  • 1. Data: 2021-03-24 12:15:58
    Temat: Narzędzia do wizualizacji systemów Embedded
    Od: Maciek Godek <g...@g...com>

    Hej,
    mam pytanie,
    czy znacie jakieś narzędzia do wizualizacji/wizualne środowiska
    programistyczne/notacje wizualne do projektowania systemów wbudowanych?

    Pytanie jest ogólne w tym sensie, że nie mam bardzo konkretnych oczekiwań. Ideałem
    byłoby jakieś narzędzie, albo przynajmniej standardowa notacja, w której wizualnie
    opisuje się przepływ danych pomiędzy urządzeniami, oraz ewentualnie schematy
    działania samych urządzeń (np. w postaci grafu przejść stanów). Gdyby z tego dało się
    wygenerować działający kod (np. dla jakiejś rodziny urządzeń), to byłoby super, ale
    jeśli nie, to sama ustandaryzowana notacja byłaby wartościowa.

    Znacie coś takiego?

  • 2. Data: 2021-03-24 13:33:57
    Temat: Re: Narzędzia do wizualizacji systemów Embedded
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/03/2021 12:15, Maciek Godek wrote:
    > wizualnie opisuje się przepływ danych pomiędzy urządzeniami, oraz ewentualnie
    schematy działania samych urządzeń (np. w postaci grafu przejść stanów).

    Narzędzia tego typu występują w językach HDL, ale przypuszczam że to nie
    jest odpowiedż na pytanie dotyczące embedded tak jak myślisz.

  • 3. Data: 2021-03-24 17:28:27
    Od: Adam M <a...@m...com>

    On Wednesday, March 24, 2021 at 7:15:59 AM UTC-4, Maciek Godek wrote:
> [...]
    jeśli nie, to sama ustandaryzowana notacja byłaby wartościowa.

    Nie jestem pewien czy jest to czego szukasz ale jest to napewno narzedzie wizualne:
    Matlab/Simulink - niestety cena jest zaporowa (chyba ze mozesz dostac licencje
    studencka) - my w naszej firmie placimy za jedna licencje w potrzebnej nam
    konfiguracji prawie $17000

  • 4. Data: 2021-03-24 18:30:08
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > czy znacie jakieś narzędzia do wizualizacji/wizualne środowiska
    programistyczne/notacje wizualne do projektowania systemów wbudowanych?

    Systemy wbudowane nie mają w sobie niczego szczególnego, co by wymagało specjalnych
    narzędzi do ich wizualizacji.
    Jeśli spojrzysz na taki system z perspektywy "urządzeń" i przepływu danych między
    nimi, to pewnie nawet jakiś pakiet do projektowania kanalizacji w budynkach byłby
    odpowiedni. A jeśli chodzi o perspektywę software'ową, to fakt, że to są systemy
    wbudowane znowu niczego nie zmienia - ot, software, jak każdy inny. Graf przejść
    stanów? Kiedyś do tego służył UML.

    > Pytanie jest ogólne w tym sensie, że nie mam bardzo konkretnych oczekiwań.

    Naostrzony ołówek o twardości B, gumka i trochę kartek (zależnie od doświadczenia).

    > Gdyby z tego dało się wygenerować działający kod
    > Znacie coś takiego?

    https://www.ansys.com/products/embedded-software/ans
    ys-scade-suite

    Ale to kosztuje tyle kasy, że to już nie jest inżynieria, tylko polityka.

    Ale, ale. Dlaczego chcesz *generować* kod? Co chcesz przez to zyskać?

  • 5. Data: 2021-03-24 20:33:37
    Od: Maciek Godek <g...@g...com>

    środa, 24 marca 2021 o 17:28:29 UTC+1 Adam M napisał(a):
> [...]
    studencka) - my w naszej firmie placimy za jedna licencje w potrzebnej nam

    Simulinka ogólnie kojarzę ze studiów, ale z tego co pamiętam, służył chyba przede
    wszystkim do modelowania systemów analogowych?

    Ja się bardziej zastanawiałem nad czymś do modelowania złożonych systemów
    komunikujących się za pomocą różnych protokołów (ale głównie protokołów
    przesyłających jakieś informacje cyfrowe, czyli np. modbus, bluetooth itd.).

    Chodzi przede wszystkim o narzędzie do projektowania i komunikowania takich systemów
    w zespole; kwestia generowania kodu jest mniej istotna.

