    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Tue, 13 Apr 2021 01:32:49 -0700 (PDT)
    <e...@g...com>
    <3...@g...com>
    <b...@g...com>
    <s4d9qt$blm$1@news.icm.edu.pl>
    <f...@g...com>
    <s4p91v$m14$1@news.icm.edu.pl>
    <6...@g...com>
    <s4q08u$st2$1@news.icm.edu.pl>
    <9...@g...com>
    <4...@g...com>
    <c...@g...com>
    Subject: Re: Narzędzia do wizualizacji systemów Embedded
    From: Maciek Godek <g...@g...com>

    poniedziałek, 12 kwietnia 2021 o 17:58:26 UTC+2 Maciej Sobczak napisał(a):
> [...]
    samokomentujący, i by stykło. Nie?
    > Zgadzam się, że na logiczną dyskusję chyba nie ma już szans...

    Szanse są zawsze. Tylko to wymaga przede wszystkim wysiłku zdefiniowania używanych w
    dyskusji terminów, i trzymania się tych definicji. Wierzę, że stać Cię na taki
    wysiłek.

    dokumentacją, próbujesz wyciągać wniosek, że owo coś jest wyczerpującą albo jedyną
    potrzebną dokumentacją.
    > Bo właśnie tak to działa w powszechnym odbiorze. W sensie - ktoś, kto nie napisał
    dokumentacji stwierdza, że przecież jego kod jest tak bardzo samodokumentujący, że
    już niczego więcej nie trzeba. I tak to zostaje.

    Jak to mówią, "ogólnie różnie bywa".
    Jeżeli rzeczywiście niczego więcej nie potrzeba, to czas, który nie został
    wydatkowany na robienie dokumentacji, to czas zaoszczędzony.
    A jeżeli potrzeba czegoś więcej, to ta potrzeba prędzej czy później da o sobie znać w
    jakimś procesie.
    Pisanie dokumentacji po to, żeby była napisana dokumentacja, to kiepski pomysł.

    Znów mogę posłużyć się przykładem. Ostatnio zajmowałem się trochę kwestią parsowania
    z zachowaniem komentarzy i białych znaków. Napisałem parser i podzieliłem się nim ze
    swoim przyjacielem, z którym często sobie rozmawiamy na różne tematy:

    https://github.com/panicz/grasp-android/blob/master/
    javor/parse.scm

    w odpowiedzi przyjaciel napisał swoją wersję parsera, którą podzielił się ze mną:

    https://github.com/drcz/random-crap/blob/master/pod-
    jaworem.scm

    Ponieważ "mówimy wspólnym językiem", i obaj wyrobiliśmy w sobie nawyk pisania
    przykładów w kodzie źródłowym, żadna dodatkowa dokumentacja nie była potrzebna. Nic
    by nie wniosła.

    > Więc warto jednak dbać o rozróżnianie pojęć, w przeciwnym razie pogubimy się w ich
    rozmyciach.

    Przede wszystkim należy zacząć od zdefiniowania pojęć.

    > Więc zadbajmy o takie rozróżnienie: kod *nie* jest dokumentacją. Może sobie być
    poezją w jakimś pozainżynierskim kontekście (no chyba że poeci zgłoszą jakiś
    sprzeciw, np. poczują się obrażeni albo coś), ale nie jest dokumentacją.

    Według JAKIEJ definicji "dokumentacji"?

    zrozumieć, jak jakiś system działa.
    > "Koń jaki jest, każdy widzi." Wiesz, skąd to zdanie pochodzi? Z bardzo poważnego
    źródła. Ale jednak z biegiem czasu zaczęliśmy wymagać więcej, więc nawet w tych
    poważnych źródłach już takich zdań nie ma.

    Nie rozumiem.

    > Bo nie jest dokumentacją.

    Według JAKIEJ definicji?

    > Umiejętność czego?

    Pisania kodu, do którego zrozumienia nie potrzeba dodatkowej dokumentacji.

    > Nadal jednak kod nie jest dokumentacją.

    Według JAKIEJ definicji?