaż ktoś znajomy ma? No
    i faktycznie co z zasilaniem, jak je pociągnąć, z kompa z zewnątrz, bo
    na napędy stacjonarne chyba nie da się dać zasilania z USB?