eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaNiestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych? › Re: Niestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych?
  • Data: 2021-07-25 12:09:05
    Temat: Re: Niestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 25 Jul 2021 09:09:21 +0200, Atlantis napisał(a):
    > 1) Dla frajdy. ;) Projektowanie układów na mikrokontrolerach w ostatnim
    > czasie stało się nudne. Szczególnie w sytuacji, gdy wszystkie peryferia
    > są zintegrowane, a dodatkowo ma się jeszcze sporą dowolność w mapowaniu
    > pinów. Po prostu umieszcza się MCU na płytce, prowadzi zasilanie, a
    > potem rozprowadza ścieżki do złącz, przycisków i modułów. Projekty są
    > bardziej programistyczne niż hardware'owe.

    Nie od dzis wiadomo, ze o wartosci komputera decyduje dostepne
    oprogramowanie :-)

    > 2) Żeby się czegoś nauczyć. Eksperymentując z układami retro i
    > asemblerem całkiem sporo dowiedziałem się na temat działania układów
    > mikroprocesorowych (tych współczesnych także).

    Owszem, ale 8080 ... zes sobie najgorszy wybral :-)

    > I jasne - podobny efekt
    > osiągnąłbym składając własny system z gotowych klocków w FPGA, ale mnie
    > jakoś zawsze bardziej interesowała część sprzętowa.

    FPGA to jakby sprzetowo :-)

    > Są ludzie, którzy kolekcjonują sprzęt.
    [...]
    > Jest jednak jeszcze inna kategoria - sprzęt, który jest właściwie
    > unobtainium. Większość kolekcjonerów nie będzie sobie mogła pozwolić na
    > oryginalny egzemplarz Apple-1 czy nawet PDP-11.

    Nawet nie wiem czy bym chcial

    > Tutaj z pomocą przychodzą klony. W Polskich warunkach takimi urządzeniami są
    systemy na
    > MCY7880. Nie kupię przecież PSPD-90 do kolekcji (a nawet gdybym kupił,
    > to gdzie bym go trzymał?)

    Dobre biurko :-)

    > - mogę za to złożyć sobie własny komputerek na polskim mikroprocesorze. ;)

    Eee tam polski.
    Bylo K-202 zrobic, albo Mere-400 ... w FPGA oczywiscie.

    > Gdzie tam trzy. Właśnie kończę składać ZX-Uno, który jest w stanie
    > udawać jakieś dwadzieścia różnych systemów. Jednak FPGA ma parę wad:

    Ale po co 20? No dobra, o Apple zapomnialem, 4 wystarcza :-)

    > 1) Nie jest w stanie odtworzyć analogowych części komputera, więc taki
    > SID z Commodore'a czy AY-3-8912 ze Spectrum nie brzmi już tak samo.

    A czemu nie? trzeba popracowac - moze wygrasz Hackaday.
    SID byl "analogowy" ? AY chyba tez malo ..

    > 2) Nie da się (z przyczyn oczywistych) odtworzyć wszystkich interfejsów
    > danego komputera.

    A czemu nie ?

    > Nie poeksperymentujemy więc z podpinaniem do niego
    > różnych urządzeń - pozostaje jedynie odpalanie programów.

    Drukarki i tak nie mam, a jakbym mial ... powolne byly :-)

    > 3) Nie wszystkie core'y są w 100% kompatybilne. Mogą się pojawiać
    > problemy z odpalaniem dem i gier, które wykorzystują nieudokumentowane
    > właściwości danego sprzętu.

    No to trzeba debugowac :-)

    > Tak. CP/M i Zorka. ;)

    A ten CP/M po co?

    Zork byl bez grafiki? to odpalic pod wndows, albo nawet przerobic na
    www.
    Aczkolwiek ... po co? Taki fajny byl ?

    J.