    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Nie cyfrowo :)
    Date: Tue, 14 Dec 2021 11:06:53 +0100

    Dnia Mon, 13 Dec 2021 14:05:16 -0800 (PST), alojzy nieborak napisał(a):

    > OT.
    >
    > xx lat temu wszystkie filmy jak leci, wywoływało się w tym samym wywoływaczu
    > bodaj 20-25minut. Nikt nie patrzył czy ISO 50, 100 czy 400, ilford slirford, foma
    sroma
    > wszystko szło do jednego kociołka. Temp. wywoływacza -15*C? Nic nie szkodzi, da
    się 5 minut dłużej.
    > Tak było:)

    Pierwszze słyszę.

    Miałem kilku kolegów, dość ostro zajmujących się amatorsko fotografią i
    fotografiką. Ja również cośtak robiłem, podobnie brat.
    Ale zwracało się uwagę na wszystkie aspekty. Nawet takie, jak ruszanie (lub
    nie) płynu, aby materiał był wywołany odpowiednio bardziej lub mniej
    kontrastowo.

    Natomiast rzeczywiście, po pewnym czasie uzyskiwało się wprawę, dziąki
    czamu w warunkach polowych (mp. gdzieś na wyjeździe) do zdjęć reportażowych
    wystarczał palec zamoczony w wywoływaczu, aby wiedzieć, czy temperatura
    jest w miarę zdatna.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam