    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Tue, 13 Apr 2021 13:57:42 -0700 (PDT)
    <e...@g...com>
    <3...@g...com>
    <b...@g...com>
    <s4d9qt$blm$1@news.icm.edu.pl>
    <f...@g...com>
    <s4p91v$m14$1@news.icm.edu.pl>
    <6...@g...com>
    <s4q08u$st2$1@news.icm.edu.pl>
    <9...@g...com>
    <4...@g...com>
    <c...@g...com>
    <b...@g...com>
    <7...@g...com>
    Subject: Re: Narzędzia do wizualizacji systemów Embedded
    From: Maciek Godek <g...@g...com>

    wtorek, 13 kwietnia 2021 o 17:50:25 UTC+2 Maciej Sobczak napisał(a):

    > No widzisz. Jak nie potrzebujesz dokumentacji, to jej nie rób. Do dzielenia się z
    przyjacielem lepsze jest piwo, niż dokumentacja.
    poważnego źródła. Ale jednak z biegiem czasu zaczęliśmy wymagać więcej, więc nawet w
    tych poważnych źródłach już takich zdań nie ma.
    > To było w pierwszej encyklopedii. Autor uznał, że nie ma potrzeby rozpisywać się na
    temat konia, bo przecież każdy wie, jak wygląda koń. Takie samodokumentujące się
    konie wtedy były. I nikomu to nie przeszkadzało.

    Nie były samodokumentujące się. Być może wiedza na ich temat była bardziej
    powszechna.
    Ale kod źródłowy tym rózni się od konia, że jest napisany (albo, jak to określa
    Wikipedia, "komunikowalny"). Tak jak dokumentacja.

    W każdym razie abstrahując od tego kontekstu historyczno-kulturowego, nadal nie
    rozumiem jak się to ma do naszej dyskusji.

    Ale może to jest kwestia różnicy perspektyw.
    Studiując logikę, nauczyłem się widzieć formalne języki jako coś, co ma służyć przede
    wszystkim do formułowania precyzyjnych i zwięzłych opisów, które w przypadku języka
    naturalnego byłyby rozwlekłe i niejednoznaczne.
    Ale rozumiem, że taka perspektywa jest odmienna od "normalnego" uczenia się
    programowania, gdzie mamy jakiś "język komputerowy", z którym musimy walczyć, żeby
    uzyskać taki efekt, jaki chcemy. W takich sytuacjach program często nie jest
    "komunikatem", tylko właśnie owocem walki; czymś, co trzeba "odszyfrować".

    Do tego dochodzi też kwestia samej nauki języka - pewne rzeczy w języku formalnym
    (tak samo zresztą jak w każdym innym języku) stają się zrozumiałe dopiero wtedy,
    kiedy nauczymy się biegle tym językiem posługiwać. Istotne jest też to, z jakim
    językiem się zmagamy: ostatnio trochę programuję w Javie, i jest to język tak
    toporny, że ciężko w nim cokolwiek wyrazić.

    Przypomniała mi się też anegdota związana z powstaniem Lispa, która w jakiś sposób
    wydaje się powiązana z tematem tej dyskusji.
    Była opowiedziana w eseju Paula Grahama "Hackers and Painters":

    McCarthy said: "Steve Russell said, look, why don't I program this eval ... and I
    said to him, ho, ho, you're confusing theory with practice, this eval is intended for
    reading, not for computing. But he went ahead and did it. That is, he compiled the
    eval in my paper into IBM 704 machine code, fixing bug, and then advertised this as a
    Lisp interpreter, which it certainly was. So at that point Lisp had essentially the
    form that it has today ..."

    > Według mojej. Serio. Napisałem już tyle na ten jeden temat, że mam dość tłumaczenia
    tego i się z tego. Jak nie dotarło, to poległem dydaktyktycznie i pokornie to
    przyjmuję.

    OK, według Twojej. Tak może być. Ale podasz tę definicję? Bo od początku dyskusji jej
    nie podałeś.
    Stwierdziałeś tylko, że "kod nie jest dokumentacją", powołując się na definicję z
    Wikipedii, z której taki wniosek nie wynika (a jeżeli wynika, to nie pokazałeś, w
    jaki sposób).
    Czy może Twoja definicja też jest "jak ten koń"? Że "czym jest dokumentacja wg
    Sobczaka, każdy widzi"?