    Trochę się zastanawiałem nad UMLem. Jak na to patrzyłem lata temu, wydawał się
    przerostem formy nad treścią, choć być może są w nim jakieś elementy, które można by
    było wykorzystać.

    Swego czasu udokumentowałem na diagramie architekturę jednego z systemów, które
    zbudowałem, ale jak to pokazałem koleżance, która była największym ekspertem od UMLa,
    jakiego znam (pracowała w zespole z jednym z autorów tej książki:
    https://helion.pl/ksiazki/jezyk-uml-2-0-w-modelowani
    u-systemow-informatycznych-stanislaw-wrycza-bartosz-
    marcinkowski-krzysztof,juml2.htm#format/d), to powiedziała, że znane jej diagramy
    UMLa nie są w stanie uwzględnić tych aspektów, które zawarłem w swoim diagramie.

    Diagram mniej więcej tak wyglądał:
    https://github.com/panicz/writings/blob/master/archi
    ve/events-commands.png

    Strzałki wyrażają przepływ danych, a linie przerywane -- "relację korespondencji"
    pomiędzy wewnętrzną reprezentacją, a "zewnętrznymi" urządzeniami.
    Kółko ze strzałką symbolizuje natomiast to, że dany byt jest wątkiem.

  • 6. Data: 2021-03-24 20:45:57
    Od: Maciek Godek <g...@g...com>

    środa, 24 marca 2021 o 18:30:10 UTC+1 Maciej Sobczak napisał(a):
    programistyczne/notacje wizualne do projektowania systemów wbudowanych?
    > Systemy wbudowane nie mają w sobie niczego szczególnego, co by wymagało specjalnych
    narzędzi do ich wizualizacji.

    Bardziej myślę w drugą stronę: czy systemy embedded nie są o tyle specyficzne, że
    dałoby się dla nich względnie łatwo stworzyć takie narzędzia.
    (A przynajmniej dla pewnej klasy)

> [...]
    wbudowane znowu niczego nie zmienia - ot, software, jak każdy inny. Graf przejść

    No maszyny stanów to wiadomo.
    Tutaj bardziej mi chodzi o coś w rodzaju przepływu informacji/zdarzeń.

    > Naostrzony ołówek o twardości B, gumka i trochę kartek (zależnie od doświadczenia).

    To rozumiem w warstwie narzędziowej.
    Ale mnie raczej interesuje język. (Ołówek i kartki umożliwiają też np. tworzenie
    opisów w języku francuskim, albo pseudokodu. Bardzo elastyczne narzędzia i cenię je
    sobie, ale to nie o to idzie).

    > https://www.ansys.com/products/embedded-software/ans
    ys-scade-suite

    O, to wygląda ciekawie.

    > Ale to kosztuje tyle kasy, że to już nie jest inżynieria, tylko polityka.

    Popatrzę sobie na youtube'y

    > Ale, ale. Dlaczego chcesz *generować* kod? Co chcesz przez to zyskać?

    Może nie tyle "chcę generować kod". Po prostu mam parę pomysłów, i interesowałoby
    mnie, czy ktoś je już jakoś realizował.
    Mam też taki problem z "niewykonywalną dokumentacją", że nie znam jakichś dobrych
    sposobów, żeby ją przetestować, i że może się łatwo zdesynchronizować z
    rzeczywistością.

  • 7. Data: 2021-03-25 16:41:11
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Diagram mniej więcej tak wyglądał:
    https://github.com/panicz/writings/blob/master/archi
    ve/events-commands.png

    Na moje oko to jest deployment diagram. Tzn. nie ma na tym diagramie nic, czego nie
    dałoby się pokazać na standardowym dep-diag ("schemat wdrożenia"?), modulo oczywiście
    notacja.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Deployment_diagram

  • 8. Data: 2021-03-25 16:54:12
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Bardziej myślę w drugą stronę: czy systemy embedded nie są o tyle specyficzne, że
    dałoby się dla nich względnie łatwo stworzyć takie narzędzia.

    Nie, bo jeśli patrzysz na te systemy jako na komunikujące się samodzielne węzły, to
    jest to normalny system rozproszony. To, że akurat mieści się w jednym pudełku a nie
    w serwerowni, nic nie zmienia. Moduł A komunikuje się z modułem B przy użyciu
    protokołu X. To działa w każdej skali.

