    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Napęd DVD
    Date: Sun, 23 Oct 2022 01:52:28 GMT

    On 2022-10-22, trybun <M...@j...cb> wrote:
    > O możliwości skorzystania z klawiszów F8/F12 nawet nie wiedziałem.

    Zależy od biosu. Czasami się pojawia przy starcie informacja (press FX
    for boot menu), czasem nic się nie pojawia a mimo to działa. F8, F12,
    chyba też z F11 się spotkałem.

    > Jak rozumiem odnosi się to tylko do napędów tzw wewnętrznych, inaczej
    > stacjonarnych?

    Tak.

    > To musi być coś więcej, stacjonarny napęd idzie dostać już za 60zł, pod
    > USB lekko powyżej stówy.

    Ten Asusa to trochę chyba taki wypas, w sensie, że płacisz też za wygląd
    i markę. Takie firmówki zawsze były drogie bo tam ten napęd optyczny to
    bardzo często nie jest generykiem, tzn. został specjalnie zaprojektowany
    do tego urządzenia.

    > Pomysł z stacjonarnym napędem DVD pod USB za pomocą przejściówki SATA
    > wydaje się przedni. Pytanie tylko o to jak to się sprawuje w praktyce?
    > Korzystałeś osobiście z czegoś takiego albo chociaż ktoś znajomy ma? No
    > i faktycznie co z zasilaniem, jak je pociągnąć, z kompa z zewnątrz, bo
    > na napędy stacjonarne chyba nie da się dać zasilania z USB?

    Spotkałem zasadniczo 2/3 rodzaje:
    (1) dodatkowe zasilanie podawane jest drugim kablem usb (czyli jak
    przy starszych, zewnętrznych, 2.5" dyskach twardych).
    (2) adapter ma dodatkowe gniazdo do zasilania, zwykle 12V, na okrągłą
    wtyczkę. Wystarczy pewnie 12V/0.5-1A aby ruszyło.
    (3) kombinacja 1&2

    Zobacz ten link z allegro, tam są warianty 1 i 2, a może i kombinacja.

    Mam parę takich adapterów, ale nigdy intensywnie ich nie używałem.
    Kupiłem kiedyś z Aliexpress na wypadek jakbym miał ponownie potrzebę
    zrobienia kombajnu do archiwizacji (sporo starych napędów DVD mi się
    nazbierało).

    Jakbyś chciał coś sprawdzić to służę pomocą.

    --
    Marcin