    > Tutaj bardziej mi chodzi o coś w rodzaju przepływu informacji/zdarzeń.

    OK. Ale to też nie jest problem specyficzny dla embedów.
    Jeżeli dla embedów miałoby coś być specyficznego, to raczej współzależności fizyczne,
    np. fakt posiadania jednego zasilacza, albo niezamierzone "protokoły komunikacyjne"
    jak interferencja elektromagnetyczna, albo np. zbieg okoliczności polegający na
    jednoczesnym przegrzaniu się. Ale to też można wyobrazić sobie w większej skali, np.
    w serwerowni.

    Czyli nic specjalnego. Jeśli mowa jest o jakichkolwiek protokołach komunikacyjnych,
    to masz system rozproszony.

    > Mam też taki problem z "niewykonywalną dokumentacją", że nie znam jakichś dobrych
    sposobów, żeby ją przetestować, i że może się łatwo zdesynchronizować z
    rzeczywistością.

    To tylko przepychasz problem w inne miejsce. Diagramy też mają dokumentację w postaci
    adnotacji, czy innych wlepek tekstowych. Albo w postaci dokumentu Word o nazwie
    "Dokumentacja do diagramu 123.xyz.beta.docx". I to też może się rozjechać z
    rzeczywistością.

    Jeżeli diagram służy do generowania kodu, to *nie* jest dokumentacją, tak samo jak
    kod źródłowy (który też służy do generowania czegoś) nie był dokumentacją.

  • 9. Data: 2021-03-25 17:18:29
    Od: Maciek Godek <g...@g...com>

    czwartek, 25 marca 2021 o 16:41:12 UTC+1 Maciej Sobczak napisał(a):
> [...]
    dałoby się pokazać na standardowym dep-diag ("schemat wdrożenia"?), modulo oczywiście

    Może czegoś nie rozumiem, ale z tego co rozumiem, deployment diagram wymienia jedynie
    komponenty wymagane do wdrożenia i ewentualnie zależności między nimi.
    U mnie są wątki, struktury, urządzenia i relacje korespondencji między strukturą a
    rzeczywistym bytem.

    Być może wszystko "da się pokazać" na UMLowym diagramie, ale wydaje mi się, że w
    pewnej mierze wynika to z tego, że zawsze można np. dorzucić komentarz.

    Ja sobie myślę o schematach które by miały bardziej sformalizowaną czy
    zoperacjonalizowaną semantykę.

  • 10. Data: 2021-03-25 17:30:35
    Od: Maciek Godek <g...@g...com>

    czwartek, 25 marca 2021 o 16:54:13 UTC+1 Maciej Sobczak napisał(a):
> [...]
    w serwerowni, nic nie zmienia. Moduł A komunikuje się z modułem B przy użyciu

    Tu możesz mieć rację.
    Być może się przykleiłem do systemów wbudowanych bo to akurat w ich kontekście został
    sformułowany oryginalny problem.
    Ale może być tak, że rozwiązanie mogłoby działać również poza tym kontekstem.

> [...]
    polegający na jednoczesnym przegrzaniu się. Ale to też można wyobrazić sobie w

    No, ale z drugiej strony wydaje mi się, że jest sporo oprogramowania, w przypadku
    którego tworzenie tego rodzaju schematów nie ma większej wartości, bo których źródłem
    złożoności jest coś innego.

    Takie w każdym razie mam doświadczenie w pracy nad swoimi różnymi edytorami: nawet
    nie mam pomysłu, jak mógłbym je sobie zwizualizować na tego rodzaju diagramie, ani co
    ta wizualizacja miałaby wnieść (bo problemy, z którymi się zmagam, są bardziej
    abstrakcyjne)

    > Czyli nic specjalnego. Jeśli mowa jest o jakichkolwiek protokołach komunikacyjnych,
    to masz system rozproszony.

    OK, w takim razie zmieniam tytuł wątku na "narzędzia do wizualizacji systemów
    rozproszonych" :)

    Zna ktoś jakieś ciekawe?

> [...]

    nazwie "Dokumentacja do diagramu 123.xyz.beta.docx". I to też może się rozjechać z

    No, chyba że tego nie stworzysz. To wtedy tego nie ma, i nie może się rozjechać.

    > Jeżeli diagram służy do generowania kodu, to *nie* jest dokumentacją, tak samo jak
    kod źródłowy (który też służy do generowania czegoś) nie był dokumentacją.

    Dlaczego nie?